אי בודד של טבע עירוני

גופות, מתבודדים ויללות תנים: מה מסתתר בחולות חולון?

תנים, שועלים וקיפודים, אקליפטוסים וגם מגדל מים. כך נראית שמורת הטבע האחרונה בחולון רגע לפני שמקימים במקום אלפי יחידות דיור

פורסם בתאריך: 12.10.17 18:43

מתי יצא לכם לאחרונה להסתובב בדיונות בדרום העיר? מעט מתושבי חולון מכירים את עתודת הקרקע האחרונה של חולון, שטח החולות בדרומה, אך מדובר בביקור חובה במקום שמתקיים בו עולם מלא ומופלא של טבע עירוני, עם צמחיה ובעלי חיים. שטח שנושא בתחומו גם לא מעט היסטוריה של העיר וקום המדינה.

לא בכדי קיבלה העיר חולון את שמה. בימיה הראשונים, כמעט כל שטחה היה דיונות של חולות נודדים כחלק ממישור החוף. דורות שלמים של ילדים שגדלו בעיר היו עורכים בהן מסעות ומדליקים בהן את מדורות ל"ג בעומר. עם השנים שטח החולות קטן משמעותית, וכיום הוא נמצא מדרום לשכונות קריית שרת, קריית פנחס איילון, ומזרחית לקריית רבין ובן גוריון. בעתיד, על חלק מן השטח יוקם פארק חולות אקולוגי ועל השאר יבנו שכונות חדשות.

חולות מולדת

דרך הביטחון. ההיסטוריה לא חוזרת

החלק המעניין ביותר של השטח נמצא באזור שכונת מולדת ההיסטורית. שכונת מולדת הוקמה לפני יותר מ-80 שנה והיתה לשכונה השנייה באזור. תושביה היו יהודים שעלו מתימן. מיקומה הגיאוגרפי המרוחק מיישובים אחרים הקשה עליה להתפתח, עד שננטשה ברובה בשנות ה-40. כיום מתגוררות בלב החולות מספר משפחות.

לא הרבה יודעים זאת, אך הכביש שמוביל לאזור מדרום לפארק פרס היה חלק מדרך הביטחון ההיסטורית במלחמת העצמאות. בשנים האחרונות עיריית חולון סללה בצידי הדרך שביל לאופניים וכמו כן פיתחה מסלול הליכה בין דיונות החול עם שלטי הסבר על החי והצומח ועל ההיסטוריה של המקום.

"את כל הילדות שלי העברנו בחולות", מספר תושב שכונת קריית שרת, "אני זוכר שליד מגדל המים היה בית של אדם ערירי שגידל כבשים, הייתי הולך לשם יחד עם אבי ואחותי". מאז נהרס הבית, כמו הבתים הנטושים שהיו מסביבו באזור חולות מולדת, ורק מגדל המים, שהוגדר כמבנה לשימור, נשאר בשלמותו. מגדל המים של שכונת מולדת נמצא כיום מדרום לפארק פרס וניתן להגיע אליו בהליכה קצרה מחניון הפארק, או דרך נסיעה בכביש "דרך הביטחון". "יוצא לי להסתובב שם בשבתות, אני נהנה מהנוף השונה, שנותן לי קצת להינתק מהאווירה העירונית", מוסיף התושב.

מגדל המים. טיולים בשבתות

הדיונה הגבוהה – גבעה 70

כיום פוקדות את השטח משפחות שמגיעות לפיקניקים בפינות הישיבה מתחת לעצי האקליפטוס. אזור החולות מהווה גם מקום מפגש לרוכבי טרקטורונים שנוהרים אל הדיונות הגבוהות. בעבר, חובבי הטרקטורונים וה-4 על 4 היו מטפסים על הדיונה הגדולה בפינת הרחובות מנחם בגין וחיים בר לב, עד שבשנת 2010 החלו במקום עבודות הכנת השטח לבניית שכונת קריית רבין מזרח והבילוי עבורם נפסק. הדיונה הזו, שכונתה בפי תושבי חולון הוותיקים "גבעה 70", היתה דיונת החול הגבוהה ביותר בחולון. ילדי העיר של שנות ה-60 וה-70 היו יוצאים למסעות הליכה של מספר שעות בתוך החולות על מנת להגיע אל הדיונה הגבוהה ולערוך תצפית עם מראה פנורמי על בתי העיר שמצפון.

אתר נוסף השוכן באזור חולות מולדת הוא "דרך החביות"'. ב-1947 כאשר נסללה דרך הביטחון בין חולון לראשון לציון, החולות הנודדים היו מכסים אותה לעתים קרובות עד שלא ניתן היה לעבור דרכה בכלל. על מנת לפתור את הבעיה, הוצבה בשולי הדרך שורה ארוכה של חביות שחסמו את החולות הנודדים. כיום ניתן לראות את שרידי החביות בכביש הפונה לכיוון בית המטבחיים לשעבר, מדרום לשכונת מולדת. כמו כן ניצב במקום שלט של המועצה לשימור אתרים עם הסבר.

חולות מבודדים

מעבר להיותם טבע עירוני, חולות חולון הפכו בשנים האחרונות לזירת התבודדות עבור חסידי ברסלב בשל מיקומם המרוחק והמבודד משכונות העיר. מדי יום מגיעים אל עומק השטח חסידים לשעת התבודדות עם הבורא. משה, תושב חולון, מספר שבשש השנים האחרונות הוא נוהג להגיע למקום להתבודד כי "רבנו אמר לבוא לפה כל יום שנעשה התבודדות. כאן בחולות יש לי את הפינה עם ה' לדבר בלי הפרעות". ומה יהיה כשיבנו פה שכונות חדשות? "צריך שיישאר פה גם שטח פתוח", הוא עונה.

כמה צעדים מנקודת ההתבודדות נגלית לעין תמונה נעימה פחות. בשטח המבודד והמרוחק גם מעין החוק מושלכת פסולת פיראטית, שאותה ניתן לראות לאורך שולי כל הדרך שהובילה אל בית המטבחיים לשעבר. בשנים האחרונות הוזכרו חולות חולון בתקשורת הארצית גם כמקום שבו נקברו גופות של נרצחים. לפני פחות מחודשיים נמצאה גופתה של מיכל כרמי ז"ל. בלילות, האזור חשוך לחלוטין, מה שמסביר מדוע גורמים פלילים מגיעים אליו.

פסולת ולפעמים גם גופות

החושך והאפלה בחולות חולון מושכים לכאן לא רק רוצחים אלא גם חובבי אסטרונומיה. מקום חשוך ללא תאורה אורבנית מאפשר תנאים מיטיבים לתצפית על כוכבי השמים. "זה אמנם לא מצפה רמון, אבל אפשר לראות יותר מאשר בעיר עצמה", מסביר אסטרונום חובב שפוקד לעתים קרובות את המקום.

טבע עירוני

חולות חולון הם אזור של טבע עירוני המהוה בית גידול לבעלי החיים של אזור מישור החוף כמו נחש החולות, קיפוד החולות, תנים ושועלים. החל משנות ה-60 שטח המחיה של אוכלוסיית בעלי החיים בחולות מישור החוף הלך והצטמצם בעקבות בנייה. כיום יש מספר נקודות שבהן הם חיים, אחת מהן היא המובלעת של חולות חולון. תושבים מדרום שכונת קריית שרת מספרים על שועלים שנצפו משוטטים ברחובות הסמוכים לחולות וניתן לראות תנים ושועלים גם באזור חולות ח'-500.

מה יישאר מכל זה? לפי תכנית בניין עיר אמורות להבנות בחולות חולון 13,700 יחידות דיור, קריית ספורט ומבנם עירוניים. ועדת התכנון ייעדה 1,200 דונם מתוכם להקמת פארק, ש-400 דונם מתוכו יוגדרו כ"לב שמור" שבו דיונות החול יישמרו בצורתן הטבעית. החברה להגנת הטבע טענה שכדי לקיים מערכת אקולוגית תקינה נדרשים 800 דונם של "לב שמור" ולבסוף, ועדת המשנה להתנגדויות החליטה על הגדלת שטח הפארק.

תגיות:

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני מציע שיעשו פארק גדול שלשם ירכזו את כל החיות ששמם בני אדם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר