יום כיפור

מכל נדרי ועד תפילת נעילה: יום כיפור, חולון תשע"ט

בתי הכנסת והמתנ"סים בחולון כבר ערוכים לקלוט אלפי מתפללים. מה הם זמני הצום, היכן יתקיימו מניינים, איפה נשים יתפללו עם גברים ומדוע אצל השומרונים גם הילדים צמים?

פורסם בתאריך: 18.9.18 11:39

המונים מתושבי חולון צפויים להשתתף בעשרות מניינים שונים שיתקיימו ברחבי העיר. אז מה צפוי בחולון ביום כיפור תשע"ט, היכן ייערכו התפילות "כל נדרי" ותפילת נעילה?

בשעות אחר הצהריים של יום שלישי תיכנס מדינת ישראל לאווירה מיוחדת ובלתי שגרתית. לאט ובהדרגה יחלו להסגר כל העסקים, ערוצי הרדיו והטלוויזיה יפסיקו את שידוריהם כבר משעות הצהריים ותנועת כלי הרכב בכבישים תלך ותיעלם עד שתופסק כמעט לחלוטין.

יום כיפור תשע"ט בחולון ייכנס ביום שלישי בשעה 18:22 וצפוי לצאת ביום רביעי בשעה 19:22. את רחובות חולון ימלאו אלפי הולכי רגל, ביניהם רבים הלבושים בחולצות לבנות העטופות בטליתות וילדים קטנים הרוכבים על כלי אופן. בתי הכנסת השונים, מתנ"סים ומקלטים ערוכים לקלוט אלפי מתפללים שיגדשו אותם. הנה רשימה חלקית של מה שהולך להיות כאן:

מנייני חב"ד

כמו בשנים קודמות, גם השנה חסידות חב"ד תעמיד לרשות הציבור מניינים ליום כיפור כ-17 במספר, כולל מניין בתוך המרכז הרפואי וולפסון עבור החולים והצוות.

בשכונת שיכון וותיקים יתקיים מניין בתוך בית חב"ד שברחוב אהרונוביץ' שיתקיימו בו כל התפילות. מניין נוסף יקיים תפילת נעילה בשעה 18:00 בבית הספר בן צבי. בשכונת נאות רחל יתקיים מניין במרכז הקהילתי ביום רביעי אחרי הצהריים שיכלול יזכור, מנחה ונעילה.

בבית חב"ד שברחוב התומר יתקיים מניין שיכלול את כל התפילות ומניין אחר במרכז קריית שרת. מניינים נוספים יתקיימו גם בשכונות קריית אילון, מפדה, קריית עבודה, תל גיבורים, רסקו ב', בית הכנסת הגדול ובית הכנסת אחווה ורעות. מניין מיוחד עבור דוברי השפה הרוסית יתקיים ברחוב סוקולוב 78.

לדברי הרב ירחמיאל גורליק, בחב"ד נערכים לבואם של 5,000 איש שיפקדו את המניינים שלהם ביום הכיפורים. "אני מאחל לכל התושבים שיתגשמו כל שאיפותיהם, וההתעוררות המורגשת לקראת יום כיפור, אווירת הסליחות והתקווה לשנה חדשה ומוצלחת יורגשו במשך כל ימי השנה", מוסר הרב גורליק.

קהילת קודש וחול

כמו בשנים הקודמות גם השנה תקיים קהילת קודש וחול של התנועה הרפורמית מניין ליום כיפור במרכז הקהילתי פסגות שברחוב סרלין 21, שייפתח בתפילת "כל נדרי" ביום שלישי בשעה 18:00. למחרת, בשעה 17:00, תתקיים תפילת מנחה ולאחריה, יזכור ותפילת נעילה.

המניין הרפורמי יקיים תפילות שוויוניות בישיבה מעורבת ללא הפרדה מגדרית וגם הנשים יוכלו לקחת חלק פעיל בתפילות ובקריאת התורה וההפטרה. בסמוך לאולם התפילה יהיה חדר משחקים שיוצע עבור הילדים הקטנים על מנת שלא ישתעממו בזמן שהמבוגרים מתפללים. "במרכז פסגות יתקיימו זו השנה השמינית תפילות שוויוניות ומבוארות, בישיבת משותפת של כל המשפחה", אומרת הדס נדב פסטר מקהילת קודש חול ומציינת כי "התפילה המסורתית מלווה בשירה עברית ובהגות יהודית".

הקהילה השומרונית

אמנם יום כיפור יצוין ביום רביעי הקרוב אך בשכונת נווה פנחס השומרונית הוא יתקיים ב-18 באוקטובר כיוון שלפי הלוח השומרוני יש עוד חודש עד ליום כיפור.

בקהילה השומרונית כולם צמים. בוגרים, זקנים וילדים, כולל תינוקות שסיימו לינוק. רק במקרים שבהם יש סכנת חיים, האכילה מותרת. "יום כיפור אצלנו הוא 24 שעות ולא 25 כמו אצל היהודים", אומר גיא יהושע מהעדה השומרונית ומוסיף כי "בשעה שלוש אחרי הצהריים כולנו אוכלים ונותנים לאוכל להתעכל. אנו הולכים אל בית הכנסת חצי שעה לפני הצום. אצלנו כולם צמים, גם תינוקות, אך פיקוח נפש דוחה שבת ובד בבד דוחה כיפור".

יהושע מודע לכך שרבים מעקמים את האף כשהם שומעים שגם הילדים מחויבים בצום ואף רואים בכך מנהג אכזרי ולכן מבקש להבהיר: "אנחנו יושבים עם הילדים ושוטפים להם את הפנים כל הזמן. יש להם פיקוח של ההורים. בשלב מסוים הילדים בשעה מתחילים להישבר, זה מראה לא סימפטי וזה מאוד קשה לעדה. כהורה, אתה פשוט נשבר וחסר אונים כשאתה רואה את הילד בוכה. כשנגמר הצום, אתה רואה שהילדים דופקים ספרינט לכיוון השתייה והאוכל ומבין כמה כוח היה להם. פעם כהן אמר לי, 'יש לך ילד קטן, אל תבוא אל בית הכנסת. הכיפורים שלך זה להיות עם הילד'. פה אתה באמת נכנס למבחן של הנשמה שלך".

במשך ימות השנה פועלים בשכונה השומרונית שני בתי כנסת, אולם ביום כיפור כל בני העדה בחולון מתקבצים יחדיו בבית הגדול. "מאחר שיש שני בתי כנסת, ביום כיפור יש לנו מנהג יפה בתוך העדה ואנחנו  מתכנסים יחד בבית הכנסת הגדול. התפילה מורכבת מקריאת התורה, פיוטי כיפור וברכות שקוראים. בשעתיים האחרונות של כיפור מסתיימת קריאת התורה ואנו אומרים את תפילת ים הרחמים שמייחלת לבניית המשכן".



אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר