גינת התומר. תחנה תת קרקעית
גינת התומר. תחנה תת קרקעית

התנגדות להקמת תחנת שנאים: קרינה, רעש וירידה בערך הדירות

תושבים בחולון מזהירים כי התחנה, שאמורה לקום מתחת לשטח ציבורי ירוק במסגרת עבודות הרכבת הקלה, היא "מפגע בריאותי וסביבתי". עיריית חולון: "ראש העיר הודיע ישירות לתושבים כי הוא מתנגד נחרצות להקמת חדר שנאים"

פורסם בתאריך: 11.10.18 09:52

תושבים ממרכז העיר חולון גילו לאחרונה כי במסגרת עבודות הביצוע של הרכבת הקלה, עומדים להקים מתחת לגינת התומר, ברחוב התומר בעיר ובסמוך לבתי המגורים בסביבה תחנת שנאים תת קרקעית קבועה. התושבים חוששים לירידה בערך הדירות וחמור מכך, מסכנת קרינה שתיפלט לסביבה מהתחנה. כמה מהם אף הגישו התנגדויות להקמת התחנה לעיריית חולון.

תושבי שכונת רסקו שבשטחה מתוכננת לקום התחנה: "רכשנו דירה במיטב כספנו ואף אחד לא יידע אותנו שאמורה לקום תחנת שנאים סמוך לביתנו". אחד המתנגדים להקמת התחנה ניסח עצומה בה נכתב, בין השאר: "הרכבת הקלה, שעתידה להיסלל בשנים הקרובות ולעבור בין היתר ברחובות המרכזיים בעיר, היא דבר מבורך שיביא לנו התושבים רווחה ונוחות רבה. עם זאת, על פי התכנון המוצע כיום, ייתכן שיהיה מדובר בלא פחות ממפגע בריאותי וסביבתי עבורנו, דיירי השכונות.

"מעיון בתכנית נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) והעירייה שהגיעו לידינו, עולה כי בתחומי העיר יוצבו לפחות חמישה חדרי שנאים חשמליים בגודל של 250 מ"ר בתוך שכונות אורבניות ובסמוך למבני מגורים. אמנם,חדרי השנאים הכרחיים לקיום הרכבת אך אין זו גזירת שמיים להציבם בלב שכונות מאוכלסות או באופן כזה שיגרום להרס השטחים הירוקים הבודדים שנותרו לנו, התושבים, בתוך העיר".

עוד צוין בעצומה: "חדרי השנאים פולטים קרינה אלקטרומגנטית ועל פי הנחיות התקן, כפי שאף מצוין בדו"ח נת"ע עצמו, קיימת חובה להטמנת החדרים מספר מטרים בודדים מתחת לאדמה ולמניעת שהיית אנשים מעליו. זה כמובן, המינימום שמחייב התקן שנלקח מאירופה כיוון שבישראל אין ניסיון רב, ואילו גם שם התקן משתנה מעת לעת.  הצורך לחפור את המבנה 5 מטרים בתוך האדמה נובע מהמיגון שהותאם לתקן הקרינה שנמדדת בחדר. ניתן לצפות שבעוד 20 שנים התקן יהיה מחמיר יותר מהקיים כיום ואז לכאורה, גם תוגדר תקינה שתצריך לדוגמה את הטמנת המבנה עשרות מטרים באדמה או שלא להציבו כלל בלב שכונות מגורים. בשבילנו ובשביל הילדים שלנו, זה כבר יהיה מאוחר מדי ואנחנו לא רוצים להיות עכברי מעבדה ולהציב את בריאותנו על קרן הצבי".

מלבד הסכנה הבריאותית, טוענים התושבים שהתכנית הנוכחית עלולה לגרום לפגיעה משמעותית בעתודות השטחים הירוקים בעיר, "מה שיפגע באופן חמור במרקם החיים בשכונות כדוגמה לבני גיל הזהב, בעלי חיות מחמד, אמהות לתינוקות, ילדים ו/או פעילויות אחרות המתקיימות בהם".

הם מציעים להעתיק ולהטמין את התחנות במקומות בהם כמעט ואין בנייני מגורים, או במקרה שהדבר אינו מתאפשר, להטמין את החדר תחת כביש עם מיגונים טכניים נוספים המונעים וסופגים את גלי הקרינה.

התושבים חוששים ממפגעים נוספים שעלולים לשבש את מרקם החיים: בעיות רעש שנפוצות לבתי מגורים על קו הרכבת – גם הכריזה וגם רעש הנסיעה עצמה (לעתים גם בשעות הלילה); בעיית רעד שגורמת הרכבת בנסיעתה מכרסמת אט אט ביסודות הבניינים הסמוכים; שינויי סדרי תנועה וגזילת מקומות חניה רבים במרכז העיר; הפרעות למכשירי חשמל (ללא תקן עדכני) עקב השדה המגנטי של מתח הרכבת.



 

התושבים מבקשים מהעירייה להתייחס לבעיות הצפויות, להציע עבורן פתרונות אפשריים קיימים וכן שהעייריה תייצג אותם ותעמוד על דרישותיהם אל מול חברת נת"ע, "כך שלא רק יעמדו שיקולים כלכליים בראש סדר העדיפות אלא מרקם החיים בעיר יהיה המוביל".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "ראש העיר, מוטי ששון, הודיע ישירות לתושבים כי הוא מתנגד נחרצות להקמת חדר שנאים בגינת התומר. ראש העיר והצוות המקצועי במינהל ההנדסה העירוני נמצאים בעיצומו של תהליך לאיתור מיקום חלופי להתקנת חדר שנאים, וזאת בשיתוף פעולה הדוק עם אנשי נת"ע והנהלת מקווה ישראל".

מנת"ע נמס בתגובה: "הקו הירוק של הרכבת הקלה ישרת מאות אלפי תושבים וישדרג את איכות החיים לאורך התוואי – הן מבחינה תחבורתית והן מבחינת איכות הסביבה. חדרי התשתית לאורך תוואי הרכבת הקלה נועדו לספק לה את החשמל והתקשורת, ואינם מהווים כל הפרעה או סיכון לתושבי הסביבה. ההתנגדות לחדר התשתית בגן התומר נבחנה עוד בשלב התכנון הסטטוטורי, ונדחתה על ידי הוות"ל. מדובר במערכות תת קרקעיות שעומדות בתקנים מחמירים ביותר של המשרד להגנת הסביבה – החל משלב התכנון ולאורך הביצוע וההפעלה – על מנת להבטיח מעל ומעבר את בטיחותם".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מי שם שנאיים בלב שכונת מגורים????? רק כסף מעניין את העיריית חולון ולא רווחת התושבים מוטי ששון הראה את פרצופו האמיתי באורט עם האנטנות הסלולריות. פשוט בושה מעניין עם היה פועל כך עם היה מדובר בחצר ביתו……….!

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר