מים עכורים. מהברז לבקבוק
המים העכורים בחולון

בקשה לתביעה ייצוגית של מיליוני שקלים ממתקני ההתפלה: המים בברזים עכורים

בעקבות ועדה שקבעה כי מתקני ההתפלה בשורק ופלמחים פגעו באיכות המים ובתוצרת החקלאית, תושבים מחולון דורשים פיצוי

פורסם בתאריך: 18.9.19 10:14

בקשה לאישור תביעה ייצוגית בסך מיליוני שקלים הוגשה בשבוע שעבר לבית המשפט המחוזי בתל אביב בעקבות המים העכורים שיצאו מהברזים של תושבי חולון.



הבקשה הוגשה בשבוע שעבר נגד מתקן ההתפלה שורק וכנגד מתקן התפלה פלמחים בעקבות חריגות שהתגלו באיכות המים המותפלים. את הבקשה הגישו ארבעה תושבי חולון באמצעות משרד עורכי הדין אליאס בן אריה ובאי כוחו ביניהם עו"ד יוסף-חי אביעזיז ומשרד נוסף מירון, בן ציון, פריבס ושות'.

בבקשה נטען כי מתקן ההתפלה הפר את הדין ובאמצעות זיוף הבדיקות ניסה לטשטש את מעשיו ולהסתיר את העובדה שסיפק מים פגומים שלא עמדו בדרישות אליו התחייב.

כבר לפני ארבעה הוקמה ועדה בדיקה בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, לבדוק באופן גורף את הנתונים של מתקני ההתפלה. ועדת הבדיקה מצאה כי קיימת חריגה שיטתית ומתמשכת בריכוז הכלוריד במים המסופקים על ידי מתקן ההתפלה שורק, כאשר ריכוז הכלוריד במים (הרכיב העיקרי במליחות מי הים), חרג עד פי 4 ויותר מהרף המקסימלי שהוא עד 600 מיליגרם לליטר כפי שנקבע בהסכם הזיכיון שנתנה המדינה. לגבי מתקן ההתפלה בפלמים ישנה חריגה של 20% מהרף המקסימלי.

עוד מסרה הוועדה כי כשל חמור התגלה בהתנהלות הנהלת מתקן ההתפלה בשורק, אשר יצרו מצג שווה לפיו המים המסופקים והמתקן, עומדים בדרישות ובאיכות המים הגבוהה הנדרשת מהם. לגבי מתקן פלמחים, הוועדה מצאה כי תוצאות בדיקות המעבדה שדווחו לרשות המים לא תאמו את ריכוז הכלוריד הממוצע ולא היו אמינים.

הוועדה החליטה לאכוף אכיפה אפקטיבית ומרתיעה בשיתוף פרקליטות המדינה נגד מתקן ההתפלה שורק והעברת ממצאי הועדה על מתקן פלמחים לגורמי החקירה הפליליים להמשך חקירה בנושא. כמו כן, הוחלט לשפר את הליך הבקרה של המדינה על מתקני ההתפלה ולהדק את מנגנוני הבקרה של הדירקטוריונים על הנעשה במתקנים.

בבקשה עצמה מתוארים כיצד התעשרו המתקנים בשל הפרות ההסכם וכיצד הצליחו להימנע מתשלום פיצוי מוסכם בשל הסתרת נתוני האמת. בוועדת אדירי סברו שסכום הפיצוי עומד על 46 מיליון שקלים, אך עורכי הדין טוענים כי שוויי הנזק בפועל עומד על מאות מיליוני שקלים. כמו כן נטען כי במקביל להונאה שבוצעה התייקרו תעריפי המים, כך שהצרכנים נאלצו לשלם מחיר גבוה על איכות מים ירודה.

בנוסף, עורכי הדין מציינים כי ריכוז המלחים במים יצר נזקים עקיפים לניהול משק הבית ובהם בין היתר: הצטברות אבנית, ריבוי בצריכת חומרי ניקיון, פגיעה במדיחי כלים, מכונות כביסה ודודי שמש, פגיעה באיכות תוצרי הכביסה. בבקשה צורפה חוות דעת סביבתית של ד"ר חגית אולונובסקי המתמחה בבריאות וסביבה. אולונובסקי מציינת כי: "רמת המליחות והכלוריד במים שסופקו לצרכן, השפיעה גם על רמת המלחים בשופכין, ומכאן שנגרמה השפעה שלילית על איכות הקרקע, מי התהום והתוצרת החקלאית כגון פגיעה בערכים התזונתיים בפירות ובירקות שגודלו וסופקו על ידי החקלאים, פגיעה שגולגלה אל כלל צרכני הפירות והירקות במדינת ישראל".

מחברת מקורות לא נמסרה תגובה והיא תפורסם כשתתקבל.

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר