מטוס ממריא מנתב"ג
מטוס ממריא מנתב"ג. אילוסטרציה

הנה בא אווירון: סיוטי הלילה של תושבי חולון

"נמכור את הבית רק כדי לישון בשקט", אומרים תושבים בח-300 הסובלים בקביעות מרעש המטוסים בנתב"ג, שככל הנראה אינו עומד בהחלטת בג"ץ

פורסם בתאריך: 18.10.17 09:10

בחודש האחרון הרבו תלונות תושבים משכונת ח-300 על רעש מטוסים שמקורו מהמראות בנתב"ג, המדיר שינה מעיניהם בשעות הלילה ומטריד את מנוחתם גם בשעות היום. המטרד הוא כה חמור, עד שכמה מהם שוקלים למכור את דירותיהם ולעבור לאזורים ללא המראות ונחיתות מטוסים מעל לראשם.

מנתב"ג ממריאים לחו"ל מדי יום עשרות רבות של מטוסי נוסעים ומספר רב של מטוסי מטען ומטוסים צבאיים. על פי הנהלים ונתיבי האוויר הקיימים, כל מטוס הממריא מערבה מנתב"ג, חולף גם ביום וגם בלילה מעל שכונות העיר חולון ביציאתו לעבר הים.

"רעש המטוסים עבר כל גבול ולא נותן מנוחה, לא ביום ולא בלילה", אומרת אירית הגרב, תושבת ח-300. "קנינו פה דירה חדשה בשני מיליון שקל אך אנו לא נהנים ממנה – כל היום רעש וגם בלילה יש פה רעש נורא, אי אפשר לישון כלל. פנינו לעירייה והם שולחים אותנו לרשות שדות התעופה".

לא רק בח-300, תושבת קריית בן גוריון מציינת ש"היתה תקופת רגיעה אך בחודש האחרון רעש המטוסים הפך לסיוט. אנו גרים באזור א', משלמים 1,000 שקל ארנונה לחודש אבל אין לנו איכות חיים. פנינו לעירייה עם הבעיה, אבל התשובה היא  שאין מה לעשות".

בעבר ארגנו התושבים עצומה, אך לדבריהם גם ההתארגנות לא הועילה. "אנחנו שוקלים לעזוב את העיר", אומרת תושבת ח-300, "חבל שעברנו לכאן, אין התייחסות לבעיות התושבים".

חולון – אחת הערים הנפגעות ביותר מרעש המטוסים

נמל התעופה בן גוריון שוכן בסמיכות ליישובים צפופי אוכלוסיה: תל אביב (בעיקר חלקה הדרומי), חולון, בת ים, ראשון לציון, לוד, יהוד, אור יהודה, ישובי בקעת אונו, בית דגן וישובי המועצה האזורית עמק לוד. העיר חולון היא אחת הערים הנפגעות ביותר מרעש המטוסים הממריאים, שכן מסלולי השדה ממוקמים כחמישה קילומטרים בלבד משכונותיה המזרחיות של העיר.

תבנית התפעול בנתב"ג, עם סיום שיפוץ המסלולים בשנת 2015, בנויה כך שהמטוסים נוחתים ממערב (מעל תל אביב) או מצפון (ראש העין, וישובי דרום השרון), וממריאים לכיוון דרום מערב (בין חולון לראשון לציון). גם מטוס ממריא המקפיד על טיסה מדויקת בנתיב מחויב, על פי הנוהל הקיים, לטוס מעל מבואותיה הדרומיים של העיר חולון (שכונות קריית שרת וקריית בן גוריון), ובכך נחשפים התושבים למפלסי רעש גבוהים ביותר.

בג"ץ קבע: מותרות המראות של מטוסים שקטים בלבד

עיריית חולון הובילה לאורך השנים מאבקים נחושים לאיסור ההמראות בשעות "חלון הלילה", והגיעה למספר הישגים. מאבקים אלה הוכרעו שלוש פעמים בבג"ץ. ההסדר הקיים כיום מעוגן אפוא בפסק דין של בית המשפט העליון והפרתו על הנה עבירה חמורה: חל איסור המראות מטוסים בין השעות: 01:40 – 05:30 בחורף ועד 05:00 בקיץ. ההמלצה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה היא להחיל את שעות איסור ההמראות כבר מהשעה 01:00.

על פי ההסדר שנקבע בבג"ץ, עד השעה 06:00 מותרות המראות של מטוסים שקטים במיוחד בלבד. במקרים חריגים בלבד ובתנאים מגבילים, תותרנה המראות בין 01:40 ל 02:00. זאת ועוד, חל איסור המראת מטוסים רועשים במיוחד (על פי אמנות ותקנות בינלאומיים), להוציא מטוסי חיל האוויר.

בבג"ץ נקבע גם כי עיריית חולון רשאית לקבל את כל האינפורמציה הנוגעת לניטור הרעש ולאמצעי האכיפה שננקטו בגינו וכן ניתנה הכרה עקרונית בצורך למיגון אקוסטי של בתי ספר. עוד צוין בהסדר בג"ץ כי לא תהיינה נחיתות מטוסים מעל חולון.

על אף ההסדר, תושבי חולון, כאמור, ממשיכים להתלונן על מטרד הרעש, ובתשובה מסביר יוסי זר, האחראי על ניטור המטוסים מטעם רשות שדות התעופה כי "ככלל, בין 1:40 ל-5:00 בבוקר, אין המראות מטוסים מעל חולון. התגברות הטיסות שהורגשה מעל חולון נבעה מעומס טיסות בתקופת החגים עם יור מ-140 המראות ליום". עוד מציין זר: "יש מקרים חריגים בשעות הלילה והם נובעים בעיקר ממקרי חירום או בשל תנאי מזג האוויר אך הם זניחים ומספרם מועט".

מעיריית חולון  נמסר כי עיריית חולון אינה מתנגדת לעצם תנועת המטוסים, אך יחד עם זאת היא פועלת ככל יכולתה על מנת שלא ייגרמו כתוצאה מכך מפגעי רעש בשעות היממה בכלל ובשעות הלילה בפרט, וזאת למען שמירה על איכות החיים של תושבי העיר. במסגרת זו הוגש בג"ץ שהביא לעוצר המראות בן כ-3.5 שעות וכן בהמשך הוגשה עתירה נוספת שהביאה להמראות המוגדרות כשקטות עד השעה 6 בבוקר. "העירייה עוקבת באופן שוטף אחרי דיווחי הרעש ובמידה שקיימת חריגה, היא פועלת מול רשות שדות התעופה למיצוי הדין (קנסות)".

בנוסף מסרו בעירייה כי בימים אלה נוטלת עיריית חולון חלק פעיל בדיונים לעדכון תבנית התפעול של נתב"ג, וזאת במטרה לצמצם את מפגעי הרעש ולהרחיב את שעות העוצר. "יודגש, כי העירייה לא תהסס לפנות שוב לבג"ץ, במידת הצורך, למיצוי זכויות התושבים לשם קיומה של שנת לילה נורמלית ובריאה".

 

תגיות:

תגובות

7 תגובות
  1. אנונימי

    מעניין מי היה פה קודם.. השדה או התושבים? די להתלונן, השדה קיים מתקופת הבריטים. חלון אטום פותר את הבעיה, אנשים גרים בקביעות מול השדה ועם חלון סגור לא שומעים שום דבר בלילה. יותר מזה? בטרמינל לא תוכלו לשמוע דבר.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא רוצים 600 המראות ביום בקרוב 1000
    לא מאמינים בקרוב מאוד טיסות המשך מישראל
    ליעדים שונים אמת

  3. יוני

    מחליא אי אפשר לישון אי אפשר לגור בעיר הזאת עיר הילדים שלא ישנים כל 3 דקות רעש טיסות

  4. אבי

    עיר פח רעש וילדים רועשים ברבריים זה והמטוסים זה שואה ובמיוחד האופנועים ימח שמם אמן

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר