תמונה ממאגר Ingimage
תמונה ממאגר Ingimage

מהי תוכנית כלכלית וכיצד היא עוזרת לעסק?

פורסם בתאריך: 9.2.21 21:04

בעסקים רבים בישראל הניהול הכלכלי אינו מבוצע באופן מספיק מסודר, רציני ומקצועי, והתוצאות בהתאם. לעומת זאת, תוכנית כלכלית מספקת אמצעי חשוב ופרקטי להתנהלות פיננסית מושכלת, נכונה וחכמה לתקופה של כשנתיים קדימה. זוהי תוכנית עבודה המסתמכת על תחזיות של הוצאות והכנסות חודשית, כולל התייחסות לעונתיות ותנודתיות, מה שמאפשר לקבל החלטות בצורה נבונה ולהיערך נכון ברמת המשכורות, ההשקעות, ההלוואות, התזרים, תקציב השיווק וכיוצא בזאת.

מכאן ניתן להבין כי בניית תוכנית כלכלית אינה פשוטה או חפוזה, ויש לבסס אותה על היכרות מעמיקה עם העסק, על בקיאות גבוהה בענף ובנעשה במשק, ועל השכלה ורקע כלכלי נרחב. לפיכך, חשוב לפנות אל יועץ עסקי מיומן ובעל השכלה הולמת, היודע לבנות תוכניות כלכליות המבוססות על הערכות ריאליות ונתונים אמינים, ועדיף אדם שכבר ליווה עסקים מתחום העיסוק שלכם.

להתחיל להתנהל נכון

כאמור, בעסקים רבים בארצנו ההתנהלות הכלכלית אינה מספיק טובה, והדבר בהחלט ניכר בהיעדר מיצוי של הפוטנציאל הכלכלי הטמון בעסק, ברווחיות נמוכה ולעיתים אפילו בהפסדים ובכניסה למשבר לא פשוט. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא היעדר בקיאות והבנה כלכלית ברמה מספקת, או רתיעה מהתחום, מצד בעל העסק. אמנם, ייתכן כי הוא איש מקצוע מצוין בתחומו ואף בכל הקשור להנעת עובדים, לשיווק ולסגירת עסקאות, אולם בכל הקשור לניהול הכלכלי הכישורים והידע אינם מספקים. בנוסף, לעיתים העומס היומיומי המוטל על כתפיו של בעל העסק דוחק החוצה (בכוונה, באילוץ או בהזנחה) את העיסוק בפן הכלכלי, שהולך אחורה ברשימת סדר העדיפויות ולמעשה לא מטופל.

מכאן קצרה הדרך לבלגן פיננסי בעסק, כאשר התוצאות בחשבון הבנק מפתיעות שוב ושוב לרעה, וקיימת הסתמכות יתרה על הדוחות של רואה החשבון. ואולם, דוחות אלו עלולים להטעות שכן הם מספקים תמונה קפואה של מצב העסק בעבר, אין בהם התייחסות להווה ובוודאי לא לעתיד, וגם אינם מראים את מצב העניינים בשלמותו עקב היעדר התייחסות להוצאות שונות, כדוגמת החזרי הלוואות והשקעות במלואן. כך, ההתנהלות הכלכלית בעסק עוברת לאורך השנה בלי תוכנית כלכלית סדורה, בלי צפי להתחזקות או האטה במכירות לפי עונות, בלי לנצל את התקופות ולהיערך אליהן, ואף עם החלטות שגויות שקשה מאוד לתקנן בדיעבד.

מאידך, בניית תוכנית כלכלית היא צעד נכון ובסיס ליצירה של תוכנית עבודה שנתית או דו שנתית ושל תקציב שעימם העסק מתנהל, תוך התייחסות למכלול ההיבטים כגון תמחור, צפי הוצאות והכנסות, מקורות המימון וכדומה. חשוב לציין שאין להמתין עם בניית התוכנית הכלכלית עד שהעסק מתחיל לדשדש או נכנס למשבר. חשוב לבנות כבר כשמקימים את העסק, כאשר ישנה תקופה טובה שרוצים לנצל לצורך התרחבות, וכמובן גם כשיש תחושה של חוסר שליטה על הפן הפיננסי או אי מיצוי הפוטנציאל.

שלבים ותכנים של תוכנית כלכלית

מן האמור לעיל ניתן להבין שתוכנית כלכלית היא משימה מקצועית, שצריכה להיעשות בהתאם לנתונים ברורים ומדויקים ובאופן ריאלי. לפיכך, היא מתחילה עם בדיקת עומק שמבצע היועץ העסקי בעסק, המתייחס לשורה ארוכה של היבטים כגון הוצאות הייצור, הפיתוח, הרכש, האספקה, חומרי הגלם, אחסון, הובלה, הפצה, שיווק, משכורות, תמחור, רווחיות של שירותים ומוצרים, תזרים המזומנים, הון עצמי, הלוואות קיימות, יתרת זכות, שכירות על המבנה, התחייבויות לספקים, מיכון קיים ונדרש, מלאי קיים ונדרש, הוצאות על ציוד משרדי, על חשמל וכן הלאה.

על בסיס הנתונים שנאספו יעבור היועץ העסקי לבניית התוכנית הכלכלית, אשר מטרתה היא כאמור לספק תמונה מדויקת ככל הניתן של הוצאות והכנסות הצפויות לעסק בשנתיים הקרובות, ולעיתים יותר מכך. בנוסף, בתוכנית מושם דגש על פתרונות ישימים וצעדים להגדלה של הרווחיות, ובסופו של יום היא תתייחס לכל מרכיב פיננסי בעסק כפי שתואר לעיל בשלב הבדיקה.

דוגמאות לנושאים בתוכנית הכלכלית

הירידה אל הפרטים בכל נושא ונושא עשויה להשתנות בין תוכניות כלכליות לעסקים, אולם ישנם מספר היבטים יותר שכיחים כמו התמחור, המשכורות, מימון והלוואות. כך למשל ייתכן שבשלב הבדיקה יגלה היועץ העסקי שיש בעסק משרות שאינן מצדיקות את עצמן מבחינת העלויות, התמורה והתפוקה. במקרים אלו, התוכנית הכלכלית עשויה להורות על צמצום במספר המשרות, צמצום של משרות מלאות לחצי משרה, ו/או העברה של חלק מהשירותים למיקור חוץ כגון מוקדי מכירות או הנהלת חשבונות. מעבר כזה עשוי לחסוך לעסק בגיוס עובדים והכשרתם, במשכורות והוצאות נלוות.

עוד תחום משמעותי הוא המימון, ובפרט הלוואות שהעסק נטל שאינן משרתות את הצרכים הנכונים ו/או ניטלו בתנאים שאינם טובים. בעיקרון, הלוואה נכונה היא כזו הניטלת לצורך צמיחה, השקעות והתרחבות, ולא כתרופת פלא לסגירת החור בתזרים. היא גם כזו הניטלת בריביות הטובות ביותר שיכול העסק יכול להשיג בהתחשב במצב הכללי במשק, במצבו הפיננסי של העסק, בצרכיו וביכולות ההחזר שלו. לפיכך, במידה והבדיקה של היועץ העסקי תגלה שיש הלוואות בעייתיות, ייתכן מאוד שהתוכנית הכלכלית תכוון למחזור או סגירה של הלוואות קיימות כך שיתאימו לצרכי העסק ויכולותיו.

תחום משמעותי נוסף הוא תמחור השירותים והמוצרים של העסק, שממילא מהווה סעיף עיקרי בתחזית ההכנסות של התוכנית הכלכלית. לא פעם בדיקה של יועץ עסקי מיומן מראה כי התמחור נמוך מדי ומביא לפעילות שאינה מספיק רווחית או אפילו הפסדית. הדבר קורה לרוב עקב תמחור שאינו מבוסס על תהליך מקצועי ועל בחינת כלל ההיבטים הרלוונטיים, ובעיקר מתמקד בשולי הרווח המקובלים ועל המחירים הממוצעים בענף. ואולם, תמחור כזה אינו לוקח בחשבון את מכלול הפרמטרים שהובילו מתחרים לקבוע את מחיריהם, ובכלל – הוא אינו מתאים על הפעילות הספציפית של העסק כגון ייחוד של שירותים ומוצריו, עלויות הייצור והתקורות, המיתוג של העסק, קהלי היעד שלו, שאיפות הרווח של הבעלים, ועוד. לפיכך, אין זה נדיר שבבניית התוכנית הכלכלית ייעשה תמחור מחודש, נכון ומקצועי לשיפור הרווחיות בעסק.

תחומים נוספים בתוכנית הכלכלית

מלבד האמור לעיל, התוכנית הכלכלית עשויה להתייחס כאמור להיבטים רבים נוספים, המגדילים את המחזור מחד ומצמצמים הוצאות מאידך, ובשורה התחתונה משפרים את הרווחיות. לדוגמא, ייתכן שבשלב הבדיקה יגלה היועץ העסקי שישנם הסכמים מול ספקים שאינם אופטימאליים מבחינת העסק. לפיכך, ייתכן והצעד שיומלץ עליו הוא לפתוח את ההסכמים למשא ומתן מחודש, ובתוך כך גם לברר מול ספקים מתחילים אם יהיו מוכנים להציע מחירים יותר תחרותיים על מנת לבנות מעגל לקוחות קבוע.

בכל מקרה ובכל נושא, בסופו של יום התוכנית הכלכלית תביא תחזית מובנת וברורה לבעל העסק, תציב יעדי מכירות ריאליים בהתבסס על נתונים מדויקים, תיקח בחשבון עונתיות ותנודתיות, ותורה על צעדים המובילים לשיפור הרווחיות. התוכנית תהווה לבעל העסק עוגן פיננסי ומקור להתנהלות מאורגנות ומסודרת, המזכיר לו להיכן הוא שואף להגיע, מראה לו היכן הוא עומד, ומתווה את הצעדים לשיפור והתייעלות. כעת, כאשר התוכנית הכלכלית מוכנה, ניתן לבסס עליה את התקציב – את תוכנית העבודה לתחומי הפעילות השונים של העסק בשנה הקרובה.

לפרטים נוספים בנושא ולקביעת פגישת ייעוץ ללא עלות וללא התחייבות, פנו אלינו בטלפון  03-5377088

אודות הכותב : ירון לוי הינו כלכלן מומחה, יועץ עסקי והבעלים של חברת "לוי ייעוץ כלכלי ועסקי", בעל תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות ותואר שני במנהל עסקים מאוניברסיטת ת"א. כותב מאמרים בנושאים של ייעוץ פיננסי ועסקי לגופי תקשורת מובילים ובעל ניסיון עשיר בעולם העסקי . ירון ליווה בהצלחה רבה מאות עסקים בישראל

 

 

 


כתבה שיווקית 


 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר