עיריית חולון (צילום: אלי נאמן)
עיריית חולון (צילום: אלי נאמן)

דו"ח מבקר המדינה: ליקויים חמורים במכרזים של עיריית חולון

העירייה בוחרת זוכה במכרז ולאחר מכן פונה לקבלת הצעות נוספות, מעסיקה עורכי דין חיצוניים ללא פנייה פומבית והעבירה פרוטוקול פיקטיבי ונתונים כוזבים למבקר

פורסם בתאריך: 21.11.17 16:51

ליקויים חמורים במכרזים של עיריית חולון. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה המתפרסם היום ומתמקד ברשויות המקומיות הפועלות בישראל. עוד עולה מן הדו"ח כי מנכ"לית העירייה לשעבר, חנה הרצמן, קיבלה תגמול בניגוד לחוק וכן היתה מעורבת בשורה של התקשרויות פסולות. מדו"ח המבקר עולה עוד כי היועצת המשפטית של עיריית חולון, יונת דיין, הכינה פרוטוקול פיקטיבי וכי משרד המבקר קיבל מהעירייה תשובות כוזבות.

המבקר יוסף חיים שפירא מצביע על ליקויים חמורים במכרזים של עיריית חולון: העירייה בוחרת זוכה במכרז, ולאחר מכן פונה לקבלת הצעות נוספות. זאת ועוד, המבקר מצביע על ממצאים מטרידים באשר לאופן בחירת הספקים בעיריית חולון.

עוד מציין המבקר כי מנכ"לית עיריית חולון היוצאת, חנה הרצמן, שהתפטרה לפני מספר חודשים בעקבות דו"ח קודם של שפירא, ביצעה פעולות החורגות ממינהל תקין ועבדה במשרות נוספות בניגוד להוראות החלות עליה.

התנהלותה של הרצמן, על פי דו"ח המבקר, "מאופיינת בפגיעה בסדרי מינהל תקין ובעקרון השוויון". בנוסף, בתקופות מסוימות במהלך כהונתה של הרצמן כיהנה במקביל במועצת הפיס לתרבות ולאמנות, בדירקטוריון קופת חולים מאוחדת ובצוות בדיקה של משרד הבריאות בנוגע לבית חולים הדסה, וכל זאת ללא אישור מועצת העיר ושר הפנים ובניגוד לפקודת העיריות. הרצמן קיבלה גמול השתתפות בישיבות מועצת הפיס וועדותיה ובישיבות דירקטוריון קופת חולים מאוחדת, בניגוד לפקודת העיריות. המבקר קורא למשרד האוצר לדרוש מהמנכ"לית להשיב את הכספים ואף לקנוס את הרצמן.

הרצמן. להשיב הכספים. צילום: טל קירשנבאום

מכרזים לא תקינים

על פי דו"ח המבקר, הרצמן נפגשה עם מנכ"ל חברה לבדיקת אפשרות לרכישת חיישנים ולפיתוח אפליקציה לתערוכות במוזיאון. למחרת קיבלה הרצמן הצעת מחיר לרכישת המוצר ולהטמעתו, וזו הועברה לאישור חברי הוועדה למסירת עבודות. לא נעשתה פנייה בכתב לקבלת הצעות נוספות לרכישת המוצר; ההתקשרות נעשתה בפטור ממכרז, אף שהיתה טעונה מכרז; העירייה התקשרה עם החברה בפטור ממכרז כספק יחיד, אף שמנהלת האגף למערכות מידע הודיעה להרצמן כי אין מדובר בספק יחיד.

העירייה פנתה לקבל הצעות מחיר ממשרדים לניהול פרויקטים לשלב הראשון של פרויקט "כיכר העיר" שהוערך ב-538 מיליון שקל, לאחר שכמה ימים קודם לכן, בפגישה מקדימה אצל הרצמן, כבר אושרה העסקתו של משרד מסוים – שהצעת המחיר שלו היתה גבוהה ב-60% מההצעות הנמוכות. לאחר מכן אושרה העסקתו בשלב נוסף של הפרויקט, בשכר טירחה של 12.5 מיליון שקל. העסקתו אושרה כהצעת יחיד על בסיס התקשרות לנהל את השלב הראשון שסכומה המירבי היה 100,000 שקל.

במקרה אחר, העירייה התקשרה עם זוכים במכרז לקבלת שירותי היסעים שערכה החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי, לאחר שפג תוקף אישור משרד הפנים להתקשרות. העירייה הציגה מצג כאילו עמדה במועד הנדרש להתקשרות במכרז זה, אף שלא אלה היו פני הדברים: הסכמים עם זוכים במכרז הוצגו למשרד מבקר המדינה כאילו שנחתמו בידי הצדדים לפני המועד שנקבע כמועד האחרון להתקשרות, אף שהעירייה חתמה על הסכמים אלה רק חודשים לאחר מכן. היועצת המשפטית של העירייה, יונת דיין, יצרה פרוטוקול והרצמן, דיין וגזבר העירייה, יצחק וידבסקי, חתמו עליו, אף שפרטים שנכללו בו סוכמו רק לאחר התאריך שצוין בו.

בחודש מרץ 2011 פרסמה העירייה מכרז לתפקיד היועץ המשפטי לעירייה. בהליך המכרז נפלו ליקויים והיו בו חריגות מתקנות העיריות ומדרישות משרד הפנים, קובע שפירא. לא נמצאו נימוקים להחלטה לזמן רק שישה מתוך 24 מועמדים לראיון לפני ועדת הבוחנים. העירייה לא בחנה כראוי את עמידתה של דיין בתנאי הסף. ראש העירייה מוטי ששון והרצמן הדירו את סמנכ"ל תפעול ומינהלה דאז ואת מבקר העירייה מישיבות ועדת הבוחנים. שפירא מצא "תהיות קשות באשר למידת מהימנותה של תשובת העירייה ולהתנהלותה".

העירייה מעסיקה עורכי דין חיצוניים ללא פנייה פומבית

העירייה מעסיקה זה 15 שנים עורך דין חיצוני בתפקיד יועץ משפטי לוועדה לתכנון ולבנייה ולמינהל הנדסה. ממועד תחילת העסקתו ב-2002 לא פנתה העירייה למשרדי עורכי דין נוספים לקבלת שירותי ייעוץ בתחומים אלה. נוסח הסכם ההתקשרות עם אותו עורך דין, שונה במידה ניכרת מזה שנחתם עם עורכי הדין החיצוניים האחרים שמעסיקה העירייה. יש בצורת העסקתו של נציג היועץ המשפטי החיצוני מאפיינים של יחסי עבודה.
לוועדה המשפטית של העירייה אין נוהל עבודה המסדיר את פעילותה. נמצאו מקרים שבהם העירייה העסיקה משרדי עורכי דין ללא פנייה פומבית. העירייה מעסיקה משרדי עורכי דין חיצוניים ברציפות במשך יותר מעשר שנים ואף 17 שנה. "התקשרות כזו בלי שנעשתה פנייה למועמדים נוספים ובדיקת חלופות, אינה עולה בקנה אחד עם השמירה על עקרון השוויון" קובע שפירא. נמצאו הסכמי התקשרות עם עורכי דין שאינם משקפים את החלטות הוועדה המשפטית ושאי אפשר ללמוד מהם על מהות העבודה שהועברה לטיפולם או על שכר הטרחה שהם אמורים לקבל.
העירייה ותאגיד המים שבבעלותה מעסיקים את אותו משרד עורכי דין בתפקיד יועץ משפטי מיולי 2014, בניגוד להוראות של מנהל מינהל המים והממונה על התאגידים ברשות המים, שקבע כי בביצוע כפל תפקידים זה בו בזמן, יש חשש ממשי להימצא בניגוד עניינים מוסדי.

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "עיריית חולון פועלת על פי החוק ובהתאם לתקנות המחייבות את הרשויות המקומיות. כל התקשרויות העירייה, מכרזי כוח אדם ומכרזי שירותים נעשים על פי ההוראות המחייבות, תוך הקפדה יתרה וכך גם תשלומי שכר".

עוד נמסר מהעירייה: "מבין אלפי ההתקשרויות שהעירייה מבצעת מדי שנה, ונבדקו על ידי מבקר המדינה, נמצאו התקשרויות בודדות שלגביהן סבר המבקר שנעשו בהן טעויות טכניות ופרוצדורליות. מדובר בטעויות שנעשו בתום לב ובכל מקרה, חלק מהנושאים הכלולים בדו"ח כבר אינו רלבנטי בשל שינויים שחלו בהנחיות וחלק אחר תוקן עוד במהלך הביקורת. מבלי לגרוע מכך, ראש העיר הורה למנכ"ל העירייה לרענן את הנהלים לעובדי העירייה ולמנהליה".

תגיות:

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר