איך הפכו חולות דרום חולון לזירת התבודדות של חסידי ברסלב?

"אתה פורק פה הכול, שר שירים ומדבר וזה מרגיע מאוד. זה כמו פסיכולוגיה רק שפה אתה מדבר עם בורא עולם שאצלו כל המפתחות", פנינת הטבע של המתבודדים

פורסם בתאריך: 16.2.18 11:26

חולות דרום חולון ידועות כעתודת הקרקע האחרונה בחולון שמיועדת ברובה לבנייה, אזור של טבע עירוני ושל מקום שמתרחשת בו לא פעם פעילות פלילית, כפי שפורסם בעבר כאן. ואולם, בסמוי מן העין, הפכו דיונות החול הזהובות לזירת התבודדות של חסידי ברסלב וחוזרים בתשובה. הם פוקדים את האזור ביום ובלילה, בימי השבוע ובשבתות. המרחבים הפתוחים בו מהווים מרחב נוחות עבור המתבודדים.

התופעה אינה חדשה אפילו ישנה. היא החלה לפני 25 שנים, כאשר החסידים הראשונים הגיעו אל האזור ומאז היא צוברת תאוצה. כמות המתבודדים הלכה גדלה עם הזמן וכיום היא מונה מאות חסידים שפוקדים את השטח כדרך קבע ומתחברים אל הבורא באמצעות השהייה בטבע. ניתן לראות אותם מתחת למגדל המים במולדת או מאחורי אחד עצי האיקליפטוס. יהיו כאלה שדווקא ירחיקו בהליכה אל עומק החולות הדרומיים, היכן ששכן בעבר בית המטבחיים או אל האזורים המבודדים שבין שכונת מולדת לראשון לציון שבהם אי אפשר להבחין או להרגיש בכרך הסואן הסובב אותם.

בכביש הישן של מולדת בשעות הלילה ניתן לראות רכב מבודד החונה בצד הדרך, אשר מעלה בכם חשד שמא מדובר בעבריין מפוקפק, דעו לכם כי רוב הסיכויים שמדובר בסך הכול במתבודד. המתבודדים מגיעים אל האזור הגדול והשומם ומתחברים אל הבורא בטבע באמצעות מחשבות, דיבורים, שירים וצעקות. ניתן לראות אותם בין ערביים, אך יש כאלה שפוקדים את האזור דווקא בשעות הלילה כאשר הכול חשוך ורק קולות הצרצרים והתנים נשמעים להם מדי פעם.

"רבנו הקדוש אומר שאדם צריך להגיע אל מקום שנמצא מחוץ לעיר בלילה. מקום כזה שלא עוברים בו אנשים גם ביום. המקום משפיע מאוד על ההתבודדות כי התכלית של הבריאה היא לדבר עם הבורא", מסביר לנו חסיד ברסלב הגר בחולון הלוקח חלק פעיל בהתבודדות בחולות. "אזור החולות בחולון עונה על ההגדרות האלה ומכאן קל להבין מדוע הוא מושך אליו כמות גדולה כל כך של מתבודדים ביום ובלילה".

בשעת בין ערביים של יום חול, בדיונות שמדרום למגדל המים הישן בחולות מולדת, אנו פוגשים את אברהם, חסיד ברסלב וחוזר בתשובה אשר סיים את מסע ההתבודדות היומי שלו. "הכי טוב לעשות את זה בלילה", הוא אומר, "מי שמגיע לפה מאבד את כל הפחדים. כשאתה מגיע לכאן אתה מבין שיש בורא לעולם שמשגיח עליך".

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

במהלך השיחה הוא נזכר בתהליך החזרה בתשובה שעבר ועל ההתקרבות אל חסידות ברסלב. בהמשך הוא מספר כיצד החל לעשות התבודדות. "אני הכרתי את זה דרך ברסלב כשהייתי באומן והגעתי לזה דרך הספרים של רבי נחמן. הוא אמר שזו המעלה הכי גדולה מכל המעלות, שעל ידי תפילה משיגים את הכול, התחלתי לעשות זאת פעם-פעמיים והתאהבתי בזה".

למה אתה מגיע דווקא לכאן כדי לעשות התבודדות?
"אני גר באזור ונוח לי להגיע לפה כי מדובר במקום שקט. רבנו אומר שעדיף זאת במקום שקט עם עשבים כמו פה בשביל יישוב הדעת". הוא מסביר כי כיום משתדל לפקוד את האזור מדי יום לשעת התבודדות וכמוהו יש הרבה. את ההתבודדויות התחיל לעשות באופן יום יומי לפני כמעט שנה ומאז הוא מרגיש כי הדבר הזה גורם לו לשלווה פנימית ולהתקרבות לבורא. "לפעמים יש לי מטענים, אם זה קשיים בבית, בעבודה או עם חברים, אני משחרר את הכול כאן ומרגיש הקלה".

ומה זה כולל?
"אתה פורק פה הכול. שר שירים, מדבר וזה מרגיע מאוד. זה כמו פסיכולוגיה רק שפה אתה מדבר עם בורא עולם שאצלו כל המפתחות".

 

כל אחד יכול להתבודד

בהתבודדות יכול האדם לדבר עם בוראו בכל שפה ודרך שירצה. זאת לעומת התפילות הקבועות בימינו שתוקנו בזמן עזרא הסופר, אשר כל יהודי שומר מצוות קורא אותן שלוש פעמים ביום חול.

עד אותה תקופה, התפילה הייתה למעשה דיבור או פנייה ישירה של האדם אל הבורא. "רבי נחמן הנגיש את הדבר הזה לעם כך שכל אחד יידע איך וכיצד לעשות זאת", מספר אותו חסיד ברסלב, "לפני 23 שנה כשכבר רציתי להתחתן פגשתי חסיד ברסלב בכותל, הוא שאל אותי אם אני רוצה שידוך. אמרתי לו שבוודאי שכן. הלכתי אל גג הבניין שלי ופניתי אל ריבונו של עולם, ביקשתי ממנו שאכיר אישה צדיקה שאוכל להקים איתה בית קדוש. עבר שבוע ימים, ראיתי שלא קורה עם זה כלום, אז חשבתי להפסיק עם זה. פתאום אותו חסיד התקשר ושאל אותי 'אתה מדבר עם השם'? עניתי לו שכן. כך המשכתי לעשות  במשך 35 יום. אז אותו חסיד שוב התקשר אליי ואמר לי 'השבוע אתה תכיר את אשתך, זה יהיה בבית הכנסת'. באותו השבוע הלכתי כרגיל להתפלל בבית הכנסת, לאחר התפילה ניגש אליי שדכן שרצה להכיר לי את האחיינית שלו. למחרת הוא הביא לי פתק עם השם שלה וכך הכרתי את אשתי".

אותו חסיד מספר כי מדי פעם מגיעים עשרות חסידים בצורה מאורגנת ברכבים אל אזור בחולות. שם הם מתפזרים ומתחילים להתבודד ולהתפלל על כל עם ישראל. הוא נזכר בפעם בה הגיעו אל המקום מאה חסידים שהתפזרו בכל השטח באמצע הלילה והתחילו לדבר אל הבורא. הוא מזמין כל אחד לעשות התבודדות ללא כל קשר אם הוא דתי או חילוני. "היה לי שכן שעבר דברים קשים וסבל מחרדות. הוא לא היה אדם דתי, אך הצעתי לו שיבוא איתי לשדה. אמרתי לו 'דבר עכשיו עם ריבונו של עולם על הכול'. חשבתי שאחרי חמש דקות הוא כבר ירצה לחזור, אך הוא נשאר שם שעה וחצי. לאחר מכן הוא בא אליי וסיפר לי איך כל הלחצים והחרדות שהיו לו נעלמו".

גם אברהם סבור כי ההתבודדות מתאימה לכל אחד ללא כל קשר לרמה הדתית שלו. הוא מסביר כי להתבודדות יש הרבה יתרונות שמשפיעים לטובה על המצב הנפשי של האדם: "אתה מרגיש כמו אחרי מדיטציה, אתה לומד להכיר את עצמך דרך ההתבודדות. היום, כאשר יש הרבה הסחות דעת מכל הטכנולוגיה והטלפונים החכמים, אנשים לא מכירים את עצמם. כאן, לבד בשדה, אתה לומד להכיר את עצמך. בן אדם לא יודע מה יש לו בתוך הלב עד שהוא מגיע לשדה לדבר".

תגיות:

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר