מכוניות של אבות

מול מדפי חיתולים ובחניון: מה גברים יודעים על דיכאון אחרי לידה

על הניסוי החברתי להעלאת המודעות לדיכאון אחרי לידה שהתחיל ביוזמה של סטודנטית מחולון וחברותיה

פורסם בתאריך: 9.6.18 19:42

שלוש הסטודנטיות לתקשורת מהמכללה למינהל – ספיר ישולס, נופר וילנר ושובל כץ – החליטו לקחת יוזמה להגדלת המודעות לדיכאון אחרי לידה באמצעות ניסוי חברתי שערכו במסגרת פרויקט הגמר שלהן בשנה האחרונה ללימודים. התגובות המרגשות לא איחרו לבוא.

הכל התחיל מחיפוש רעיון לפרויקט הגמר בנושא "פרסום חברתי" במסגרת השנה השלישית ללימודי התואר בתקשורת. הבחירה בעיסוק בדיכאון אחרי לידה היה מאוד מחבר ומאתגר עבוד שלוש הסטודנטיות לתקשורת. "אנחנו שלוש נשים צעירות שיום אחד יקימו משפחות, לכן אנחנו מאוד מתחברות אל הנושא המשמעותי הזה", אומרת  ספיר ישולס הגרה בחולון וממארגנות הניסוי החברתי.

הסטודנטיות מהמכללה למינהל.

הסטודנטיות מהמכללה למינהל. (מימין) ספיר ישולס, שובל כץ ונופר וילנר

על פי ההערכות, שיעור הנשים הלוקות בדיכאון לאחר הלידה נע בין 5% ל-25%. שלוש הסטודנטיות לתקשורת ראו כי לא מתקיים דיון נרחב על התופעה בין אנשים ובאמצעי המדיה השונים ולמעשה רוב הציבור לא מודע לבעיה הכאובה. בעקבות כך הן החליטו לקחת יוזמה וליצור פרויקט גמר להעלאת מודעות הנושא בציבור. "לא יותר מדי מדברים על זה, גם לא החברות שלי לספסל הלימודים ולא קרובות משפחה", אומרת ישולס.

שלוש הסטודנטיות התחילו לעמול על יצירת הניסוי החברתי. הן פנו אל רשת סופר-פארם שאישרה להן להשתמש באחד מהסניפים שלה וקיבלו מאה פרחים מרשת "פרחי סיגל" עבור הניסוי החברתי, אשר אותו חילקו לשני מהלכים.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

במהלך הראשון הן הקליטו שיחת חולין פיקטיבית של אישה אמיתית שעברה דיכאון אחרי לידה שמשתפת חברתה במצבה, בתחושות שהיא חשה ותוך כדי כך מפרטת את התסמינים של דיכאון לאחר לידה. לאחר שסיימו לערוך את השיחה הפיקטיבית, הן הציבו רמקול בתוך אחד המדפים של מוצרי התינוקות בסניף סופר-פארם. "בכל פעם שגברים עברו שם, הפעלנו את ההקלטה והם קצת נבהלו", נזכרת ישולס ומוסיפה: "ברגע שהם הבינו במה מדובר, ניגשנו אל כל אחד מהם ונתנו לו את הפרח בצירוף דף עם מידע אינפורמטיבי על הנושא עם פרטים של עמותה שנותנת סיוע".

את המהלך השני של הפרויקט הן ביצעו בחניון גדול באזור העסקים של רמת החייל בצפון תל אביב. שלוש הסטודנטיות הסתובבו בחניון הגדול שבו חנו מספר רב של מכוניות. על כל מכונית שהיה עליה סימן כי בעליה הוא הורה טרי לתינוק, הן הניחו את הפרח. "על שמשות המכוניות שבהן היה כיסא של תינוק, הנחנו את הפרח בצירוף אותו מידע אינפורמטיבי.

התגובות ליוזמה לא איחרו לבוא. "התגובות היו מאוד מפרגנות. המון גברים שקיבלו מאיתנו את הפרח שיתפו אותנו שהם מכירים מישהי שעברה לידה. הרבה אמרו לנו 'אשתי היתה בשני הריונות ואף פעם לא ממש דיברנו על זה'. היו גברים שפשוט נעמדו דקה שלמה והתחילו לקרוא את המידע שעל הפתק. אנחנו מאמינות שאפשר באמצעים כאלה להגיע אל קהל היעד ולהעלות את המודעות וכמה שיותר", מסכמת ישולס. 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר