הרבה גלית קדם-כהן. חשבון נפש לאומי
הרבה גלית קדם-כהן. חשבון נפש לאומי

הרבה של הקהילה הרפורמית בחולון: "תשעה באב קשה לי השנה"

הרבה גלית קדם מסבירה מדוע הדמוקרטיה בישראל נמצאת בסכנה ומדוע תשעה באב הוא יום חשבון נפש לאומי

פורסם בתאריך: 22.7.18 09:50

תשעה באב השנה חל אמש (מוצ"ש). בבתי הכנסת שברחבי העיר נקראה מגילת איכה ובשעות הבוקר היום (ראשון) התקיימו קינות. בנוסף יתקיימו לאורך היום הרצאות ושיעורים ברוח תשעה באב.

בערים רבות בארץ מתקיים בליל תשעה באב מיזם "הלילה לא לומדים תורה" שהתחיל לפני 19 שנה בכיכר רבין ומאז התפשט אל ערים נוספות וגם בחולון. מיזם זה מורכב מקיום של מעגלי שיח המורכבים מכל חלקי הקשת של החברה הישראלית הדנים על תשעה באב מזווית אקטואלית. בין ההרצאות בבית חב"ד בשיכון ותיקים, הרצאה בנושא "רפואה בשואה" מאת ד"ר משה שריסט, ראש מחלקת מיון בבית החולים וולפסון.

"תשעה באב זה יום של פורענות בעם ישראל לאורך כל ההיסטוריה, מחורבן בית ראשון ושני, גירוש יהודי ספרד ועד להתנתקות", מציין הרב גורליק מתנועת חב"ד בחולון ומוסיף: "מצד שני רואים שכל עולם התרבות היהודי התפתח אחרי החורבן: סידור התפילה, המשנה וכל ארון הספרים היהודי. זה מביא למסקנה גדולה, שככל שהחורבן קשה הוא חלק מתהליך גדול. כמו כל עץ שצומח שמגיע תחילה מגרעין שנרקב לגמרי באדמה".

הרב גוליק מצטט את נפוליאון בהקשר זה: "עם שזוכר את העבר שלו, יש לו עתיד גדול. אנחנו זוכרים שמדובר בחלק מתהליך גדול שמקרב אותנו לגאולה וזה מחייב אותנו להבין את הסיבות שהובילו לחורבן – שנאת חינם והתנהגות בלתי מוסרית. ככל שנוסיף לאהוב אחד את השני זה יביא את הגאולה", מסכם הרב גורליק.

גלית קדם- הרַבָה של קהילת "קודש וחול' של התנועה הרפורמית בחולון מספרת כי אמש נערכה בבית אבו משען הקריאה המסורתית של מגילת ובמהלך הערב התקיימו ההרצאות "הבית שאחרי החורבן" (כיצד לשקם ילדים שחרב ביתם) מפי רווית ארדיטי, אם אומנה למשפחה בת 11 ילדים בחולון, ו"כיצד מונעים את חורבן הבית הבא", מפי ד"ר הדר כהן, מרצה באוניברסיטה העברית.



"אם  יום כיפור במסורת שלנו הוא חשבון נפש אישי, תשעה באב הוא חשבון נפש לאומי. אנחנו צריכים לבדוק על מה ולמה ואיך ומה לתקן. בקהילה שלנו אנחנו מדברים על אחריות אישית ואחריות חברתית. שני השיעורים האלה נותנים לנו השראה של היבטים מעשים לתקן את החברה", אומרת הרבה קדם ומתייחסת בהקשר זה אל האירועים הפוליטיים מהשבוע האחרון. "כרבה של קהילה רפורמית, תשעה באב קשה לי במיוחד השנה: הרצף של חוק הלאום וחוק הפונדקאות והמעצר של הרב הקונסרבטיבי מסוכנים מאוד לדמוקרטיה שלנו".

תשעה באב הוא יום תענית מדרבנן אשר מקורו בדברי הנביאים. התענית חלה ביום ט' באב והיא מהווה את שיא האבלות של תקופת ימי בין המצרים (שלושת השבועות שבין י"ז בתמוז לט' באב). תענית זאת היא החמורה מבין ארבע התעניות על חורבן בית המקדש ומתאבלים בה על אסונות שונים שאירעו לעם היהודי לאורך הדורות, ובמיוחד על אסונות שהתחוללו בתאריך סמוך לתשעה באב.

השנה יום תשעה באב חלק בשבת ולכן נדחה ליום ראשון. הצום החל במוצ"ש ב-19:45 בערב וייצא ביום הערב (ליל יום שני) ב-20:15.  במהלך תענית ט' באב, בנוסף לצום, נוהגים שלא להתרחץ, לא לנעול סנדלים ונעליים מעור ולשבת על הרצפה עד חצות היום.

 

 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר