קמפוס קריית שרת

מכונת אספרסו, טיסות, טלפונים ומחשבים ניידים למורים – כך בוזבזו כספים בבתי ספר בחולון

הורים זועמים על התנהלות בלתי תקינה בניהול כספים ורכש ושימוש בלתי תקין בתשלומי ההורים בבתי ספר בחולון. "השקמה חולון" מביא את כל הנתונים: על מה בוזבזו הכספים

פורסם בתאריך: 20.12.18 09:37

בישיבת מועצת העיר חולון שהתקיימה בתחילת החודש (4.12) דנו בעיקר בנתוני הדו"ח השנתי של מבקר העירייה לשנת 2017. ואולם, בימים האחרונים, בעקבות בחינה מחודשת של נתוני דו"ח המבקר התעורר זעם בקרב הורים לתלמידים בחולון בעיקר בכל הקשור לנושא הכספים בבתי הספר, אופן ההתנהלות בנושא רכש והשימוש בכספי הורים, שלהם הוקדש פרק מיוחד בדו"ח. זאת, לאחר שהמבקר בני יהונתן קבע כי התנהלותם הכספית של בתי הספר רבים והשימוש בכספי הורים אינם תקינים, וציין כי בעקבות הדו"ח ניתנו הנחיות בנושא זה לנוגעים בדבר.

ראשית, קצת רקע: בחולון יש תשעה בתי ספר שש-שנתיים הנמצאים בבעלות העירייה ופועלים על פי מודל של ניהול עצמי וזאת לפי הנחיית העירייה ומנהל החינוך. החל משנת 2015 העביר משרד החינוך את כלל בתי הספר היסודיים הרשמיים בחינוך הרגיל בלבד לניהול עצמי וזאת לאחר שהוקמה מינהלת מסודרת לנושא ויצא מסמך הבנות מפורט בנושא עם נהלים ברורים. אולם, לא כך היה עם תשעה בתי הספר השש-שנתיים שאמנם החלו לפעול לפי מודל זה אך ללא ספר נהלים ברור.

"השקמה חולון" מפרסם את ריכוז הממצאים העיקריים בבתי ספר אלה כפי שהוצגו בדו"ח מבקר העירייה.

קריית שרת – טיסות, קייטרינג ומחשבים ניידים למורים ולעובדים

בניגוד לכאורה לחוק המכרזים וההנחיות, הנהלת בית הספר רכשה מחשבים וציוד היקפי מכספי הרשות שלא באמצעות הספקים הזוכים במכרזים העירוניים וללא קבלת הצעות מחיר מסודרות. בנוסף, הנהלת בית הספר סעדה מכספי הרשות במסעדות ואף הזמינה קייטרינג לישיבותיה ללא קבלת הצעות מחיר מסודרות.

הנהלת בית הספר רכשה מכספי הרשות, בין השאר, שירותי קייטרינג ואולמות אירועים לפתיחת שנת הלימודים, למסיבת פרישה למנהלת בית הספר, לסרטים באירוח VIP ומתנות פרישה למנהלת וליו"ר ועד ההורים, ללא קבלת הצעות מחיר מסודרות.

זאת ועוד, הנהלת בית הספר רכשה מכספי הרשות מתנות ושירות לצוות, הכולל הסעות להלוויה וניחום אבלים, מתנות למורים לימי הולדת, לפורשים, לעובדים ולצוות ההנהלה, לרבות תווי קנייה ופרחים ללא קבלת הצעות מחיר מסודרות. הנהלת בית הספר רכשה מכספי הרשות אופניים חשמליים לאב הבית, ומנהלת חטיבת הביניים רכשה מחשב נייד מכרטיס האשראי שלה וקיבלה החזר מבית הספר – כל זאת בניגוד לנהלים. הנהלת בית הספר רכשה מכספי הרשות, בניגוד לנהלים, כרטיסי טיסה ושהייה במלונות עבור משלחת בית הספר שנסעה לטוסקנה באיטליה ואף מימנה מכספי הרשות כרטיס טיסה לפולין ושהייה במלון עבור יו"ר ועד ההורים.

הנהלת בית הספר יחד עם יו"ר ועד ההורים העבירו לבית הספר יתרות נכבדות מכספי ההורים תחת סעיף טיפוח. כך עלה מבדיקה שנעשתה על ידי מבקר העירייה, לפיה יו"ר ועד ההורים ומנהלת בית הספר חתמו על מסמך שבו אישרו להעביר 260,000 אלף שקל מכספי ההורים לחשבון הרשות (למעשה לבית הספר) תחת הסעיף "טיפוח לרווחת התלמידים" ומימנו על ידי כך הוצאות חריגות לצוות העובדים כדוגמה אופניים חשמליים, מחשביים ניידים, מסיבות פרישה וכדומה. עוד רכשה הנהלת בית הספר מכספי ההורים מנויים לעיתונים יומיים והחזירה למורים, למנהלת בית הספר וליו"ר ועד ההורים החזרים על טיסות, וכן רכשה ספרים לספריית בית הספר ללא רישום על חשבוניות שהם מיועדים לספריה ובניגוד לחוזר מנכ"ל, כמו גם כלי זמר, ציוד מחשבים ושיפוץ מזגנים מכספי הורים בניגוד לנהלים.

ברשימת הקניות מכספי ההורים: מכונת אספרסו ומחשבים נייחים וניידים

אבל לא רק בקריית שרת השתמשו בכספי הורים בניגוד לנהלים. בבית הספר קציר כשה הנהלת בית הספר מחשבים, אייפדים, מזגנים וציוד לקולנוע בניגוד לנהלים.

בבית הספר איילון הנהלת בית הספר רכשה מכספי ההורים מחשבים נייחים וניידים, מזגנים, בידוריות, מכונת אספרסו וציוד לקולנוע, מתנות למורים, מגשי פירות ומתנה למנהל הפורש בניגוד לנהלים. בבית הספר נבון נרכשו מכספי הורים הסעות עבור אחד המורים ועבור הקפצות של מורים. כמו כן נרכש ציוד היקפי למחשבים, ציוד לעריכת מצלמות ועריכת וידאו, מכונת פופקורן, מדיח כלים ומקרר. בבית הספר יבנה, הנהלת בית הספר רכשה מחשבים, מזגנים וציוד היקפי למחשבים, טונר למדפסת, מקרן ומערכות מולטימדיה. כמו כן נרכשו יומנים למורים – הכל מכספי ההורים. בבית הספר עתידים הנהלת בית הספר רכשה מזגנים, סוללות למחשב נייד, מיקרופון דינמי, מתנות למחנכים וליו"ר ועד ההורים שפרש, בניגוד לנהלים.

"מה היה קורה אם אתם הייתם חייבים לעירייה כסף?"

לנושא שימוש ביתרות כספי הורים התייחס חבר המועצה מורן ישראל בסיום הקדנציה האחרונה של מועצת העיר שבה ציין, בין השאר, כי "חלק לא קטן מבתי הספר סיימו עם יתרות גבייה מתשלומי ההורים של מאות אלפי שקלים בשנה… או שהילדים שלנו לא מקבלים באופן מלא את הפעילות שבגינה גובים מההורים את תשלומי ההורים, וזו בעיה של ניהול תקציבי נכון ויכולת ביצוע, או שהכסף לא חזר להורים כפי שהחוק מחייב ובתי הספר צוברים את היתרות משנה לשנה, כאשר העירייה העלימה עין", טען ישראל.

עוד ציין מורן ישראל באותה ישיבה: "דרשתי את ראש העיר להשיב את הכסף, גם אם הוא נגבה לפני שנתיים או שלוש ונותר בסוף שנת הלימודים. זה לא הקופה הקטנה של ראש העיר או בתי הספר. רק תארו לעצמכם מה היה קורה לו המצב היה הפוך ואתם הייתם חייבים חלילה כסף לעירייה?".



מי שחשפה את פרשות יתרות תשלומי ההורים והשימוש הפסול בהם עוד ב-2016 היא ליאורה פור, יו"ר המשמר החברתי בחולון, שפנתה לגורמים בעירייה וליו"ר הנהגת ההורים בטענות על שימוש פסול בכספי ההורים. "לא ניתן שום מנדט למי שנבחר כיו"ר ועד הורים להשתמש בכספי הורים כרצונו ויש לערוך בדיקה מקיפה לאור הדו"חות הקודמים. כרגע פנינו למשרד החינוך לבדיקה בנושא ואנו ממתינים לתשובתו", אמרה פור.

בעקבות הממצאים, הציג מבקר העירייה בני יהונתן בישיבתה האחרונה של מועצת העירייה הנחיות בנושא זה לנוגעים בדבר. ככלל, ציין, כי כל הקניות נעשו בניגוד לחוק המכרזים וההנחיות, כלומר ללא קבלת הצעת מחיר מסודרת וקנייה שלא באמצעות הספקים הזוכים במכרז העירוני וללא סימון ורישום הציוד הנרכש ברשומות העירייה. כמו כן נעשו קניות שלא באמצעות חוזר מנכ"ל משרד החינוך שבו נקבע כי יש לאשר, לדוגמה, בצניעות ובמשורה הוצאות כיבוד, כמו גם בנוגע לימי גיבוש ומתנות, שנקבע לגביהם כי יש לשמור על צניעות כמקובל בשירות הציבורי. בנושא מתנות למורים נקבע בחוזר מנכ"ל כי אין לבקש או לגבות מההורים כל סכום שהוא עבור מתנות, למעט שי סמלי שייעשה ביוזמת ההורים. גם שירותי ההסעות נרכשו מכספי רשות ללא קבלת אישור עירוני וללא קבלת הצעות מחיר מסודרות. בחוזר מנכ"ל נכתב כי יש להקפיד הקפדה יתרה בנושאים רגישים וטעונים שיש בהם הטבה אישית.

כמו כן, בעקבות הנתונים, הורים רבים דורשים מבתי הספר ומהעירייה להחזיר להם את יתרות הכספים ואת הסכומים שהוצאו בניגוד לתקנות מתשלומי ההורים. הורים לתלמידים מבית הספר קריית שרת שוקלים להגיש תלונה במשטרה בגין ראיות לכאורה למעשים פליליים שנעשו בכספי ההורים, ובנוסף מתגבשת תביעה כנגד בתי הספר והנהגות ההורים בבתי הספר קריית שרת, איילון ועתידים.

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "הוועדה לתיקון ליקויים תתכנס בקרוב לדון בדו"ח מבקר העירייה והמלצותיו ותפעל לתיקון כל הליקויים".

תגובות

7 תגובות
  1. דואג

    אתם מבינים למה לא יכול להיות חינוך חינם בישראל . כי המורים צריכים להתפנק .

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הכל חוץ מרווחת התלמידים! זה החינוך בישראל

  3. אני

    זה שטויות במיץ. שיבדקו עם ועדי ההורים לפני שמפרסמים כתבות שקריות ופוגעים באמון ההורים כאשר החינוך בחולון רק הולך ומרקים לשחקים הודות למנהלות ולצוות המסור. כתבה מבישה ופוגענית.

  4. ליאורה פור - המשמר החברתי חולון

    לכל המגיבים שזה שטויות וזה שקרי נא להזדהות !
    זה לא שקר זה וודאי ומתבסס על דוחות מבקר העיריה !
    יו"ר ועד ההורים בקרית שרת לדוגמא העביר מכספי הורים 260 אלף ש"ח לתקציב בית הספר ויש מסמכים עליהם הוא חתום !

  5. מ.ד.

    לכאורה, "כדאי ומשתלם" להיות יו"ר ועד ההורים באותם בתי הספר. בשום מקום אחר לא שמעתי על הטבת מפליגות כאלה לאותו הוועד.
    במקום לדאוג לרווחת התלמידים, דואגים לעצמם. לדעתי, חוצפה.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר