שמואל ניסנבאום ז"ל. צילום: עידית ניסנבאום
שמואל ניסנבאום ז"ל. צילום: עידית ניסנבאום

חולון אבלה: נפטר האמן שמואל ניסנבאום, מיתומי יאנוש קורצ'ק

הצייר והפסל, המורה והיוצר ששרד את השואה, נפטר אתמול בגיל 95. נכדתו האמנית עידית ניסנבאום: ''הוא היה ההשראה בחיי"

פורסם בתאריך: 2.4.19 09:52

אבל גדול נפל על שוחרי האמנות בחולון עם הידיעה על מותו של הצייר והפסל, המורה והיוצר שמואל ניסנבאום, שנפטר אתמול (שני) בגיל 95 והובא למנוחות בבית העלמין בחולון.

ניצול השואה שמואל ניסנבאום, שהיה בקבוצת יתומי יאנוש קורצ'אק, נולד ב-1924 בפולין. הוא גדל בוורשה עם עם שתי אחיות ואח, למד תלמוד תורה עד גיל חמש, אז נפטר אביו ובעקבות מותו, המשפחה התפרקה. הוא גדל בבתי יתומים שונים והגיע בהיותו בן עשר לבית היתומים של יאנוש קורצ'אק. בבית היתומים חלה בדלקת ריאות חמורה, טופל ולאחר שהחלים נפלט חזרה לרחוב עד שבהיות בן 15 אומץ על ידי צבעי.

את מלחמת העולם השנייה שרד כנער מתבגר וראה מול עינו את מותן של אמו ושתי אחיותיו לאחר התקפה אווירית גרמנית על העיר הפולנית. הוא היה עד להוצאות להורג המוניות של יהודים על ידי אוקראינים ועל ידי גרמנים במהלך המלחמה, ברח ליערות ונדד יחד עם אחיו ממקום למקום רק כדי לשרוד. בשנת 1957 עלה לישראל. בתחילה להתגורר בבת ים במעברה ולאחר מכן עבר לשכונת ג'סי כהן בחולון, שם קנה את ביתו הראשון שלו והשתקע.



ניסנבאום עבד בקיבוצי הנגב כמורה לציור ולמלאכות אמנותיות עד 1981 והשתתף בתערוכת העשור לישראל. נושא השואה קיבל ביטוי ביצירותיו בטכניקות שונות כמו ציור, פיסול, קרמיקה, חיתוך בעץ ורישום. עבודותיו הוצגו במשך השנים בתערוכות ובמוזיאונים רבים במוזיאון יד ושם בירושלים, בברלין, בפולין ובארה"ב וניסנבאום זכה בפרסים רבים, ביניהם פרס יקיר העיר חולון בשנת 2007.

נכדתו, האמנית עידית ניסנבאום, ספדה לו: "הוא היה ההשראה בחיים שלי. האמן אשר בזכותו אני אמנית בעצמי. הוא לימד אותי להתבונן בעולם, לראות את היופי בכל סיטואציה. לאהוב ושיוצרים רק מאהבה. האמנות היתה הדרך שלו לתקשר עם העולם, הוא תמיד היה נאמן לאמת שלו ושום דבר לא יוכל להזיז אותו ממנה.

"סבא שלי לימד אותי שכוח הרצון הוא הכי חזק שיש, הוא היה קורא לי 'שיין מיידלע' (ילדה יפה) והוא תמיד יישאר 'שיין סבאל׳ה' שלי. תמיד הוא צחק וחייך, אהב באמת, אהב להשתטות כמו ילד נצחי וכך הוא יישאר. סבא שלי היה אמן גדול, הוא השראה לרבים ואני מעריצה שלו. עכשיו הוא נח במקום ללא כאב וסבל, במקום של אהבה ללא תנאים ויכול להמשיך להיות האור שאתה, האור שלנו בליבנו, בכל מקום, בכל זמן. תודה על הכל, אוהבת אותך".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר