מוטי ששון פסח
צילום: David Cohen/ shutterstock, ראובן קפוצינסקי

ראש העיר מוטי ששון: "נעשתה עבודה יוצאת מן הכלל בשיתוף פעולה של התושבים והתוצאה לכך היא שהעיר ירוקה"

ראש העיר מוטי ששון מסכם שנה של קורונה רגע לפני חג הפסח. בשיחה עם "השקמה חולון" הוא אומר כי מקבלי ההחלטות במישור הארצי לא מתייעצים כמעט עם ראשי הערים ומבקש להודות לתושבים שגילו אחריות ושמרו על ההנחיות

פורסם בתאריך: 25.3.21 08:02

ראש העיר מוטי ששון מסכם שנה מאתגרת ולא קלה; שנה של תחלואה גוברת, סגרים,  התמודדות עם החלטות ארציות שמתקבלות ומשתנות בהפרשים של שעות והכול בעיצומו של משבר קורונה עולמי. בשיחה עם "השקמה חולון" ראש העיר מספר על ההתמודדות עם הקשיים, החיסונים, ההטבות לעסקים המקומיים, החזרה לשגרה ועל התושבים ובני הנוער המדהימים שזכה להכיר ורק חיפשו במה אפשר לעזור בתקופה קשה זו.

הייתה שנה לא קלה ובהחלט מאתגרת. איך אתה מסכם אותה?
"פעלנו בתנאים של אי ודאות ולא תמיד ההחלטות יכולת להסתמך על כך. קרה לא מעט שבמהלך הערב אומרים משהו מסוים ובבוקר זה משתנה, בהפרשים של כמה שעות משנים החלטות וזה מאוד מקשה על היכולת להיערך. כל מערכת החינוך הייתה מבולבלת מחוסר החלטות אבל לשמחתנו הרבה יש ראשי ערים עתירי ניסיון שיודעים לקחת אחריות ולהצעיד את המערכת, למשל את מערכת החינוך, במים הסוערים של הקורונה ולהביאה לחוף מבטחים. הבעיה שמי שמקבל את ההחלטות במישור הארצי חושב שהוא מבין יותר טוב את האזרח ברחוב – אבל מי שמבין את האזרח ברחוב הוא ראש העיר. מקווה שלאור הניסיון, שהייתה התנהלות כושלת בתחילת
ניהול משבר הקורונה, הם ילמדו שדבר ראשון צריך להפעיל את ראשי הערים. אני כבר 28 שנים משמש בתפקיד ראש העיר, עם ניסיון עשיר ועדיין – לא התייעצו איתי וגם לא ידוע לי על ראשי ערים אחרים שהתייעצו איתם.
למקבלי ההחלטות בירושלים אין למעשה מושג איך מתנהלים במישור המקומי – אלה מסוג הדברים שקיימים לא רק במשבר הקורונה, אלא לאורך כל הזמן".



במבט לאחור- האם יש משהו שהיית עושה אחרת?
"במבט לאחור, כאשר עקבתי אחר מצב התחלואה בעיר וכשאני רואה שאנשים מתנהגים בצורה חסרת אחריות והתחלואה עולה ועולה, היה שלב שכבר רציתי לסגור שתי שכונות בחולון – אבל אין סיכוי שבקבינט הקורונה יאפשרו לסגור את השכונות. לפעמים צריך לקבל החלטות קשות גם אם כולם יכעסו ויצעקו – לעמוד מאחורי ההחלטה ולא לשנות אותה".

בחולון היה ניכר המאמץ לשכנע את הצעירים ולדרבן אותם להתחסן. הצלחתם?
"יש לנו אחוזים שעולים מדי יום ויום. היה מבצע לאחרונה של להתחסן ולקבל כרטיס להפועל חולון כדי לעודד את הצעירים והם אכן באו בהמוניהם, כך גם בהיכל טוטו היה ערב של פרסים.
העמדנו לרשותם גם את היכל טוטו וגם בריזה – של קופות החולים המרכזיות; כללית ומכבי. מי שהתנהל בצורה הכי מרשימה הן קופות החולים ועיריית חולון, מה שקשה להגיד על הממשלה".

האם אתה חושב שיש לחייב את עובדי ההוראה להתחסן? 
"לדעתי לא צריך לחייב עובדי הוראה. אני לא חושב שאפשר לדרוש מאנשים לעשות משהו בניגוד לרצונם. בסופו של דבר אולי יאפשרו לעשות בדיקות לאלה שלא התחסנו. שכל ראש העיר או מנהל בית ספר יחליט אבל צריכה
להיות החלטה ברורה. מה שכן, אם מישהו בוחר שלא להתחסן – עליו לעשות בדיקות".

יש בעיר לא מעט משפחות נזקקות וקשישים בודדים. איך נערכים לכך מבחינת סיוע – בפרט בחג הפסח?
"יש הרבה עמותות, גם שיתוף הפעולה בין חב"ד ושירותי הרווחה ימשיכו להתקיים. בזמנו הייתי מסכם עם משען שכאשר יש אנשים שהם עריריים ואין להם איפה לעשות את החג,
אז היינו קולטים אותם. אנחנו נעשה כל מאמץ כדי שיהיה פתרון לכל תושב – כל מי שרשום ברווחה בוודאות מגיעים אליו, הבעיה היא שיש אנשים שלא מופיעים ברשימות של הרווחה,
אבל עם ישראל ותושבי חולון אנשים רגישים ואני בטוח שיעזרו להם".

שנה קשה עברה על תושבי העיר והעסקים המקומיים. האם ישנה חשיבה על הטבות מסוימות או הקלות לתושבים?
"קודם כל הורחבה האפשרות של הוצאת כיסאות החוצה, היו הטבות וגם עכשיו אם הממשלה תחליט על הקלות לסוחרים – אנחנו כמובן שנאמץ את זה. בפעמים הקודמות הממשלה עמדה בהתחייבות שלה.
בתחילת הדרך של הקורונה נדחו גם במספר חודשים תשלומי ארנונה, אגרות ודמי זיכיון, סבסוד לפטור מיידי בארנונה לשלושה חודשים, הועלה קמפיין נרחב לעידוד תושבי העיר לרכוש את מוצריהם רק בחולון ובכך לסייע לבעלי העסקים המקומיים, פרסום חינם לבעלי העסקים באתר 'גם אני חולוני', שיתוף פעולה עם 'מעוף' לחיזוק בעלי העסקים והרצאות חינמיות על ידי מומחים, בנוסף הגדלתי את התקציב של ההוצאות לחינוך פורמלי ובלתי פורמלי. כל זאת בתקופה שבה ישנם אנשים שמתקשים לשלם את הארנונה. חשוב לציין שגם דאגנו לנצל את העובדה שהכבישים היו יחסית ריקים והצלחנו להאיץ את הפרויקטים של התשתיות בתקופה הזאת; כך יכולנו לגרום פחות סבל לתושבים. אם היינו סוגרים נתיב בתקופה 'רגילה' – זו הייתה בעיה רצינית מאוד עבור התושבים".

מהו חג הפסח מבחינתך?
"יציאה מעבדות לחירות. הייתה תקופה קשה ועכשיו הגענו לאביב, הכול חיובי ומשגשג – זה לגמרי מגיע לנו".

מה מתוכנן לנו בעיר חולון במהלך החג?
"יש לנו כמובן את פסטיבל ימי זמר וכל המוזיאונים פתוחים בעיר. ישנה תערוכות במוזיאון העיצוב, הקומיקס והקריקטורה שהן בחינם. לזה ניתן להוסיף את שש הגלריות שיש בעיר (שהן בחינם) והתערוכות שנפתחו".

איזה מסר תרצה להעביר לתושבים?
"דבר ראשון, אני רוצה להודות לתושבים שנשמעו להוראות, הראיה לכך שחולון היא עיר ירוקה. עשינו עבודה יוצאת מן הכלל גם בתחום האכיפה וגם בתחום ההסברתי. התושבים שיתפו עולה ביחד וניתן לראות שכאשר אנחנו הולכים ביחד, אז ישנן תוצאות ואנחנו עיר ירוקה. ברגע שאנחנו בצבע ירוק, יש יותר מרווח פעולה וניתן להתגמש יותר בהחלטות. הדבר החשוב הוא הגיבוי של התושבים, גיליתי הרבה אנשים נפלאים וטובים בעיר, במיוחד בתקופת הקורונה. התרגשתי מאוד מבני הנוער בעיר, מהעשייה שלהם, בפרט בכל מה שנעשה בחלוקת המזון. זה פשוט מחמם את הלב. לדוגמה, היו ילדים שחילקו ספרים מהספרייה עבור אותם אנשים שלא יכלו להגיע – נעשתה ממש חלוקת ספרים ב'טייק אוואי', אפילו אני בעצמי הצטרפתי ועשיתי את השליחות המבורכת. היה מרגש לראות את השמחה של האנשים והכרת התודה".



תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר