תפסיקו להיות פריירים ותתחילו לבדוק מחירים

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן מחולון, מסביר למה אתם חייבים להתעקש כדי שבאמת נזכה לראות בישראל קולגייט ב-5 שקלים?

פורסם בתאריך: 10.10.17 11:22

זה התחיל לפני מספר חודשים. במשרד הכלכלה הרגישו שאנחנו משלמים "קצת" יותר מדי על כל מה שקשור למוצרי טואלטיקה. אבל כדי לא לצאת בהצהרות לפני שעושים בדיקה מעמיקה, ביקשנו לברר כיצד יכול להיות שבישראל משלמים פי 2 או 3 על כל מוצר?

הצוות המקצועי במשרד הכלכלה ערך סקירה השוואתית, הבוחנת את רמת המחירים בישראל לעומת מדינות שונות במוצרי טואלטיקה נבחרים, כמו סכיני גילוח, משחות שיניים, שמפו, קרם גוף, דאודורנט ועוד. לשמחתי (או שלא), הבדיקה לא הייתה לא לשווא. הממצאים הצביעו על פערי מחירים משמעותיים במותגים שונים ביחס למדינות הנסקרות. בשורה התחתונה: ישראל יקרה ב-48% בממוצע סל המוצרים הנבחר.

מה זה אומר עלינו? שאנחנו פראיירים? שמישהו גוזר עלינו קופון? שאנחנו צרכנים לא נבונים? האמת היא שכל התשובות נכונות. סל המוצרים הישראלי גבוה בכ-19% בהשוואה למדינות ה-OECD. אם נוסיף לזה את העובדה ששכרם של 50% מאזרחי ישראל הוא פחות מ-7,000 שקלים בממוצע לחודש, נקבל עוד הוכחה לכך שיוקר המחייה בלתי סביר בישראל.

למה זה קורה? יש לכך מספר סיבות. ראשית, כיום בישראל קיימים מספר יבואנים בלעדיים שמייצגים מותגים בינלאומיים ומנצלים זאת. בנוסף, ישנם גורמים עסקיים בשוק (רשתות פארם) אשר פועלים ליצור יתרונות לגודל, שלא במטרה להיות תחרותיים כלפיי הצרכן, אלא בכוונה לגבות מחירים מופרזים. זאת, תוך ניצול האופי הייחודי של השוק הישראלי כ"כלכלת אי", בנוסף לחסמים רגולטורים, להם אחראית הממשלה, שלא קודמו בצורה מספקת בעבר תורמים לריכוזיות בשוק ולמחירים גבוהים.

אז מי אשם? כפי שזה נראה אין רק אחד כזה, אבל תפקיד הממשלה לא רק לשים את האצבע על האשם העיקרי, אלא לטפל בשורש הבעיה. לכן, משרד הכלכלה, הרשות לסחר הוגן ורשות ההגבלים העסקיים מקדמים צעדים שמטרתם להגביל את כוחם של רשתות בעלות כוח שוק גדול ולהגביר את השקיפות למטרת צרכנות נבונה. בין היתר, הטלנו חובה על רשתות המזון והפארם לדווח על המחירים של המוצרים שלהם לרשת מה שמאפשר לבצע השוואות מחירים באפליקציות השונות המיועדות לכך, ביטלנו את הסכמי הבלעדיות של רשתות הפארם בקניונים על מנת לאפשר תחרות על כיסו של הצרכן ונקדם תקנות שיחייבו את הרשתות להראות את המחיר של המוצר בישראל לעומת מחירו בחו"ל.

אנחנו, במשרד הכלכלה נדאג לזהות את כשלי השוק ולשנותם, ואתם תשוו מחירים, תבדקו מהן הרשתות הזולות תיעזרו בכלים שמעמיד לרשותכם משרד הכלכלה ובקיצור תהיו צרכנים נבונים. דבר אחד אני מבטיח: הצרכן הישראלי יפסיק להיות פראייר.

 

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר