קבלת שבת ושידוכים: עונג שבת בבית משפחת סזנה בחולון

כבר 14 שנה שבית משפחת סזנה בקריית שרת פתוח מדי שישי בערב לעשרות צעירים וצעירות, דתיים וחילונים, שבאים לשמוע דבר תורה, ועל הדרך מתאהבים ומתחתנים

פורסם בתאריך: 8.12.17 09:42

עשרות צעירות וצעירים מגיעים מדי שישי בערב אל "עונג השבת" בבית משפחת סזנה בשכונת קריית שרת בחולון. על הפרק, שיעורים בפרשת השבוע ודברי מוסר עם כיבוד קל. ב-14 השנים שבהן מתקיים השיעור במתכונתו הנוכחית, כבר הספיקו להינשא מעל 20 זוגות שהכירו במסגרתו.

בשעת ערב מאוחרת של יום שישי, באחד הרחובות השקטים של קריית שרת, בבית משפחת סזנה מתיישבים כ-30 איש לשמוע דברי תורה. השיעור הראשון מוקדש לפרשת השבוע, ונושא השיעור השני, שמדי שבוע מעביר אותו רב אחר, הוא בדברי מוסר. דלת הכניסה נשארת כל הזמן פתוחה, וככל שהשעה מתקדמת, יותר ויותר אנשים נכנסים וממלאים את חלל הדירה עד שכמעט ולא נותר בה מקום פנוי לשבת. שיעור התורה הזה הפך כבר מזמן למפגש חברתי של צעירות וצעירים, רווקים ברובם.

מי שעומד מאחרי הקמת העונג הוא אליה סזנה, אבי המשפחה, שמספר איך נסללה הדרך מקבוצה קטנה של כמה שכנים שלמדו יחדיו תורה עד לשיעור שמונה כיום עשרות משתתפים קבועים המגיעים מכל רחבי העיר ועוד יותר מאלף חברים בקבוצת הפייסבוק.

"לפני 30 שנה", מספר סזנה, "גרתי ליד בית הכנסת בן פורת יוסף, שבו התפללתי. ישבתי לבד ועסקתי בתורה וראיתי שאני צריך חברותא, אז יצאתי החוצה וחיפשתי עד שפגשתי בחור מבית הכנסת שבו התפללתי, וכך באותה שבת ישבנו ביחד. אחרי שבוע הוא הזמין עוד חבר להצטרף. בשבת השלישית, שני החברים הביאו עוד חברים, וכך השיעור גדל וגדל עד שנהיה מה שהוא היום, עם 30 -40 משתתפים".

מי שבא ברוך הבא

סזנה מדגיש כי ב-30 השנים האחרונות היו רק פעמים ספורות שבהן השיעור התבטל, ולמעשה הוא פועל ברצף מאז ועד היום. מבנה השיעור מתאים לכל אחד, "אנשים מרקע דתי ומרקע חילוני", הוא מסביר, "שכל אחד יקבל את הבסיס ויחליט מה טוב ולא טוב בשבילו". בנו מוסיף ואומר: "אנחנו שואבים הרבה מהרב קרליבך ומהגישה שלו. הוא אמר פעם שאם אנשים לא יבואו אל בית הכנסת, אז הוא יביא את בית הכנסת אליהם. אנחנו פשוט מיישמים את מה שהוא אמר כבר מעל 13 שנה".

קהל המשתתפים הקבוע של השיעור מורכב מפסיפס רחב של אנשים שנמצאים על הרצף שבין דתיים לחילונים. בנו של אליה, שהפך להיות פעיל בעצמו ב"עונג" ולפני שש שנים אף פתח עבורם קבוצת פייסבוק, מסביר את המגוון: "מגיע לכאן פסיפס גדול מאוד של אנשים, רובם רווקים צעירים, מגיל 21 עד גיל 38. יכולים לבוא לפה אנשים ממעמד סוציואקונומי נמוך וגם גבוה. באים לפה גם חילונים, גם מסורתיים, גם דתיים וגם חרדים, אין פה סלקציה בכניסה".

מחזה שבו זרים מזדמנים נכנסים להתארח בבית משפחה ללא הזמנה מראש, הוא עניין שכמעט חלף מן העולם. אך כאן מדובר בדבר שבשגרה. "האווירה פה היא מרוממת מאוד, ממש פותחת את הלב, וזה עושה לנו סיפוק גדול לכל המשפחה, שבאים אלינו להתארח מכל קצוות העיר, אנחנו פשוט מאוד נהנים מזה",  מסביר אליה סזנה.

דבר תורה. לחילונים ולדתיים

יותר מ-20 חתונות

אחת הבעיות המאפיינות את הדור הצעיר הוא עניין הרווקות המאוחרת, שלא פוסחת גם על הציבור הדתי. עניין זה עלה לדיון בשנים האחרונות בקרב לא  מעט אנשים בציונות הדתית. כדי להתמודד עם התופעה הזו, החלו בשנים האחרונות להיווצר  קבוצות להיכרויות. מאז ש"עונג השבת" בבית משפחת סזנה נפתח, הספיקו להתחתן מעל 20 זוגות שהכירו במסגרתו. "אין ספק שבשנים האחרונות קשה יותר לרווקים ולרווקות למצוא בני זוג", מסביר בן המשפחה, "אנשים נהיו מאוד בררנים ודווקא בגלל שהכל הפך להיות כה נגיש, נולד הקושי. אבל, מי שמחפש או מחפשת זוגיות צריך להבין, זוהי לא 'ביצה' שאי אפשר לצאת ממנה. להפך, מכאן רק יוצאים ומתקדמים".

דן, חבר קבוע ב"עונג", משחזר את הרגע שבו הכיר את אשתו. "לפני שש שנים, באחת הפעמים שהגעתי לשיעור, התיישבתי ליד מישהי והתחלנו לדבר תוך כדי. אחרי כמה דקות של שיחה על החיים, היא זרקה לאוויר, 'אולי נכיר אותך לאחותי', וזרמתי. כך  הכרנו ויצאנו ואחרי שנתיים התחתנו".

גם נירית לוי הכירה את בעלה דרך "עונג השבת", לו נישאה לפני מספר חודשים: "התחלתי לבוא לשיעורי תורה של הרבנים והיו מגיעים הרבה צעירים וצעירות, אחד מהם הוא בעלי היום, אותו פגשתי בשיעור לפני חמש שנים". ברוך ענף מספר: "הגעתי לעונג לפני שש שנים, ובשישי אחד ראיתי שם בחורה שמצאה חן בעיני. הייתי קצת ביישן וביקשתי שיצרו בינינו קשר. התחלנו לצאת והכל זרם, ובתוך שנתיים התחתנו".

משיעור תורה קטן לקבוצה מגובשת

סוף השבוע ובכללו לילות שבת הוא זמן שבו הרבה צעירים מקיימים מפגשים ויוצאים לבלות. "עונג השבת" בבית משפחת סזנה הפך עם השנים לסוג של אלטרנטיבה לבילוי. סביב שיעור התורה מתקיים, כאמור, גם מפגש חברתי שממלא את החלל בערבי שישי אצל לא מעט אנשים. "מתחלפים שם הרבה אנשים ומגיעים אנשים חדשים. זה מקום טוב עם אנשים נחמדים להעביר בו את הערב. בסופו של דבר, אתה פוגש שם חברים שלך", מסביר ענף. גם לאחר שהשיעור מסתיים, ממשיכים החברים את המפגש כאשר הם מלווים אחד את השני ומעבירים חוויות מהשבוע שחלף. "אני לא חושב שהמפגש הזה יכול להיפסק. יש כל כך הרבה אנשים שרגילים לבוא לפה ולקיים אותו, כך שגם אם לא ייאמרו דברי תורה עדיין אנשים יגיעו רק כדי לדבר ולפגוש אחד את השני", מסביר סזנה.

ואכן, במהלך השנים התגבשה קבוצת חברים שנמצאים בקשר זה עם זה גם בשאר ימות השבוע. עם הזמן נוספו לשיעורים גם סיורי סליחות משותפים בירושלים ונסיעות לקברות צדיקים בצפון הארץ. בן המשפחה מתאר את האווירה המשפחתית שנוצרה בתוך המפגש, ומבקש לסיום לספר על מקרה אחד שקרה לפני ארבע שנים: "היה ערב אחד שהרב לא הגיע. היו אצלנו 80 אנשים בבית שחיכו לשיעור ובנוסף קרתה הפסקת חשמל וכבה האור. פתאום, מתוך חדר המדרגות, הגיע אדם שהתנדב לומר דבר תורה. היה זה הרב גד שי, שאיך שנכנס לבית מיד נדלק האור ונתן לכולם שיעור יפה מאוד".

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר