סובלים מפוסט טראומה? עמוס תמם מגיע לחולון עם "הלומים". צפו:

הקרנת טרום בכורה של הסרט עטור הפרסים, בכיכובו של עמוס תמם, בסינמטק חולון

פורסם בתאריך: 1.1.18 18:10

1973. שש שנים לאחר שחזר הלום קרב ממלחמת ששת הימים, מבין מנשה (שאותו מגלם השחקן עמוס תמם) שהוא לעולם לא יהיה האדם שהיה לפני המלחמה. הוא לא מצליח לתקשר עם הסובבים אותו, רדוף זכרונות קשים וסובל מחלומות מבעיתים, ומעביר את ימיו לבדו בנסיעות ארוכות במשאית האדומה שלו. חוסר התקשורת עם אשתו דפנה (אדוה בולה) ובנם הקטן שלומי (רועי פינק) מוביל אט אט להתפוררות התא המשפחתי.

בתקופה שבה לא הייה מודעות למושג "הלם קרב", ומתוך הבנת מצבו הפיזי והנפשי של בעלה, מנסה דפנה לקבל עזרה מהצבא כדי לשמור על טיפת השפיות האחרונה שלו. במקביל, שלומי בן ה-10 מנסה להבין מדוע אביו מתנהג באופן שפוגע במשפחתם ולמה הוא לא כמו כל האנשים ה"רגילים".

צפו בטריילר ל"הלומים", בכיכובו של עמוס תמם:

זוהי, בקצרה, עלילת הסרט "הלומים", סרט עטור פרסים, שיוקרן ביום רביעי הקרוב (3.1) בהקרנת טרום בכורה בסינמטק חולון, בשעה 18:00. "סרט מרשים ומטלטל. המציאות הדרמטית כתולדה של העימותים הממשיכים לאיים על היבשת שלנו", היו מנימוקי השופטים לקבלת פרס הסרט האירופאי הטוב ביותר, בפסטיבל אלבניה 2017. "תצוגת משחק פנומנלית", ציינו השופטים פסטיבל שנגחאי 2017, שם הוענק לאדוה בלה פרס השחקנית הטובה ביותר. לסרט הוענק גם פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל SOMERVILLE, בארה"ב 2017, בפסטיבל ורונה, איטליה 2017 ועוד.

בשנות ה-70, אנשים שחזרו מהמלחמה עם תופעת "הלם קרב" עדיין לא היו מאובחנים כאנשים שסובלים מפוסט טראומה. אנשים אלה נאלצו להסתיר את מה שעובר עליהם בין אם מבושה ובין אם מחוסר הבנה מה באמת הבעיה שלהם. חלקם הלכו לישון בלילה עם תקווה שלמחרת בבוקר יקומו כאנשים "רגילים". הסיטואציה הזאת גרמה לאותם לוחמים להתכנס פנימה ולהסתיר את המחלה, ועקב ההסתרה להיחשב כמשוגעים ולהיתפש על ידי החברה כחריגים, כמי שאינם פועלים על פי הנורמות.

"לדעתנו", אומרים הבמאים ויוצרי הסרט ארז מזרחי (37) וסהר שביט (37), "למרות שעברו חמישים שנה מאז, והמודעות, הטיפול ותשומת הלב השתפרו במהלך השנים, עדיין גורמת המדינה להלום להרגיש חריג, שכן עדיין יש המון הלומים בארון, כאלה שמסרבים לצאת החוצה ולהודות. והמדינה במקום ללכת ולחפש אותם, מתוך אחריות אמיתית, מסתפקת בלשבת ולחכות שהם יגיעו אליה.

בנוסף על כך, מסבירים מזרחי ושביט, "הבחירה בהלום קרב ממלחמת ששת הימים באה כדי לומר שבמלחמות אין באמת מנצחים, כי גם במלחמה שהסתיימה ב'ניצחון' בתוך שישה ימים, איבדנו המון אנשים, שלא חזרו מהקרב או שחזרו חצי מתים. עבור האנשים האלה והמשפחות שלהם לא מדובר בניצחון אלא בשכול וכאב עמוק. וגם אם בוחנים את המלחמה בראי ההיסטוריה, אז ה'ניצחון' במלחמת ששת הימים יצר מציאות פוליטית וגיאוגרפית שעד היום החברה הישראלית משלמת עליה בדם".

מזרחי ושביט הם יוצרים בוגרי מכללת ספיר לקולנוע וטלוויזיה. הם כתבו וביימו יחדיו מספר סרטים קצרים והם עובדים ויוצרים בתעשיית הטלוויזיה הישראלית משנת 2008. "הלומים" הוא סרטם הראשון באורך מלא. בימים אלה הם עובדים על הסרט הבא שלהם, "עלמא", העוסק בתרומת איברים ומתרחש בין ירושלים לרמאללה.

"הלומים", ישראל 2017, 110 דקות, סינמטק חולון, 3.1, 18:00

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר