אילוסטרציה: shutterstock

הסעות החינוך המיוחד: הילד לקוי הראייה הולך לבדו לצהרון

ההסעות מאחרות או מקדימות, הילדים מורדים באמצע הדרך או ממתינים בגשם סוער. העירייה: "תלונות יש להעביר לוועד ההורים המרכזי"

פורסם בתאריך: 9.1.18 11:00

מה הייתם עושים אילו הילד שלכם היה צריך להמתין כל בוקר להסעה במשך 20 דקות ולעתים לגלות כי היא הוקדמה ו"ברחה"? כיצד הייתם מגיבים אילו הילד שלכם היה מורד מהסעה ונאלץ להמשיך את הדרך לבדו? עבור מספר הורים בחינוך המיוחד מדובר בשגרה שמתקיימת מאז תחילת השנה. לעומת ילדים בחינוך הרגיל, ילדים מהחינוך המיוחד מתקשים אף יותר להתמודד עם הליכה לבד ברחוב או להמתין במשך זמן רב ליד כביש ראשי.

הורים לתלמידים בחינוך המיוחד מתלוננים לאחרונה על מקרים רבים בהם ההסעות מאחרות או מקדימות, מורידות את הילדים הרחק מהמקום שבו הם אמורים לרדת, ועוד תלונות. נציגות ההורים העירונים פנתה לא אחת לעירייה ולמחלקת ההיסעים, אך עם זאת ניכר כי הפתרון עדיין אינו בהישג יד.

עקב התלונות הרבות נציגות ההורים העירונית בחולון פנתה במכתב תלונה לשמעון לוי, אחראי הסעים והצטיידות ארצי ממשרד החינוך ובו מועלות טענות על התנהלות בלתי תקינה וכושלת בנושא ההיסעים.

לטענת נציגות ההורים, אור גאלה (6.5), מכיתה א', הסובל מלקות רגשית מורכבת ומלקות ראייה, מורד מההסעה במרחק רב מהצהרון ונאלץ למצוא את דרכו לבד. אמו של אור, מזל גלאה, מגדלת אותו לבדה בשכונת ג'סי כהן בחולון ואילו בית הספר שבו הוא לומד נמצא בשכונת קריית שרת בחולון. זאת כאשר, צהרון אשר מותאם לצרכיו פועל בשכונת ג'סי כהן, סמוך למקום מגוריהם של הילד ואמו.

הילד נוסע בהסעה אשר אוספת אותו מפתח ביתו עד לבית ספר, ולאחר שעות הלימודים לוקחת אותו לצהרון. לטענת אמו, ההסעה לא מורידה את הילד בפתח הצהרון אלא במרחק הליכה והילד צריך לעבור בדרכו לצהרון שביל עפר בהליכה בת מספר דקות. יש לציין כי לפי הנחיות משרד החינו,  יש לאסוף את הילד מפתח ביתו ולהחזיר אותו לפתח ביתו  או לפתח הצהרון.

בנוסף התלוננה האם נמסר לה ממחלקת ההיסעים כי בימי שישי בנה אינו זכאי להסעה וכי הילד צריך להסתדר בכוחות עצמו. האם פנתה לנהג ואף למחלקת ההיסעים בחולון באמצעות הנהגת ההורים אך אלה, לדבריה, סירבו לטפל בתלונה.

"לעתים ההסעה מקדימה ולא מודיעים לנו"

במקרה אחר, מספרת אם לילד בן 7 מחולון כי "אנחנו גרים באזור שדרות ירושלים. הם לא מוכנים 'לעשות את הסיבוב' ולעצור ליד הבית. הסידור לא הגיוני כי אין באזור הבית מחסה מפני הגשם. אנחנו מעדיפים להמתין בתחנת האוטובוס באופן קבוע עם הילד מאשר להסתכן בהמתנה ארוכה בימים גשומים".

עוד מציינת האם כי בשנה שעברה, המלווה של ההסעה היתה מתקשרת שתי דקות לפני הגיע הרכב ואז הינו יוצאים עם הילד. כעת, הם לא מוכנים לעדכן לפני שהם מגיעים. לעתים הם יכולים לאחר בחצי שעה, לפעמים מקדימים ואז  ההסעה פשוט בורחת. חברת ההסעות לא מוכנה להתחייב על שעות ולכן אני נאלצת להחזיר את הילד מבית הספר בעצמי כי יש לי עוד ילדה בחינוך הרגיל, כך שאם הם מאחרים או מקדימים בטווח של 20 דקות, אני תקועה".

שאטלים במונית

מקרה נוסף שעלה לאחרונה עוסק בגן ילדים בחינוך המיוחד אשר ההסעה שהיתה אמורה להיות מסופקת על ידי מחלקת ההיסעים התגלגלה לשירות מיוחד של "גט טקסי".

לדברי אחת האמהות, "הסיפור מתגלגל מאז תחילת השנה. בימים הראשונים ללימודים אספו את הבן שלי בשמונה כשהגן מתחיל בשבע וחצי. לאחר דין ודברים עם מחלקת ההיסעים, ההסעה הקדימה לשבע ורבע והילד הגיע בזמן. כיום החברה מזמינה שירות 'גט טקסי', הנהג לא יודע שמדובר בחינוך מיוחד, כל פעם יש נהג אחר וזה קשה לילד על הספקטרום האוטיסטי להכיר כל יום נהג אחר. הגרוע מכל זה שאוספים את הילדים ב'נאגלות', כל ילד מגיע לגן בשעה אחרת. המלווה קבועה, אבל הילדים נאספים בשעות שונות. אני מאחרת בקביעות לעבודה וזה כבר בלתי אפשרי".

ירון שקופ, אב לילד מהחינוך המיוחד, מוסיף כי "בעיית האיחורים היא הבעיה הקשה שעומדת בפני ההורים. פנינו  מספר פעמים למחלקת ההיסעים, בהתחלה פתרו את העניין אבל כבר חודש שאין מהם שום תגובה".

נציגות ההורים העירונית מסרה כי היא "מצרה על מצבים שבהם ילדים עם צרכים מיוחדים צריכים למצוא עצמם הולכים מרחק רב להסעה שאמורה על פי התקנות לאסוף את הילדים מפתח הבית. אנו תקווה כי מחלקת ההיסעים תמצא לנכון לחדש תקשורת עם ההורים ולהעניק שירות כמתבקש ובכך להקל על ההורים והילדים".

העירייה: "לא ישלחו יותר מוניות מ'גט טקסי'"

ראובן בדר ממחלקת ההיסעים טען בתגובה כי: "הנושא בטיפול, מחלקת ההיסעים פועלת אך ורק מול ועד ההורים המרכזי ומול ההורה".

מעיריית חולון נמסר כי "מינהל החינוך בכלל ומחלקת ההיסעים בפרט פועלים אך ורק מול ועד ההורים המרכזי ו/או ההורה עצמו ולא מול נציגויות הורים כאלה ואחרות. ואכן, מר עמיחי פינק, יו"ר החינוך המיוחד בוועד ההורים המרכזי, הוא האדם שמולו פועלת המחלקה בעניין זה כמו בנושאים נוספים".

בעניין העסקת חברת "גט טקסי", נמסר מהעירייה כי "יש רכב הסעות קבוע שעליו מופיע סמליל חברת ההסעות, חברת ירון בר. באופן חד פעמי, בשל תקלה ברכב הקבוע ומאחר שלא ניתן היה לספק רכב חלופי מסיבות שונות (כולל מונית מחברת מוניות שרת, המספקת שירות זה), נשלחה על ידיי חברת ההסעות מונית שתגיע בזמן כדי שהילדים לא יצטרכו להמתין בחוץ. מונית זו אכן היתה של חברת גט טקסי אך נשלחה רק לאחר שנתקבלו פרטי הנהג. שיקול הדעת של חברת ההסעות במקרה זה היה נכון אך היא הונחתה על ידי מנהל מחלקת ההיסעים שלא להשתמש להבא במונית מחברת גט טקסי' ללא אישורו מראש".

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר