הבנייה כבר החלה בשיכון ותיקים
הבנייה כבר החלה בשיכון ותיקים

הקרב על שיכון ותיקים נמשך: ששון לצד המתנגדים לתכנית 2030

ראש העיר בפגישה עם מתנגדי תכנית המתאר 2030 בשיכון ותיקים: "צריך לשמור על אופי השכונה, זו פנינה ומי שלא גר באזור הזה לא מבין כמה זו שכונה טובה"

פורסם בתאריך: 28.8.18 11:11

המאבק בין תומכי ומתנגדי תכנית המתאר 2030 עולה מדרגה בשיכון ותיקים כאשר לתכנית תומכים מחד ומנגד המתנגדים לה, הטוענים כי ראש העיר מוטי ששון תומך במאבקם ולדבריהם אף הביע התנגדות לתכנית בכל הקשור לשיכון ותיקים.

המתנגדים לתכנית 2030 מקרב תושבי שכונת שיכון ותיקים ביקשו להיפגש עם ראש העיר על מנת להביע את מחאתם על השינויים המוצהרים בתכנית המתאר. בפגישה שנערכה בשבוע שעבר עם נציגי המתנגדים השתתפו לצד ראש העיר ששון גם היוע"מ של הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה עו"ד עופר צילקר, אדריכל העיר אביעד מור, עוזר ראש העיר יוסי זיידה ומנהל המחלקה לפניות הציבור והממונה על תלונות הציבור אורן סניה.

המתנגדים: פגיעה בצביון והעדר תשתיות מתאימות

בפגישה עלה רבים מתושבי השכונה חתמו על התנגדות לתכנית המתאר והגישו מספר רב של התנגדויות לוועדה המחוזית ולוועדה המקומית. אחד הנימוקים המרכזיים מתייחס ל"פגיעה באורח חיי התושבים שבחרו לגור בשכונה שקטה ומטופחת של בתים צמודי קרקע, שכונה שבה מתגוררות משפחות צעירות עם ילדים לצד ותיקי העיר- מה שמקנה לה צביון קהילתי ייחודי בעל חשיבות ערכית והיסטורית שראוי וצריך לשמר". התכנית, לטענת המתנגדים,  מטילה איום על צביון השכונה הנוכחי, בכך שמציעה להפוך אותה למתחם של מגדלי קומות, צפוף ודחוס, פקוק עם מצוקת חניה ומיעוט משאבים, רועש, מזוהם ומנוכר- כך, לפי ההתנגדות שהוגשה על ידי תושבי השכונה. במילים אחרות, טוענים המתנגדים, מדובר בהצעה לשינוי של 180 מעלות שאינו תואם את צורכי השכונה..

עיון בתכנית המתאר המוצעת מעלה כי מדובר בכ-290 יחידות דיור נוספות. מדובר בשילוש מספר התושבים הנוכחי ויותר מהכפלת יחידות הדיור המותרות כיום בשכונה. מעבר לאיום בעלייה דרסטית, צפיפות ופגיעה בפרטיות של תושבי השכונה, נטען בהתנגדות שהוגשה, תכנית המתאר לא מציעה מענה ראוי בתחום התנועה, חנייה והתשתיות.

לדברי המתנגדים, ראש העיר הביע בפגישה זו תמיכה מלאה בתושבי השכונה והסביר כי ממילא חולון מדורגת במקום נמוך בכל אזור גוש דן מבחינת כמות השטח המוקצה לצמודי קרקע ולכן חשוב פי כמה לשמור על הקיים, כלשונו: "שיהיה ברור, אני בעד להשאיר את המצב כמו שהוא, לא לגעת בצמודי הקרקע. גם ככה כמעט ואין לנו – אנחנו הכי פחות בצמודי קרקע בכל גוש דן. אני חוזר ואומר: בואו נשמור עליהם, אני נגד שינוי". ועוד הוסיף: "זוהי אמירה פומבית שלי כראש העיר, כאן בפני היוע"מ של הוועדה המקומית ואדריכל העיר, אני רוצה שצמודי הקרקע יישארו ויישמרו. אני אלחם כל הזמן שיהיו כמה שיותר צמודי קרקע. עד שכבר יש לי משהו טוב בעיר, כמו שכונת שיכון ותיקים ומפדה, אני לא רוצה שישנו את זה. צריך לשמור על האופי של השכונה. זו פנינה. מי שלא גר באזור הזה לא מבין כמה זו שכונה טובה".



נציגי העירייה בפגישה ציינו בפני תושבי השכונה כי בהתייחס לסוגיה כי אמנם לראש העיר יש מעמד משמעותי אבל הוועדה המחוזית היא זו שבסופו של דבר מחליטה. לסיכום נאמר, "ההתנגדויות תיבחנה ואם השכונה מתנגדת – לא יהיה. נצטרך לשנות את התכנית".

מעיריית חולון נמסר בתגובה כי "אכן זו עמדתו של ראש העיר כפי שהוצגה בפני התושבים בפגישה אך עם זאת, נאמרו על ידו שני נושאים נוספים: תמ"א 38 הינה תכנית מתאר ארצית ועיריית חולון כפופה להוראותיה. בנוסף, במסגרת הפקדת תכנית המתאר (בימים אלה), מינהל ההנדסה יבחן שוב את שיכון ותיקים ואת הסוגיות שהעלו התושבים".

התומכים בתכנית: להפריח את השכונה, למשוך זוגות צעירים 

מנגד בין תושבי שיכון ותיקים יש התומכים בתכנית 2030 ומציינים כי היא מביאה עימה שינויים וחידושים בתחומי התחבורה, העסקים, השטחים הפתוחים והבנויים ועוד. כ- 200 תושבים מונים מספר סיבות לטובת התכנית, ביניהן החשיבות של חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. לדבריהם, בשכונה קיים אחוז גדול של בתי קרקע ישנים ורעועים משנות החמישים אשר לא ישרדו רעידת אדמה ויתמוטטו מעל ראשי הדיירים. איום נוסף, לדבריהם, הוא איום הטילים. הם טוענים כי "בממוצע בכל שנתיים יש מבצע או מלחמה. בבתים הישנים אין מקלוט ואין ממ"דים, מספר המקלטים בשכונה קטן מאד ורוב התושבים לא יכולים להגיע אליהם בזמן אזעקה. התכנית הזו, כמו תכנית תמ"א, מבינה את הצורך הקיומי מאפשרת להתמגן בהתאם".

שלישית, לדבריהם, השכונה מזדקנת, בתי הקרקע הוותיקים מתיישנים וזקוקים לחידוש וזוגות צעירים מחפשים בנרות שכונה איכותית לגדל בה את הילדים. הם לא יכולים להרשות לעצמם בית פרטי ובשכונה אין כיום מספיק דירות בעלות 3-4 חדרים במצב טוב, למעט בבנייה החדשה שכבר החלה.

אחד התושבים החדשים, בשנות הארבעים לחייו, סיפר שלאחר חיפושים רבים קנה דירה בבניין חדש בשכונה. "הילדים מבלים את כל היום ביחד. הם יחד בבית ספר ואחר כך הולכים אחד לשני, כל פעם בדירה אחרת. הדלתות פתוחות. הילדים נשארים לארוחות ערב משותפות, וגם אנחנו ההורים כבר התחברנו. לא יודע למה בשכונה הזו בניין נחשב למילה גסה לחלק מהאנשים. נראה שהם רוצים לשמור על סטטוס קוו ועל חומות גבוהות. דווקא אנחנו מאד נהנים מהעובדה שיש יחסי שכנות. אנחנו פשוט מאושרים פה. הכל חדש ומתחדש. יש משפחות צעירות וכולם מכירים את כולם. אפילו הגינה שופרה ועברה הצללה לאחרונה. אחלה שכונה".

גם תושבים ותיקים בשכונה, שילדיהם בגרו, רוצים לנצל את השטח שברשותם כדי לבנות דירות נוספות למשפחה.  אחד השכנים סיפר שיש לו ארבעה ילדים ומבחינתו זה יהיה חלום אם יוכל לדאוג לכולם לדיור בשטחו הפרטי. תכנית 2030 תאפשר לו לעשות זאת ולהשאיר את המשפחה יחד בשכונה האהובה.

לדברי התומכים בתכנית, הטענה של המתנגדים היא בעיקר כי השכונה כרגע מיועדת לבנייה גבוהה ו"הדבר אינו נכון, כבר עכשיו ע"פ תכנית בניין עיר הנוכחית (תב"ע), השכונה שייכת לאיזורים ג'3 וד' המיועדים לבנייה רוויה של 3.5 קומות וניתן לראות כבר כמה בניינים כאלה בשכונה. למעשה, התוספת של העירייה לפי תוכנית 2030 היא כקומה וחצי בלבד מעבר לתב"ע הקיימת".

טענה נוספת היא למצוקת החניה, אך גם לזה, טוענים התומכים, העירייה מצאה פתרון וזה על ידי חיוב הקבלן לדאוג לכל דירה לחנייה במרתף חניה, כך שבעצם לכל דירה שנבנית יהיה מקום חניה. בסיור בשכונה ניתן לראות כי דיירים רבים מחזיקים מקום חניה בחצר אך בפועל שטח זה הופך לשטח אחסון לציוד גינה, לאופניים של הילדים בעוד שהרכבים המשפחתיים חונים בחוץ ברחוב. "אם תושבי השכונה יתחילו לחנות במקום המיועד לחניה בשטח ביתם, מצוקת החניה תהיה נמוכה יותר", אומרים התומכים בתכנית.

 

 

 

תגובות

6 תגובות
  1. איציק

    מעניין מאד שהיתה פגישה בלי ליידע את כל השכונה , מאד נוח להציג רק צד אחד של המטבע .
    לא הבנתי איך ראש העיר מבטיח דברים שהם בניגוד לתוכנית שהוא עצמו אישר והגיש – כנראה רק רצה להרגיע את הרוחות …
    אם יש עצומה נגדית שתומכת בתכנית 2030 איך ניתן להגיד שכל השכונה מתנגדת…
    ושימותו הקנאים!!!!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אין כאן שום קרב! יש את תושבי שכונת שיכון וותיקים שלא מעוניינים בשום "התחדשות"- מילה מצוחצחת להרס השכונה- מצמודי קרקע מטופחים לסלאמס של מגדלי קומות ויש את היזמים שבשוכרם דירה בשכונה מתקראים "כ-200 תושבי השכונה"- הבל הבלים!

  3. ג'ימבו

    מוטי ששון יסכים כרגע עם ככל מי שיגיע אליו, שנת בחירות, אח"כ ימשיך לעשות מה שתכנן ב 2030

  4. עפרה מרחוב ויתקין בחולון

    עם כל הכבוד ויש כבוד, התומכים בתכנית אינם מבינים שמזמן להרבה מהמשפחות יש יותר ממכונית אחת. עם כל הכבוד, מספר המתנגדים לתכנית עולה על 250 איש ואישה. הצפיפות המותרת היום הינה נמוכה ביותר כראוי לשכונת קוטגים וכך גם הארנונה כאשר תעלה הצפיפות לא תרד הארנונה אך תרד משמעותית איכות החיים. במקום לשמוע ציפורים נשמע רעש מכוניות מכל חלון. לא יעלה על הדעת שאיכות חיי הדיירים הנוכחיים בשכונת ותיקים תהרס. אני מבטיחה לאותו דייר שגם אם יבנה מגדל בבל ילדיו לא יבואו לגור אם איכות החיים בשכונה תהיה כמו בסלאמס, צפוף ורועש.

  5. זהבה

    עד שיש שכונה אחת טובה שכיף לגור בה כמו שיכון ותיקים גם אותה רוצים להרוס חבל מאוד.

  6. סיגלית

    שיכון ותיקים זאת לא שכונה שראוי להרוס אותה.
    זאת שכונה עם אווירה של מושב והכל חם ונעים.
    רצוי להשאיר את השכונה היחידה הטובה ביותר בחולון כמו שהיא .

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר