דוד ביביאן
דוד ביביאן

דוד ביביאן מבטיח: "אני בן 91 ונשאר כדי להקים מוזיאון ליהדות פרס"

ראש עמותת "עזר מדוד" מתכוון להקים מרכז מבקרים ומוזיאון למורשת יהדות פרס בבית כורש בתל גיבורים

פורסם בתאריך: 12.9.18 12:31

בעמותת "עזר מדוד" ממשיכים את מבצע חלוקת המזון לתקופת חגי תשרי. במתחם העמותה השוכן במקלט מס' 3 בגינת רופין, ארגנו מתנדבים 500 משלוחי מזון שמועברים למשפחות נזקקות מחולון והסביבה, שאינן יכולות לעמוד בהוצאות הכספיות של החגים. "בדרך כלל בכל שנה אנחנו מגדילים את הכמות כי נוספים עוד אנשים", אומר לנו דוד ביביאן, המשמש כראש העמותה ומציין כי" את החבילות הכנו בסיועם של  תלמידי ומורי תיכון 'אורט' שבאו לעזור לנו".

אילו אוכלוסיות נתמכות על ידיכם?

"יש קשישים שחיים על קצבה של ביטוח לאומי, יש אנשים שעובדים אבל יש להם משכנתא מאוד גבוהה והם לא יכולים לעמוד בהוצאות, יש משפחות שיש להן ילדים עם צרכים מיוחדים ויש משפחות שמגדלות ילדים בלי סוף  ויש משפחות שתורתן אמונתן ובדרך כלל המצב שלהן קשה".

ביביאן גם לא חוסך בביקורת על כך: "כל הנביאים שלנו עבדו והרוויחו את הלחם שלהם. ישנם אנשים שמרוויחים מזה שחלק מהאנשים יושבים ורק לומדים ולא עובדים, כדי שיהיו זקוקים להם. באיראן כל האנשים עבדו, שמרו על המסורת, שמרו על השבת, עשו את כל החגים, אבל לא היה איש שלא עבד וכולם היו מאושרים. היהודים חיו חיים טובים מאוד באיראן. רובם היו עשירים ביותר".

ביביאן עלה לישראל מאיראן לפני 40 שנה, רגע לפני שחומייני לקח את השלטון. באיראן שימש כמורה וסגן מנהל של תיכון אורט בטהרן. את העמותה הקים יחד עם אנשים טובים לפני 25 שנים כדי להעניק סיוע למשפחות של עולים מאיראן שהתקשו להסתגל בארץ. עם השנים גדלה פעילות העמותה והחלה להעניק סיוע ומזון למשפחות נזקקות. "חברי העמותה שלנו לא עוזרים רק לעדה הפרסית. אנחנו גם מעבירים בר מצווה ובת מצווה לילדים מרוסיה, אתיופיה ואיראן. כך גם בחלוקת מזון", הוא אומר.

יש מקרה שזכור לך במיוחד?

"היתה ילדה עיוורת בת 11 שביקשה מאיתנו מחשב בשפת ברייל. המחשב הזה עלה הרבה כסף. אנחנו הלכנו וגייסנו את הכסף וקנינו לה את המחשב. אחר כך היא כתבה לנו באמצעות המחשב מכתב תודה. זה היה מרגש".

היעד הבא, מוזיאון יהדות פרס

בחודשים הקרובים עתידה "עזר מדוד" לעבור אל מבנה "בית כורש" הממוקם בשכונת תל גיבורים. בית כורש החל להיבנות בסוף שנות ה-70 על מנת לשמש כמרכז מורשת יהדות פרס. במשך שנים סבלו חלקים שונים של המבנה בקומותיו העליונות מהזנחה ונשארו לא מאוכלסים, כאשר בקומת הקרקע פעל בית כנסת. כיום עוברת חזית המבנה שיפוץ, ובעתיד אף מתוכנן להיפתח בתוכו מוזיאון שיעסוק ביהדות פרס.

"במשך הרבה מאוד שנה הזניחו את המקום זה", אומר ביביאן ומוסיף: "המקום הזה היה צריך להיות בית מורשת של יהדות איראן. תכננו את המבנה הזה ב-1976 אבל מאז הבנייה לא נגמרה. עכשיו אנחנו משפצים אותו ומוסיפים מעלית .אנו גם נעביר את הספריה העשירה שלנו לשם".

ביביאן מספר כי ב"עזר מדוד" מתכוונים להפוך את הקומה הרביעית של המבנה למוזיאון ומרכז מבקרים שיכלול בתוכו מיצג אור-קולי שיעסקו במורשת יהדות פרס מן העת העתיקה ועד למאה ה-20. "לא יהיה רק סרט אחד. יהיה מיצג אורקולי, המחולק לחלקים ויהיו הרבה מסכים. זה דבר שייקח הרבה זמן ואני בן 91 ומתכוון להישאר כדי לגמור את זה", מצהיר ביביאן.



תגובות

תגובה אחת
  1. רחל צור

    איש מעשים טובים כל ימות השנה. יזם ופעיל. מאחלת לך עוד הרבה שנים טובות ושתצליח להקים את המוזיאון החשוב הזה. יישר כח!

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר