צילום: shutterstock

"אם רוצים לתקשר כדאי שהסלולרי יהיה מחוץ לכיתה"

ועידת החינוך של ערי ישראל בחולון: להסתכל בקבוצות וואטסאפ זו חדירה לפרטיות וזו גם עבדות אישית"

פורסם בתאריך: 26.8.19 13:58

פאנל "בעיות קליטה: מערכת החינוך בעידן הסלולר" התקיים הבוקר (שני) בוועידת החינוך של ערי ישראל שהתקיימה במרכז לתיאטרון בובות בהנחיית העיתונאית מירב בטיטו. בוועידה לקראת פתיחת שנת הלימודים לקחו חלק מובילי החינוך בחולון, בכירי הנהגת העיר, נציגי המורים וההורים ועוד.



בפאנל השתתפו אלרון פנחס, אחראי על בתי הספר יסודיים מטעם הנהגת ההורים העירונית, דלית פלס, נציגת תנועת "תנו לגדול על שקט", ד"ר בלהה בשן, ראש המחלקה ללימודי המשך, המכללה האקדמית לחינוך – תלפיות.

דלית פלס, נציגת תנועת "תנו לגדול בשקט" אמרה: "אני גם מורה וגם אמא. ולדעתי אנחנו צריכים שהטלפונים יהיו מחוץ לבית ספר. אנחנו רוצים לתקשר עם הילדים. לגבי התיכון אני חושבת שזה נושא נפרד".

היא נשאלה האם להערכתה ילד בכיתה ט' ואילך צריך להיכנס עם טלפון וענתה כי "אני חושבת שבגיל תיכון יש לכאן ולכאן. אני לא מחייבת ולא שוללת לגמרי. יש שימושים בדבר הזה ולא כולם שליליים. אני מדברת על יסודי ושם דעתי היא חד משמעית ונחרצת.  אני חושבת שכיתות א' עד ו' לא צריכים להיות עם סמאטרפונים".

ד"ר בלהה בשן, ראש המחלקה ללימודי המשך מהמכללה האקדמית לחינוך תלפיות הגיבה בנושא: "אני חושבת שאפשר מכשירים סלולריים תחת מדיניות מאוד ברורה שבשיעורים הנייד יהיה בתוך התיק או הילקוט, או אפילו באיזו תיבה בכיתה. אבל להגיד לא להכניס זה להחזיר אותנו לשנות החמישים אני נורא מצטערת"

"נניח ילד שהרביצו לו בכיתה או אלימות מילולית  והוא רוצה אחר כך בהפסקה לשלוח הודעה. יש מדינות כמו יפן שממש לא הסכימו להכניס טלפונים אבל אז בעקבות אירוע שהיה, כמו רעידת אדמה הבינו שצריך להכניס" סיכמה ד"ר בשן.

אלרון פנחס, אחראי בתי הספר היסודיים מטעם הנהגת ההורים העירונית הגיב בנושא "לדעתי הטלפון צרך להיות מחוץ אל בית הספר, גם אצל תלמידי י"ב. יש היום בבית הספר ציוד שעושה את מה שיש בטלפון.  בית ספר הוא מוסד שיש בו חוקים וצריך לכבד אותם. צריך לאכוף את החוקים", כאשר נשאל אם גם להחרים את הטלפון הוא ענה נחרצות "בהחלט, צריכה להיות פה מדיניות והסברה מתי יש להשתמש בטלפון. אצלנו בבית הספר הטלפונים צריכים להיות סגורים בתיק ואם לא אז המנהלת יכולה להחרים אותם".

פלס התייחסה גם להיבטים השונים של בדיקת הוואטסאפ בסלולרי של הילד "מבחינתי להסתכל בקבוצות ווטסאפ זו חדירה לפרטיות וזו גם עבדות אישית. בקושי יש לי זמן לקבוצות שלי וזה מציף אותי. אז להתחיל להסתכל אצל הילדים זו משימה שאי אפשר לעמוד בה"

חשוב שיהיה שיתוף פעולה בין הנהגת ההורים להנהלה, אם הם עובדים ביחד היוזמה תעבוד מצוין. אצלנו זה עבד ביחד. אני הגעתי מניו יורק לפני שנה, גרנו שם כמעט 7 שנים, כשהגעתי לארץ לא הייתה רגילה לסיפור הזה של הטלפונים אצל הילדים. פה זה נשוא שעולה כיוון שהילדים יותר עצמאיים" פחס סיפרה כי "נתקלתי בסיטואציות הזויות שאני באה לקחת את הילד שלי מחבר ואני רואה שהם 4 ילדים וכל אחד עם אייפד ובכלל לא מתקשרים אחד עם השני או הילדים שלי.

אני רואה מה זה אחר הצהריים כשהם אפילו רק שעתיים על המסך לעומת איך שאני מתקשרת איתם כשהם בלי המסך. ראיתי את המבט המזוגג הזה. אין פה מדיניות של שיעורי בית, הרבה זמן פנוי, חוזרים מוקדם מבית ספר ויש להם הרבה שעות מסך. החלטנו להגביל דרך שיח ולא לכפות שום דבר. היינו מאוד מעוניינים גם לשמוע התנגדויות, זה גם מאוד חשוב".

נציגת תנועת "תנו לגדול בשקט" נשאלה "מה האווירה של ההורים? איך קיבלו אתכם?" וענה כי "ההורים היו מאוד בעד. כי גם הם נחשפו לבעיות האלה. שיתוף הפעולה עם בית הספר היה מאוד חשוב כי אנחנו לא מונעים את הדבר הזה, אנחנו לא נגד הקידמה, אלא בעד הקידמה. אנחנו רק רוצים לדחות את זה, כיוון אנחנו מרגישים שהילדים עדיין צעירים. כמו שיש הגבלות על דברים אחרים, כמו צריכת סוכר, אלכוהול, סיגריות וכך גם לגבי טלפונים. בשאיפה שלי שבכל שנות בית ספר יסודי לא יהיו טלפונים. אם אהיה ריאלית אז עד כיתה ה' לפחות".

ד"ר בלהה בשן הגביה לדברים ואמרה: "אני חושבת שהיום, בעידן של בתי הספר, אם המורה יאפשר להכניס טלפון הוא לא ישלוט בזה. לגבי התיכון יש ביום בעולם אפליקציות מדהימות שניתן להשתמש בהן. הנכד שלי סיים כיתה ג' ויש לו הגבלת זמן מסך. היום חייבים להתקדם עם הקידמה. הדוגמאות שלנו מחיים זה הדוגמאות הכי טובות.  אבל אם נאפשר לילדים טלפונים בכיתה הם ילכו לאיבוד עם כל האפליקציות האלו".

אלרון פנחס אמר בנושא כי "אנחנו דואגים לעשות הרצאות גם להורים בעניין הזה ובנושאים של אלימות ברשת. אנחנו מנסים לדאוג ולהעשיר אותם בידע מול הדברים האלה. ביום המשפחה אנחנו מנסים לייצר הרצאות בתחומים האלה .אצלי בבית יש אפליקציות שמגבילות את הילדים מבחינת שעות. מבחינת הטלפונים אנחנו לא מנסים להכריח".

דלית פלס סיכמה "אני חושבת שאנחנו צריכים לקבל אחריות קודם כל על עצמנו.. לתת דוגמה אישית. אנחנו קוראות לדחות את הגיל שבו הילדים מקבלים טלפונים חכמים ולתת להם בינתיים את הטלפונים הבטוחים לתקשורת, לעבוד עם בית הספר בשיתוף שיקבלו כלים להתנהלות בטוחה".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר