צילום: ארכיון ומוזיאון לתולדות חולון

3 ק"מ אורך ובן כמעט 100 שנים: מה אתם יודעים על רחוב ההסתדרות?

חזרנו אל הסיפורים הקטנים מאחורי הרחוב הארוך ביותר בחולון

פורסם בתאריך: 6.9.19 07:57

מה אתם יודעים על אחד הרחובות הוותיקים והמרכזיים בעיר חולון? רחוב ההסתדרות מתחיל בכיכר סירן שבשכונת נאות רחל במערב העיר, משם הוא נמשך לכיוון מזרח דרך שכונות קריית עבודה, רסקו, נאות שושנים ועד למפגש עם רחוב משה שרת שבשכונת קריית שרת. אורכו של רחוב ההסתדרות כמעט שלושה קילומטרים והוא נושא עמו מעל 200 מספרי בניינים. מדובר ברחוב הארוך בחולון.

שם הרחוב

הרחוב קרוי של שמה של ההסתדרות הכללית של העובדים בארץ ישראל אשר נוסדה בשנת 1920 על ידי מפלגות סוציאליסטיות על מנת לאגד את הפועלים היהודיים של ימי המנדט הבריטי. לאחר קום המדינה חלק מן פעילויותיה של ההסתדרות עברו לידי הממשלה, זאת כאשר היא המשיכה לפעול כאיגוד פועלים במשק, עד לפירוקה המוחלט בשנת 1994 והקמתה מחדש תחת השם "הסתדרות העובדים הכללית החדשה".

חולון בראשיתה הייתה מזוהה עם תנועות הפועלים, לכן הגיוני שהרחוב הראשי שלה קרוי על שם התנועה. אחת משכונותיה הראשונות של חולון היא קריית עבודה, אשר רוב תושביה המקוריים היו חברי ההסתדרות. במשך שנים תאריך הקמתה של העיר יוחס לתאריך הקמת השכונה, עד להחלפת נוהג זה בשנות ה-90' לתאריך איחוד חמש השכונות הראשונות. כמו כן, בתוך קריית עבודה שכנה בריכת הפועל שהייתה לבריכה העירונית וכמו כן גם אולם הפחים אשר היווה את משכנה של קבוצת הפועל חולון שמזוהה עם העיר עד היום. מכן ניתן לראות את הביטוי העמוק שניתן בעבר בחולון לתנועות הפועלים ולסוציאליזם ובכלל לארגון ההסתדרות.

בנייה מגוונת

רחוב ההסתדרות עובר בין שכונות מתקופות שונות, עובדה זו הביאה למגוון צורת הבניינים השונות לאורכו. ניתן לראות בתים בעלי שתי קומות משנות ה-40', לצד שיכונים ובנייני רכבת משנות ה-50' וה-60' ועד לבנייה חדשה בת זמננו דוגמת מגדל הדר בחנקין שנבנה בשנת 2007. בשנים האחרונות גוברת הבנייה החדשה ברחוב, כאשר מבנים ישנים נהרסים ובמקומם נבנים חדשים.

כמו כן, בשנות ה-50' נבנה בפינת רחוב ההסתדרות ושנקר, בית האבות משען שלמעשה היה לבית האבות הראשון בארץ שלא נתמך על ידי צדקה אלא הביא סטנדרטים של דיור מוגן ומכובד. המוסד הורחב מאז, יחד עם זאת, עד היום ניתן להבחין בשורת הבתים המקוריים שלו בסמוך לרחוב שנקר.

הסערה והמחאה

בשנת 2011 החליטה ועדת השמות לשנות שמו של קטע מרחוב ההסתדרות למשה רום, ראש עיריית חולון לשעבר אשר הלך לעולמו כמה שנים קודם לכן. בחולון נהוג לקרוא לרחובות ראשיים על שמות ראשי עירייה, נבחר קטע מרחוב ההסתדרות. קרוב למחצית מהתושבים ובעלי העסקים ברחוב ההסתדרות גילו כי כתובתם הוחלפה מבלי שעברו דירה. למעשה, לא די בכך ששם הרחוב הוחלף, אלא שגם מספרי הבניינים שונו כיוון שנוצרה ספירה חדשה. תושבי חולון יצאו למחאה, בעקבות גלי הביקורת הקשים, חזרה בה העירייה מן המהלך לאחר פחות מחודשיים.

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת.

 

תגובות

תגובה אחת
  1. אפי

    איפה הקונטקסט איפה. בשנת 1920 יש פחות מ 100 אלף יהודים בארץ ומהתיאור אפשר לחשוב שהארץ היתה מלאה באנשים ותשתיות. היו כאן חולמים וחלוצים שהקימו יש מאין כולל ארגונים ומפלגות שבתחילה מנו מאות אנשים בלבד, מבלי לדעת מה ילד יום ושבעתיד תקום מדינה על מנגנוניה המסועפים. ההיסתדרות הוקמה לצורך הקמת תשתית תעסוקתית וייצוג עובדים בתקופה קשה לעובדים שכירים שנעשקו ע"י מעט המעסיקים שהיו אז והפכה עם השנים לגוף הכלכלי הגדול ביותר במשק כמעסיק ומייצגת עובדים עד שסיימה את תפקידה הטבעי במסגרת כלכלת שוק מודרנית. אגב, כילד, חשבתי שזה הרחוב הכי ארוך בעולם…

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר