אופניים חשמליים. מועדים לפורענות

אופניים חשמליים: שתי תאונות בחולון רק בשבוע האחרון

בשתי תאונות אופניים מהשבוע האחרון בלבד בחולון, נזקקו המעורבים לטיפול רפואי דחוף. החוק, המגביל את רוכבי האופניים חסרי הניסיון לרכיבה על הכביש, מסכן את חייהם

פורסם בתאריך: 13.8.17 15:50

האופניים החשמליים וכלי הרכב הממונעים הקטנים הפכו למכת מדינה ובעיקר לגורם לסכנה מוחשית לתאונות דרכים, בהן מעורבים בעיקר בני נוער. הבוקר (ראשון) נודע כי הדוגמנית ומגישת הטלוויזיה שלומית מלכה פונתה במצב קשה ועם פגיעת ראש לחדר המיון בבית החולים איכילוב לאחר נפילה מאופניים חשמליים. בשלב זה, נמסר כי מלכה מורדמת ומונשמת ומאושפזת ביחידה לטיפול נמרץ להמשך בירור וטיפול אך לא נשקפת סכנה לחייה.

תאונות הנגרמות בעת נסיעה על אופניים חשמליים הן לא בעיה חדשה. מנתונים של מכון גרטנר, המרכז הלאומי לחקר טראומה ורפואה דחופה, עולה כי בכל שלושה ימים בממוצע אושפז ילד מתחת לגיל 14 בבית חולים לאחר שהיה מעורב בתאונת אופניים חשמליים או קורקינט ממונע בשנת 2016. עוד עולה מהנתונים כי 108 ילדים אושפזו בשנה החולפת בבתי החולים, כאשר מדובר בעלייה של כ-10% בהשוואה לנתוני שנת 2015 שבמהלכה אושפזו 99 ילדים, לאחר שהיו מעורבים בתאונת אופניים חשמליים או קורקינט ממונע.

חולון אינה יוצאת דופן בנתונים הקשים ובתאונות האופניים החשמליים מעורבים לא רק הרוכבים אלא גם הולכי רגל ורכבים. רק בשבוע שעבר דווח על נריה דרעי, נער בן 16.6, תושב חולון, שאיבד את הכרתו ונזקק לטיפול רפואי דחוף. הנער רכב על אופניו ונפגע קשה ממכונית שנהגה פגע וברח. גם הולכי הרגל בסכנה: לימור מזרחי מחולון מספרת כיצד מדי ערב היא יוצאת להליכה בשביל ההליכה בגולדה וכיצד לפני כשבוע הגיח מאחוריה רוכב אופניים ופגע בה. היא נחבטה בפניה ופונתה לטיפול רפואי. רוכב האופניים נמלט מהמקום ומזרחי נותרה עם טראומה: "אני אצטרך לחיות עם הפחד שכל פעם יכול רוכב אופניים להגיח מאחורי".

מה אומר החוק ומדוע הוא בעייתי

לאחרונה יצאו מתנדבי עמותת "אור ירוק", ביניהם חברי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין ומתנדבים נוספים, לבחון האם רוכבי האופניים החשמליים בישראל עושים זאת בניגוד לחוק. המתנדבים ערכו את התצפיות ב-127 רשויות ונצפו במהלכן למעלה מ-4,000 רוכבים. בין המקומות בהם נעשתה התצפית גם חולון, ואלו תוצאות הבדיקה:

  • 99% מהרוכבים לא חבשו קסדה
  • 28% מהרוכבים רכבו על המדרכה
  • 83% מהרוכבים שחצו מעבר חציה עשו זאת ברכיבה ולא בהליכה
  • 54% מהרוכבים לא צייתו לתמרורים ורמזורים

ב-1 במאי 2016, הוחל החוק לפיו כל רוכב שייתפס לאחר שביצע עבירה של רכיבה על גבי המדרכה, צפוי להיפרד מ-250 שקל. משמעות הדבר היתה כי אלפי רוכבים צעירים וחסרי ניסיון נאלצו לרדת לכביש ולהשתלב בתנועה, תוך ציות לחוק ולתקנות הרלוונטיות. אלא שחלק ניכר מהרוכבים בכביש מתעלמים מהחוק, ביודעין או בשל חוסר מודעות וחוסר ניסיון.

ארז קיטה, מנכ"ל עמותת "אור ירוק", מפנה את האחריות לא רק כלפי הרוכבים הבלתי מנוסים אלא גם כלפי הרשויות: "משרד התחבורה חייב להגביר את ההסברה והמודעות להעלאת גיל הרכיבה ל-16, ולהדגיש את הסכנות שכרוכות ברכיבה על כלי חשמלי בין כלי הרכב בכביש". בנוסף מבקש קיטה כי הרשויות המקומיות יפעילו את סמכויות האכיפה שלהן כנגד הרוכבים בניגוד לחוק בכדי למנוע מהם לבצע עבירות תנועה. במקביל, הוא ואמר: "יש צורך להיערך לעלייה במספר האופניים החשמליים ברחובות ולסלול עבור הרוכבים שבילי רכיבה רציפים ובטוחים שיפרידו אותם גם מכלי הרכב האחרים בכביש וגם מהולכי הרגל".

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר