מסעות בתנאי שטח מאתגרים. קיבוץ להב
מסעות בתנאי שטח מאתגרים. קיבוץ להב

קיבוץ להב והחיבור המיוחד ל"גרוטראלי": "מסעות בתנאי שטח מאתגרים"

אם אתם חובבי שטח או מוטוריקה, הכתבה הזאת בדיוק בשבילכם. חברת 'גרוטראלי' המתבססת על טיולים ברכבי טרנטה משופצרים, מהווה בשנים האחרונות בית לחובבי המסעות סביב הארץ. חבר קיבוץ להב, נועם לוי, היה שם בתחילת דרכה לספר על החיבור החברתי והאישי שנוצר

פורסם בתאריך: 27.2.22 12:00

את הבית של נועם לוי בקיבוץ להב קשה לפספס. במגרש החניה שליד ביתו עומדות ארבע גרוטאות מפוארות, בהן שלושה רכבי וולוו שסוחבים היסטוריה מפוארת בשירות המדינה.

הרכב המכוסה במדבקות גרוטראלי ובמדבקות של הספונסרים המעטים, שירת במשך שנים כרכב שרד של השר פואד בן אליעזר, וצלח בהצלחה ארבע מסעות של גרוטראלי. הוולוו השני משמש כמאגר של חלקי חילוף, והשלישי משמש כרכב נוסף בבית: "זה היה בספטמבר 2016. רתמתי לעניין את חבר הילדות הכי טוב שלי. הרעיון היה לקחת רכבים בעלות של עד 3,000 שקלים, סטנדרטים לחלוטין (כמובן שעברו טסט) ולהוציא אותם למסעות שטח".

נועם לוי

נועם לוי

"אדם-טבע-מכונה"

אז מה זה בעצם גרוטראלי? גרוטראלי נהגה על ידי חובבי טבע, טיולים ונהיגה אתגרית וזאת בהשראת מסע המונגול-ראלי המתחיל באירופה ומסתיים במונגוליה.

חוקי הגרוטראלי שונו מהמסע המקורי והותאמו לתנאי השטח וחוקי מדינת ישראל, מה שיצר מצד אחד חוויה אתגרית קיצונית במיוחד, ומאידך חוויה בונה ומהנה.

יש רווח כספי או אישי למנצחים בו?

"גרוטראלי אינו מסע תחרותי" אומר נועם, "הוא מסע המקדש את המשולש אדם – טבע – מכונה והוא מפגיש את משתתפי המסע עם אתגרי נהיגה, אתגרי ניווט, אתגרי חילוץ ואחזקת רכב, כל זאת תוך כדי שימת דגש על עזרה הדדית בין הצוותים.

אין פה פרסים בסוף. הרעיון הוא שהרכב נוסע בדרכים לא אידיאליות. כולם יוצאים ביחד ומסיימים ביחד מנקודת ההתחלה עד לנקודת הסוף. זה מבוסס על אמון, עזרה הדדית, חברותא, מתיחת גבולות מכניים של הרכבים וגם שלנו, בתור בני אדם".

איך מגיעים להשתתף במסעות?

"יש אתר אינטרנט מסודר שבו נרשמים. אתה עובר ראיון היכרות שגרתי. הגיל המינימלי למשתתף הוא 25+. פחות לצעירים ונוער. אם פעם זה היה חובבני, היום זה מאורגן באופן מקצועי. המימון מגיע מהמשתתפים".

אז איך היה תהליך ההכנה של הרכב לקראת המסע?

"על פי בסיס העקרונות של גרוטראלי. לא רכבי 4 על 4 ולא צמיגי שטח וכו'. הגבהנו מעט בעזרת קפיץ נוסף ממפעל "דולב", קיבלנו לוח פולי קרבונט למיגון המנוע. צבענו, קישטנו והכנו גגון שיהיה אפשר לסחוב את הציוד. אין לי השכלה פורמלית במכונאות אבל עבדתי בפלחה של קיבוץ להב והתעסקתי עם כלים תוך כדי.  גם בצבא יצא לי לתקן מדי פעם רכבים בשטח".

נועם לוי

נועם לוי

"אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד"

ל'גרוטראלי' הגיע נועם לוי בן ה-51, מקיבוץ להב, די במקרה.

"אני מגיע מתחום המחקר הרפואי אך תמיד התעניינתי במכוניות, לכן היה זה אך טבעי לשוטט באתרי רכבים יד שניה במהלך ישיבות טרנס אטלנטיות שלא נגמרות". באחת הפעמים חיפש נועם בגוגל רכב ב-3,000 שקלים והופיע קישור לאתר הגרוטראלי.  נועם נדהם לגלות שהפנטזיה של מסע גרוטאות אתגרי בשטח משותפת לעוד הרבה אנשים, ומאז הוא יוצא כמשתתף וכאיש צוות.

נועם מספר שלמד את מהות הרעיון שעומד מאחוריי זה ואז גמלה בליבו ההחלטה להירשם.

"יצאנו למסע ראשון שהוא חוצה ישראל. מאילת עד מטולה. האוטו קיים משנת 1994. כלומר בזמן המסע דאז הוא היה בן 22 שנה. הרעיון הוא שהרכבים יהיו מיושנים. הרכב השולט הוא סובארו אימפרזה. רכב אמין שהשילדה שלו מאפשרת גמישות בשטח, והזמינות שלו גבוהה. ברגע שהרבה חבר'ה עם אותו סוג של רכב קל להחליף לו את החלקים. אם תגיע עם רכב איזוטרי זה יותר קשה לעזור".

ומה קרה במהלך המסע?

"בלילה הראשון שלנו הגענו לאילת. לא ממש הכרנו את הרכב וחששנו לגבי הסיבולת שלו. היה שם שטח כינוס שבו כולם נפגשו. לא הכרנו אף אחד בזמנו. למחרת בבוקר עברו איתנו על הכללים והמסלולים. בהתחלה עברנו בדרך אספלט לדרך כורכר ואז בדרכי חצץ וסלעים. במהלך כל הנסיעה הייתה דאגה שהרכב נשבר או נהרס. חבר'ה שנתקעו זכו לעזרה משאר חברי המסע".

לאחר סיום המסלול הראשון ידע נועם כי דבק בו החיידק. "מאז עשינו עוד ארבעה מסעות: מסע חורף – מהערבה לאורך מדבר יהודה ובית שאן. מסע ים אל ים שמתחיל מים המלח. אלו חוויות סביב ארץ ישראל היפה עם אנשים טובים. אחד למען כולם וכולם למען אחד. כל אחד דואג להביא את הציוד שלו. מארגנים לנו אוכל במרוכז. ככל שהשנים חלפו, המסעות התרבו ונוצר גרעין חזק".

כולם מצליחים לסיים את המסע?

"לא. השאיפה היא שכולם יסיימו בהצלחה, אבל קורה שהרכב נשבר בדרך ואי אפשר לתקן. אם פתאום הלך המנוע, אין אפשרות לתקן. יש רכבי חילוץ שנוסעים איתנו אבל הם משמשים כמוצא אחרון כשאחד הצוותים הרים ידיים. בגלל זה צריך ביטוח".

כמה קילומטרים נוסעים הרכבים וכמה שעות נסיעה ביום?

"זה משתנה. ביום אתה יכול לעשות בסביבות ה-200 קילומטרים עם הרכב. לגבי המסלולים, כמה שצריך. מתחילים בבוקר ומשם מתקדמים. יש אזורים עם הגבלה בגלל שיש שמורות טבע שאסור לנסוע בהן בחושך. הרעיון שכל הצוותים ייסעו באותו ציר גם מהפן הביטחוני. הניווט עצמי. חלק גדול מהמכשולים אנו מנסים לעבור מהר. לפעמים זה הולך ולפעמים הרכב לא שורד את זה".

 

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר