משלוח מנות מהשכנים המוסלמים. צילום אילוסטרציה: SMarina / shutterstock

היום שאחרי פסח: אברהם שמיר מחולון מתגעגע ל"סנתק חדרה"

תושב חולון מספר בהתרגשות ובגעגוע על מנהג משותף שסימל שכנות טובה בין מוסלמים ויהודים עם סיומו של חג הפסח בעיראק

פורסם בתאריך: 28.4.19 14:57

"חג הפסח היה אחד החגים החשובים בקרב יהדות עיראק. נהגנו לבער את החמץ בבתים שלנו, להגעיל את הכלים ובמקרים רבים היו לנו גם כלים מיוחדים לפסח, שהוצאנו אותם פעם בשנה. כמו כן, את המצות הכנו באפייה פרטית בבתים וזה לכשעצמו היה חוויה מיוחדת עד מאוד. בימים אלו, כילדים, היינו בחופשה מבית הספר ונהגנו לבקר את המשפחות הרחוקות והקרובות ולאחל חג שמח לכולם".

כך מספר לי אבא שלי, אברהם שמיר, לאחר שיחה עם אחותו הבכורה, כשהם מעלים זכרונות מבית אבא וגם הפעם העיניים שלו בורקות והוא אומר: "אלו היו ימים מיוחדים שלא יחזרו על עצמם".



ואז אבא שלי נזכר במנהג מרגש שסימל את האחווה ששררה באותם ימים בין הערבים המוסלמים המקומיים ליהודים – "סנתק חדרה" ובעברית, "שנתך תהיה ירוקה". כמיטב המסורת, עם סיום חג הפסח, השכנים הערבים היו מביאים למשפחות היהודיות מעין משלוח מנות שכלל: לחם לבן טרי, תמרים, ירק ולבן.

"אותם חברים היו מגיעים עם מגש שופע ומברכים אותנו ב'סנתק חדרה', וזאת כסמל לשפע ולשנה טובה, כמובן שהדבר קירב לבבות ביננו לבין שכנינו".

אבא שלי מספר לי באותה נשימה על הקשר הטוב שהיה להם עם המוסלמים וכל זאת עד לפרהוד שאירע בשנת 1941. "לאחר מכן", הוא אומר, "קרוב להקמת מדינת ישראל, השתנה היחס מקצב לקצה בקרב השלטונות, אך הקשר עם השכנים המשיך להיות טוב. הם אף עזרו לנו בפרהוד והגנו עלינו מפני הפורעים.

ובנימה אישית אבא שלי מציין את הגעגוע לאותה תקופה שלווה, תקופה של שלום ואחווה בין אנשים.

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר