אין מלווה ולכן אין הסעה הביתה לתלמיד עם שיתוק מוחין

העירייה לא מוצאת מלווה לשני תלמידים, אחד מהם לוקה בשיתוק מוחין, וההורים נאלצים להסיע הביתה מהמוסד המרוחק, תוך הפסד עבודה להם ולימודים לילדים

פורסם בתאריך: 6.11.17 09:52

שני תלמידים מהחינוך המיוחד המתגוררים בחולון מצאו את עצמם השנה ללא הסעה חזור ממוסד לקהילה החרדית הממוקם ביישוב אלעד. הורי התלמידים נאלצים להסיע אותם על חשבונם מדי ערב.

סוגיית ההסעות בחינוך המיוחד עלתה לכותרות בשבועות האחרונים. לאחרונה נחשף כי תלמיד לקוי למידה מחולון שוהה בביתו מתחילת השנה כי לעירייה אין מקום בהסעה עבורו. כעת מתווספת עדות חמורה על תלמיד הסובל משיתוק מוחין שהוריו נאלצים להסיעו מדי ערב מבית הספר "אוהל אשר" באלעד. התלמיד, תושב חולון, לוקה בשיתוק מוחין וקיבל הכרה על 100% נכות מהביטוח הלאומי. התלמיד סובל מבעיות זיכרון חמורות ועקב כך סובל מבעיות רגשיות וחברתיות המשפיעות לרעה על כל מהלך חייו.

התלמיד, ממשפחה חרדית, לומד ב"אוהל אשר", מוסד לחינוך מיוחד בעיר אלעד, זה כחמש שנים מ-8:00 בבוקר עד 19:00 בערב. במשך כל השנים האלו קיבל התלמיד הסעה חזור לביתו ב-19:00 וזאת באישור מפורש של משרד החינוך למחלקת היסעים. עם זאת, בשנה שעברה, חברת ההסעות פנתה להוריו והודיעו כי הם לא יחזירו את הילד הביתה כיון שהתקבלה הוראה חד משמעית ממחלקת היסעים להפסיק מיידית את ההסעה חזור בערב.

אין הסעה כי אין מלווה

בראיון ל"שקמה-חולון" מספרים הוריו על מסכת הייסורים שהם נאלצים לעבור כבר שנה ללא פתרון הנראה באופק:  "ניגשנו למחלקת היסעים לברר מה קרה. תשובתם היחידה היתה: 'אין מה לעשות, לא יהיו הסעות חזור בשעה הרגילה אלא רק בשעה 14:45 וזאת הנחיה של משרד החינוך'".

כך היה עד סיום שנת הלימודים בחודש יולי 2017. "לפני תחילת שנת הלימודים הנוכחית נאמר לנו במחלקת היסעים", מספרים ההורים, "כי אין אישור להסעות חזור בשעה 19:00 וכי המתכונת נשארה כמו בשנה הקודמת – הסעות חזור בשעה 14:45".

בשנת הלימודים הזאת הצטרף תלמיד נוסף מחולון לנסיעות לבית הספר באלעד. אמו לחצה לקבל הסעות חזור בשעה 19:00. מחלקת היסעים אישרה הסעות מיום 10.9.17 עד אמצע חודש אוקטובר. בפועל, מדווחים ההורים בוצעו ההסעות רק יומיים ולאחר מכן בוטלו בטענה שאין מלווה. למרות תשובת מחלקת ההיסעים, התברר כי יש מלווה שמסכימה ללוות את התלמידים בהסעה מדי ערב מדי, אך עם זאת, מחלקת מוסדות דחתה אותה.

הידרדרות במצבו של התלמיד

"פנינו למחלקת מוסדות והמזכירה אמרה שהיא מחפשת מלווה אך לא מוצאת, ובינתיים אין הסעות חזור. לנו נראה כי היא כלל לא מתאמצת לחפש מלווה וכך המצב נשאר תקוע ולנו אין פתרון", אומרים ההורים. "ניסינו להיעזר בהסעה המוקדמת אבל יציאתו של בננו מהמסגרת בשעה 14:45 גרמה לו להפסד חומר לימודי, לניתוק ממערך סדר היום ולנסיגה משמעותית במצבו התפקודי. מצב זה גורם לו להידרדרות בדימוי העצמי שגם כך הוא נמוך, לנזק נוסף במצבו החברתי, לריחוק ולייאוש".

בנוסף, מציינים ההורים, "לכל הילדים הנכים הלומדים במוסד זה יש הסעות סדירות בשעת הסיום 19:00. זה כחודשיים אנו מחזירים מאלעד את שני הבנים באופן עצמאי ועל חשבוננו בסיום יום הלימודים".

מישיבת "אוהל אשר" באלעד נמסר כי "הלימודים בישיבתנו הם מ-8:00 עד 18:50, כאשר בשעות הצהריים מתקיימים חוגים התפתחותיים חשובים עבור התלמידים, כנגרות, תופים, כלכלת בית, ספורט, התעמלות, קרמיקה וכן שיעורי חשבון, הבנת הנקרא ומשנה, שאותם לצערנו התלמיד לא יקבל אם ייצא בשעה מוקדמת הביתה. כמו כן חשוב לציין שבמגזר החרדי נערים בגילאים אלה לומדים עד שעה מאוחרת על מנת לתת מענה מושלם לצורכיהם".

האם: "הצעתי לשמש כמלווה אבל דחו את הצעתי"

מהמשפחה הנוספת מחולון, אשר שולחת את בנה לבית הספר לחנוך מיוחד באלעד מדי יום, נמסר: "אנו, בשיתוף עם משפחת ג', נוסעים מדי ערב לאלעד כדי להחזיר את הבנים הביתה בתום יום הלימודים – דבר הכרוך בהוצאות כספיות לא מעטות. יש לנו עוד שלושה  ילדים במערכת החינוך שמסיימים את הלימודים בשעות רגילות, בסביבות השעה 15:00".

ההורים מתארים כיצד הם עושים את כל המאמצים ומשקיעים את זמנם וכספם כולל על חשבון שעות העבודה והבית, על מנת לעזור לילדים ובמציאת פתרון, ואף מחפשים מלווה מאלעד באופן אישי. "אני הצעתי לשמש כמלווה למרות שהדבר דורש ממני נסיעה בשני אוטובוסים בסיום יום העבודה לאלעד, אבל הבנתי כי גם פתרון זה לא מקובל על מחלקת המלווים. באופן אישי יש לי הרגשה ואני מקווה שאני טועה שחברת הנסיעות מנסה לסכל את ההסעה בשעות הערב מפני שהדבר לא כדאי להם כלכלית, וגם כי הנסיעה קשה לנהגים שלהם. אנו תקווה כי יימצא פתרון להסעה לפחות עד תום השנה הנוכחית וכי בשנה הבאה הבן שלנו יעבור ללמוד בישיבה עם לינה".

עוד מציינים ההורים כי "העירייה אישרה הסעה מאוחרת מאלעד לחולון, אבל הנושא תקוע בגלל חוסר מלווה. הבן שלנו, ספציפית, לא זקוק למלווה. ביקשנו כי הוא יצטרף להסעה של עיריית תל אביב. שוחחתי עם מחלקת היסעים בעיריית תל אביב ועם הנהג, וקיים מקום אחד פנוי בחזרה מאלעד לתל אביב בשעה 19:00. כך ניאלץ לנסוע לתל אביב, שקרובה יותר לחולון, ולאסוף אותו משם".

על פי חוזר מנכ"ל משנת 2013 בנושא תקנות הסעה בטיחותית לילדים נכים, "רשות מקומית תתקשר, אם הדבר מעשי, עם רשויות מקומיות סמוכות, כדי שההסעה והליווי יהיו חסכוניים, ובלבד שהסעה כאמור לא תגרום להארכתו של משך ההסעה באורח בלתי סביר".

מחלקת ההיסעים בעירייה: "מנועים עד לאיתור מלווה"

בתגובה לטענות המשפחה, השיב ראובן בדר ממחלקת היסעים בעיריית חולון כי "ההסעות חייבות להיות יחד עם הילד הנוסף ועם מלווה. חל איסור להסיע ללא מלווה וכל סטייה מההחלטה זו, שמעוגנת בחוק, תהיה באחריותי. ביררתי אצל האחראית על המלווים מדוע דחו את המלווה שהוצעה, והיא הסבירה לי את המגבלות של אותה מלווה. לצערי ולמרות רצוני להסיע את התלמידים, אני מנוע מכך עד לאיתור מלווה".

יפעת שוחט, מנהלת תחום הסעות–מחוזי, נמסר: "משרד החינוך משתתף בעלות הוצאות הסעה בשעות רשמיות בלבד. שני התלמידים משובצים בכיתות תגבור ולפיכך ההסעה בשעה מאוחרת – 19:00, לא תאושר".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר