האנטנה בסמוך ל"אורט"
האנטנה בסמוך ל"אורט"

הורים לא רושמים ילדיהם לאורט חולון מחשש לקרינה מסוכנת

ההורים טוענים לקרינה הגבוהה פי שלושה מהמותר וקוראים לעירייה להורות לחברות הסלולר להסיר מיד את האנטנות. העירייה טוענת: "המדידות מוכיחות כי אין סכנה"

פורסם בתאריך: 12.6.18 14:47

משבר חריף עובר בימים אלה על בית הספר התיכון אורט בחולון בעקבות תלונות של הורים על קרינה מסוכנת העולה מאנטנות סלולר המותקנות בסמוך לבית הספר. ממדידות קרינה שנעשו על ידי המשרד להגנת הסביבה עלה כי הקרינה בסביבת בית הספר גבוהה פי שלושה יותר מסף ההתערבות שקבע הממונה על הקרינה. בעקבות זאת, הופסקה כמעט לחלוטין ההרשמה לתיכון. מנהל בית הספר טוען שאין סכנה ומסתמך על דו"ח מדידת קרינה מתחילת השבוע, שיזמה העירייה.

הורים לתלמידים בבית הספר קיבלו אתת חוות דעתו של רם דישון, מהנדס אלקטרוניקה מוסמך, שביצע בהתנדבות מדידות קרינה בסביבת בית הספר. מדו"ח הבדיקה שהגיש דישון עולה כי "רמת הקרינה בבית ספר אורט כפי שמשתקפת במדידה האחרונה היא פי 140 מהסף המירבי שלדעתי מהווה את הסף הבטיחותי, וגבוהה בהרבה מהרמה שגרמה לתחלואה בבית הספר נגבה בראשון לציון. לפיכך לדעתי יש בקרינה זו כי סכנת תחלואה לילדים הנחשפים אליה מדי יום שעות רבות במשך שנים. חשוב להדגיש כי גם אם יש מדידות אחרות עם ערכים נמוכים יותר, אין בכך כדי לגרוע מהעובדה שדי במדידה אחת עם ערכים כה גבוהים כדי להצביע על סכנת תחלואה הדורשת התערבות מיידית".

דישון מציין בדו"ח הבדיקה כי "בבית הספר נגבה בראשון לציון בו הייתי מעורב מתוקף מומחיותי בנושא, חלו 75 ילדים מתוך 183. כלומר, כ-40% מהתלמידים, עקב קרינה שנפלטה מאנטנה סלולרית בסמוך לבית ספרם" וכאמור טוען כי  פי המדידה שערך, הקרינה ב"אורט חולון" גבוהה בהרבה.

ד"ר אלון כהן, עורך דין שבנו עולה לחטיבת הביניים ב"אורט", שלח בהמשך לכך מכתב להורי התלמידים הלומדים בבתי הספר אורט, רביבים, התבור ושנקר ובו כתב: "כפי שרובכם יודע, יש שלוש אנטנות סלולר מסוג 'תורן קרקעי' בצמוד לבית הספר אורט חולון. תורן האנטנות נמצא ממש על גדר בית הספר, הכי קרוב שרק אפשר לילדים ונערים המבלים שם יום יום שעות לא מעטות, במשך שנים".

נציג ההורים: "הקרינה גבוהה כמעט פי שלושה מהסף המותר בישראל"

עו"ד כהן מציין במכתבו להורים כי "הקרינה עלולה לגרום לבעיות ריכוז, להפרעות נוירולוגיות ועוד סימפטומים, כשהסכנה החמורה מכל, שלא נדע מצרות, היא סרטן". הוא מצרף כדוגמה מחקר שנעשה בישראל בשנת 2004 ובו נמצא שבקרב אלה שגרו במרחק של עד 350 מטר מאנטנה סלולרית, הסיכוי לסרטן עלה פי ארבעה אצל גברים ופי עשרה אצל נשים, ביחס לאוכלוסיה שלא גרה בסמיכות לאנטנות סלולריות.  בנוסף, ילדים הוגדרו כאוכלוסיה בסיכון מוגבר על ידי מומחי מרכז תנודה.

בהתאם, הוא מציין כי "מאז שנת 2002 לא ניתן לקבל היתר בנייה בישראל לאנטנות ענק מסוג תורן קרקעי במרחק של עד 200 מ"ר ממקומות מגורים/ עבודה. האנטנה המדוברת באורט נבנתה לכאורה לפני. כלומר, אם היום החברות הסלולריות היו מבקשות להקים שם את האנטנה – אסור היה להן, מהטעם שזו אנטנה מסיבית שפולטת קרינה עצומה".

במסמך שנשלח להורים מפרט כהן את רמות הקרינה המותרות, את סף התקינה המותר על ידי משרד לאיכות הסביבה וכן את תוצאות המדידות האחרונות של הקרינה הסלולרית הנפלטת משלוש האנטנות שב"אורט", המשדרות בתדרים שונים על פי חברות הסלולר (פלאפון, סלקום והוט פרטנר) כפי שפורסמו בדו"ח הקרינה באתר המשרד להגנת הסביבה.

לדבריו, "הקרינה בבית ספר אורט מהאנטנה השלישית לבדה היא פי 270 בערך מהסף המירבי שהאיחוד האירופי ממליץ עליו. אפילו בתקן הישראלי, המוטה לטובת חברות הסלולר בצורה מקוממת, הקרינה גבוהה כמעט פי שלושה מהסף המותר שהמשרד להגנת הסביבה קבע". עו"ד כהן מציין כי פנה לראש העיר חולון, הציג הנתונים וביקש ממנו להצטרף ולהוביל דין ודברים עם חברות הסלולר להזזת האנטנות בהסכמה. "מוטי ששון", מציין כהן, "כנראה לא מטריח עצמו ב'זוטות', ועוד בשנת בחירות, לכן אפילו לא טרח לענות, וכך גם אף אחד אחר מטעמו".

פנייה מצידו נעשתה גם אל המשרד להגנת הסביבה: "הסבתי את תשומת ליבם שהקרינה שמדדו בעצמם גבוהה פי כמה וכמה מסף ההתערבות שהם עצמם קבעו, ועוד ליד ילדים. הייתי בטוח שהם מיד יתערבו אבל שום דבר, אין תגובה".

עו"ד ד"ר כהן דורש לפיכך לאלץ את חברות הסלולר להזיז את האנטנות מבית הספר. "הכוח בידו של ראש העיר הוא עצום. ואם יבחר להיתמם ולהגיד שאין לו יכולת לשנות כלום, נזכיר לו שבראשון לציון זה דווקא עבד בצורה מושלמת: 75 ילדים בבית הספר נגבה סבלו מתחלואת קרינה (נמוכה יותר מזו של "אורט") בשל אנטנה סמוכה, ומיד לאחר שפורסמה כתבה בערוץ 2, העירייה וחברות הסלולר החליטו להזיז את האנטנות למקום אחר שהעירייה הקצתה לשם כך".

ראשי המאבק, יושבי הראש של בתי הספר רביבים, שנקר, התבור ואורט, יחד עם עו"ד כהן, שלחו מכתב לראש העיר מוטי ששון ובו דרישה מפורשת לטפל בבעיה לפני שיהיה מאוחר מדי ובקשה להירתם איתם למאבק להזזת האנטנות משטח בית הספר. "אנו מקווים שהוא יירתם ואנו נפעל בכל האמצעים להזזת האנטנות", ציינו.

התלמידים לא נרשמים ומנהל "אורט" טוען: "אין שום בעיית קרינה"

בעקבות כך, "מחאת האנטנות" מתבטאת בכך שתלמידים אינם נרשמים ל"אורט" ומשהים את הרשמתם. אולם, מנהל בית הספר אורט, שלומי גנון, טוען כי מדובר ב"הודעות כזב" ובאיגרת ששלח להורים ציין: "מתקבל הרושם עם פרסום הודעות כזב על קרינה גבוהה באורט חולון. את תוצאות הבדיקה שאנו מבצעים כל שנה תמצאו באתר בית הספר. כל פעם הורה אחר מבקש להביא גורם ובודק חיצוני ואני מאפשר זאת. כל הבדיקות מוכיחות אחרת. אין שום בעיית קרינה! כולל בדיקה מתחילת השבוע".

ההורים מציינים כי על אף עמדתו של מנהל "אורט חולון", הוא תמך בכמה הזדמנויות בהסרת האנטנות.

בעיריית חולון ביקשו לציין כי כפי שנמסר על ידי המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום בישראל, במדידות קרינה אשר נערכו בבית ספר אורט בתחילת השבוע (ראשון, 10.6.2018), קובע הדו"ח (ראו כאן) באופן חד משמעי כי אין כל חריגה בעניין פליטת קרינה מאנטנות סלולריות. מהדו"ח ניתן ללמוד כי האנטנות לתקשורת סלולרית שבסמוך לשטח בית הספר אינן מהוות סכנה לבריאות הציבור.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה אישר את הקמת מוקד השידור החדש והנפיק לו היתרי הקמה לבטיחות קרינה. זאת, לאחר שנבדק ונמצא כי רמות החשיפה לקרינה הצפויות ברחוב פרופסור שור 2 חולון יהיו נמוכות באופן משמעותי מהספים המומלצים ואינן מסכנות את הציבור. בהיתרי ההקמה לבטיחות קרינה נקבעים תנאים, לפיהם מוקד השידור אינו יכול לגרום באזורים מאוכלסים בסביבתו לחשיפה העולה על עשירית מהסף שנקבע על ידי ארגון הבריאות העולמי כבלתי מזיק לכלל האוכלוסיה.

"יצוין, כי לאחר קבלת היתרי ההקמה, המשרד מחייב את החברות לבצע בדיקה תקופתית פעם בשנה לכל מוקד שידור, ובנוסף המשרד מפעיל מערכת לפיקוח רציף המודדת בכל רגע נתון את הספקי השידור של מוקדי השידור הפרוסים בארץ ובאמצעותה מפקח באופן שוטף על רמות החשיפה ממוקדי השידור. ככלל, המלצת המשרד להגנת הסביבה היא שמיקומי מוקדי שידור ייקבעו באופן משותף בין העירייה והתושבים".

 

תגובות

2 תגובות
  1. עמיר - ללא קרינה בשבילך

    אין לסמוך על התקנים של המשרד להגנת הסביבה.
    הם מבוססים על נזק חום בלבד של הקרינה ולא על שום נזק ביולוגי או בריאותי קצר או ארוך זמן.
    למעשה התקנים מגנים על התעשיה ולא על הציבור.
    מקווה שיסירו את האנטנה הזו מסביבת בית הספר. מקווה שכך יהיה גם במקרים אחרים.
    אם לא , מציע לרשום את הילדים של ראשי המשרד להגנת הסביבה ושל בכירי חברות הסלולר לבית הספר. שיהיה להם בכיף.

  2. קרינה זה רע

    שבני ישראל ימשיכו לישון, מורדמים ומונשמים תודעתית במציאות שמחליאה אותם לאט ועל בטוח …באמונה שלמה שהכול "יהיה בסדר", אני מציע לכל בר דעת שמחלון ביתו או מקום עבודתו נשקפות אנטנות סלולריות שיצטייד במכשיר לבדיקת קרינה וינסה להבין את גודל הסיכון בו בוא מעמיד במבחן את חייו ובריאותו באופן יומיומי …התקנים אכן מגנים על תעשיה שמגלגלת מיליארדים כולל תעשיית התרופות שמשגשגת מחולי של בני אדם …תעשו אחד ועוד אחד …הבריאות שלנו בכלל לא על סדר היום

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר