חולון מוכת חולדות ובעירייה לא שמעו על "חוק המדביר החדש"

עיריית חולון אינה עומדת בהנחיות החדשות להדברה תברואתית של המשרד להגנת הסביבה

פורסם בתאריך: 19.11.17 09:03

אל מערכת "השקמה-חולון" מגיעות זה כבר מספר חודשים ומדי שבוע תלונות על נוכחות חולדות ברחבי העיר, על פיהן החולדות נראו במרכזי קניות במרכז העיר, בגני ילדים, בגינות ציבוריות ובבנייני מגורים. בניסיון לברר מדוע חולון שורצת חולדות, התגלה כי עיריית חולון אינה עומדת בחוק המדביר החדש.

חוק המדביר החדש נכנס לתוקפו ביוני 2016 ומטרתו שימת דגש על עבודת המדבירים והעברת האחריות לרשות המקומית תוך פיקוח של המשרד להגנת הסביבה. בעיריית חולון, כך מתברר, לא שמעו כלל על חוק המדביר החדש, כפי שעולה מתגובת העירייה: "ככל הידוע לנו, לא שונו הנהלים או החוקים הקשורים בעבודת המדבירים העירוניים".

החוק להסדרת הדברה תברואתית, מסבירים במשרד להגנת הסביבה, קובע הכשרה נדרשת, הנחיות מקצועיות וכלי פיקוח לעיסוק בהדברה. המטרה היא להנחיל הרגלי עבודה חדשים ברשויות המקומיות, בין השאר במטרה להפחית את השימוש בחומרי הדברה ולהגן על בריאות התושבים והסביבה.

בין היתר דורש המשרד להגנת הסביבה את הדרישות הבאות בהדברת חולדות: ביצוע ניטור לפני ביצוע פעולת ההדברה, המחייב את המדביר לזהות את המזיק לפני ביצוע ההדברה ולהתאים לו את חומר ההדברה הנכון ביותר; וחיסול מקומות מסתור וייבוש מקורות מים עומדים, כל זאת ללא שימוש בחומרי הדברה. עוד מסרו כי מקרי מפגעי מזיקים לא מעטים יכולים להיפתר על ידי שיפור המצב הסניטרי באזור המפגע.

בעיריית חולון, כאמור, לא מכירים את חוק המדביר החדש והם מציינים כי "המדבירים העירוניים בחולון עובדים בהתאם לחוק ומשתמשים בחומרי הדברה תקניים בלבד. הם מבצעים עבודתם בשטח פתוח בלבד ואינם מדבירים בבתים ובחללים סגורים. באשר לטיפול בחולדות, ראשית מאתרים מחילה ואחר כך מכניסים אליה שקית רעל באופן מוסתר. יש לעירייה היתר רעלים תקף מטעם המשרד לאיכות הסביבה, ובנוסף, המחלקה לאיכות הסביבה מבצעת מדי שנה ביקורת למחסנים שבהם מאוחסנים הרעלים, כאשר הביקורת האחרונה בוצעה לפני כחודשיים ונמצאה תקינה".

המשמעות היא כי עיריית חולון לא מבצעת את עבודת הניטור כנדרש, אין התייחסות לזיהוי המזיק אלא רק לשימוש בחומרי הדברה תקניים. המשרד להגנת הסביבה מסר בתגובה כי "ככלל הרשויות המקומיות, מחויבת עיריית חולון לעמוד בדרישות חוק ההדברה, לרבות ובדגש על ניטור המפגעים. מחוז תל אביב של המשרד להגנת הסביבה מבצע סיורים וביקורות בעיר חולון באופן שוטף, בין היתר בנוגע למפגעי מכרסמים. בין התאריכים ינואר לאוגוסט 2017, התקבלו במחוז שש תלונות בלבד בנוגע למפגעי מזיקים בעיר, רובם בגני ילדים, שטופלו מול מינהל החינוך והעירייה".

מדביר מקצועי הפועל בחולון מבקש לציין כי הדברה באמצעות רעל יכולה להיעשות רק על ידי מדביר מוסמך ובשום פנים ואופן לא לנסות לקנות את הרעלים ולהדביר באופן עצמאי: "המדביר מטמין את הרעל בתיבות האכלה סגורות ומאובטחות, שמונעות גישה של ילדים או בעלי חיים אחרים. החולדה או העכבר אמורים להיכנס לתוך התיבה ולאכול את הרעל. הרעל המיועד להדברת חולדות אינו פועל מיידית, אלא רק לאחר שלושה ימים עד שבוע, תלוי בסוג הרעל. הסיבה לכך היא שהחולדות הן חיות מאוד תקשורתיות וחכמות: במקרה שחולדה מתה מיד אחרי שהיא אוכלת את הרעל, החולדות האחרות יזהו את הסכנה ויידעו להיזהר".

תגיות:

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר