ערב פסח: "20% מתושבי חולון חיים בעוני ונזקקים לעזרה"

עמותת "עורו משנתכם", הפועלת בחולון 25 שנה, תחלק בערב החג הקרוב מזון ל-600 משפחות בעיר. "הפעילות שלנו", אומר ראש העמותה, "כנראה פוגעת בשם הטוב של העיר כי היא מראה את העוני בחולון"

פורסם בתאריך: 14.3.18 14:49

ב"עמותת עורו משנתכם" בחולון נערכים לחלוקת מזון ומוצרי בסיסיים ל-600 משפחות לקראת חג הפסח הקרוב. עמותת עורו משנתכם הפועלת בחולון זה יותר מ-25 שנה מסייעת למשפחות ולאנשים נזקקים. מתנדבי העמותה מחלקים מזון, חומרי ניקוי, בגדים, טיטולים ורהיטים לכל מי שרק זקוק. אל סניף העמותה בחולון מגיעים מדי יום אנשים ומשפחות עם מצוקות כלכליות קשות אשר מופנים לשם על ידי גורמי הרווחה.

העמותה הוקמה על ידי דניאל גרוב בעקבות הלם קרב שלקה בו כשלחם במלחמת לבנון הראשונה, כאשר הטנק של הצוות שלו נפגע ועלה באש. דניאל אובחן עם 100% הלם קרב. באותה העת החל להידרדר מצבו הנפשי וכדי לשכוח מן הזוועות שראה בזמן הקרב, הוא היה משתכר לעתים דחופות. הוא נשלח לטיפול פסיכיאטרי וכחלק מהטיפול והשיקום הנפשי הוצע לו לתת עזרה לאנשים מוחלשים כדי להתמודד עם הטראומה.

באותה העת חי גרוב בשכונת תל גיבורים בחולון והתחיל לחלק מדי שבוע מצרכי מזון לתושבים נזקקים בשכונה. אל ביתו הגיעו תחילה ארבע משפחות שגדלו בהמשך ל-30. דבר זה סלל את הדרך להקמת "עמותת עורו משנתכם" ביחד עם אריק דנון כמה שנים מאוחר יותר. "אנחנו נתקלים במשפחות שהגיעו לפת לחם. הילדים הולכים לישון רעבים", מתאר גרוב.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

אריק דנון, שותפו לדרך של גרוב, החל לעסוק בעזרה לנזקקים בעקבות מקרה משפחתי. "אני ואשתי הגענו לסיטואציה שקרובת משפחה שלנו נכנסה לקשיים כלכליים ואז החלטנו לעזור לה. בעקבות כך התחלנו פעם בשבוע לתת סלים לכמה משפחות נוספות. סיפרתי את זה לחבר שלי בשם נוריאל שהכיר את דניאל וקישר בינינו. כולנו חזרנו בתשובה באותו הזמן והיה בינינו קשר טוב וכך הוקמה העמותה".

בתחילת הדרך הם שכרו מבנה ברחוב אילת ופתחו בו בית תמחוי. בהמשך הוקמה העמותה כארגון מסודר וכך גם הפעילות גדלה והתעצמה. לפני 13 שנה עבר גרוב להתגורר בעיר אלעד ופתח בה עוד סניף. כיום פועלים שני סניפים, האחד באלעד והשני נמצא בחולון ברחוב בצלאל 3.

דנון, אשר אחראי על ניהול הסניף בחולון, מתאר את הקשיים שעוברים על המקום בשנים האחרונות. "בעבר היה נכנס יותר כסף לעמותה מהוראות קבע, אבל בשנים האחרונות הכמות שלהן הצטמצמה מאוד ומנגד יש הרבה הוצאות", הוא מסביר ומוסיף: "מהמדינה אנחנו לא מקבלים שקל. אנחנו חיים מהיד לפה. אם פעם היו לנו הוראות קבע של 8,000 שקל, היום זה ירד ל3,000 עם עלויות של 23,000 שקל".

איך בכל זאת העמותה מתקיימת? "לפני כל חג אנחנו יוצאים להתרמות. אנחנו חיים מחג לחג", מסביר דנון.

"לא האמנתי שיכול להיות עוני כזה במדינת ישראל"

במהלך הפעילות נחשפים לא פעם המתנדבים למקרים של עוני קשה. דנון נזכר במקרה קשה שהיה עד לו לפני 20 שנה וחקוק אצלו בזיכרון. "הגעתי אל בית של משפחה שבה הבעל היה חולה סופני ואשתו היתה לוקחת אותו לטיפולים. לא היה להם שקל ולכן החשמל והמים בבית היו מנותקים. זה היה מזעזע ואני לא האמנתי שיכול להיות עוני כזה במדינת ישראל. נכון שהעוני של היום הוא לא כמו לפני 200 שנה, אז היו מתים מרעב, היום לא מתים מרעב, אבל יש עוני אחר שהוא לא פחות גרוע".

אורלי, מזכירת הסניף בחולון, נזכרת בשני מקרים קשים שהגיעו אליה לאחרונה: "הגיעה אלינו אם חד הורית לילד מונשם בן ארבע. בגלל הטיפול בילד, היא לא יכולה לצאת לעבוד והאבא לא משלם מזונות. אז נתנו לה ליווי עם עובדים סוציאליים ותמיכה נפשית. אנחנו עוזרים במה שאפשר. במקרה אחר, הגיעו אלי זוג הורים לתינוק בן שנתיים עם חבלת ראש שכנראה קרתה במהלך הלידה. התינוק נכה ומוגבל ומחזיקים אותו רק על הידיים. לפני שנולד, שני ההורים עבדו. כיום הם לא יכולים לעבוד ואין להם איך לשלם את החשבונות. אז ניתקו להם את החשמל והגז והילדים שלהם ישנים על מזרנים".

לפי דו"ח העוני של הביטוח הלאומי חיו בשנת 2016 462,000 משפחות בעוני המונות 1,802,080 נפשות ומתוכן 838,000 ילדים. בעמותה מעריכים כי 20% מתושבי חולון חיים בעוני ונתמכים ידי עזרה שהם מקבלים. דנון מוסיף ואומר כי "כנראה שלעירייה לא נוח עם העובדה שיש משפחות עניות בחולון ולכן העמותה לא זוכה ליחס ולתמיכה ממנה. הפעילות שלנו", אומר דנון, "כנראה פוגעת בשם הטוב של העיר כי היא מראה את העוני שיש בחולון".

אל עמותת "עורו משנתכם" מגיעות 140 משפחות מחולון והסביבה לקבלת עזרה ועוד 140 באלעד. בתקופות החגים גדל מספר המשפחות שבאות לקבל סיוע. לקראת חג הפסח הקרוב נערכים בעמותה לחלק מזון, בגדים, מפות ומוצרי ניקוי ל-600 משפחות. לקראת החגים מגייסת העמותה מתנדבים, ביניהם תלמידים רבים, חיילים ושוטרים אשר נשלחים אל העמותה במסגרת פעילות חינוכית בקהילה. "יש פה משהו חינוכי, אתה נחשף לכל הפסיפס של כל החברה שלנו", מסכם דנון.

פרטים לתרומות: בנק דיסקונט, סניף 49, מספר חשבון: 272616

תגיות:

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר