הרכבת הקלה בחולון: כל המסלולים, המכשולים והנפגעים

הרבה אורות אדומים ומכשולים בדרך לקו הירוק בחולון - היכן, בסופו של דבר, תעבור הרכבת?

פורסם בתאריך: 19.3.18 10:12

לאחר סחבת של עשרות שנים ואינספור עיכובים החלו העבודות של הרכבת הקלה בגוש דן לצאת לדרך עם תחילת סלילתו של הקו האדום בתל אביב. אחיו הקטן של הקו האדום הוא הקו הירוק, שחלק לא קטן ממסלולו יעבור בחולון. למרות שמקטעיו הצפוני והמרכזי של הקו הירוק עברו את אישור הות"ל לפני יותר משנה, נראה כי צפויים עוד עיכובים בדרך וכי מועד סופי ומדויק לתחילת העבודות לא נראה באופק.

משרד התחבורה עבד ושקד להוציא את התכנית לפועל, קטעים מתוך תוואי הקו עברו אישור ואף הוכרז שהעבודות יתחילו בסוף שנת 2018, אך נכון לעכשיו בחברת נת"ע מודים כי לא נקבע תאריך סופי לתחילת ביצוע העבודות על הקו, וכמו כן עוד קיימים מכרזים שלא נסגרו, כך שקיימים עוד הרבה חורים שחורים בפרטים הקטנים של התכנית.

המכשולים: בניין הרכבת בהסתדרות, הפקעת המדרכות בסוקולוב

מעבר לכך צפויה נת"ע להתמודד עם שני מכשולים משפטיים ברחובות חולון. כפי שפורסם ב"השקמה-חולון" הופקע השטח של בניין רכבת ברחוב ההסתדרות 62 אשר עתיד לעבור דרכו התוואי של הקו הירוק. דיירי הבניין לא מוכנים להתפנות בתנאים הנוכחיים, אשר רובם חתמו ממילא על הסכם פינוי-בינוי עם חברת הכשרת היישוב לפני ההפקעה.

לפי תכנית ההפקעה, רק מחצית מבניין הרכבת עתיד להתפנות וליהרס כך שרק חלק מהדיירים יפוצו. הדיירים משני חלקי הבניין מעוניינים כי יקודם במקום מיזם של פינוי-בינוי לכל הדירות תוך קבלת פיצוי הולם. אם לא יגיעו להסכמה על תכנית פינוי- בינוי בין היזם, משרד התחבורה והעירייה, ייתכן כי עניין זה יעבור אל המישור המשפטי אשר עלול לגרום לדחיית ביצוע העבודות באותו מקטע, שנכון להיום משוערות ליוני 2019.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

מכשול נוסף ומשמעותי לביצוע העבודות עלול להימצא ברחוב סוקולוב, אשר בעלי העסקים שבו כבר כיום מתלוננים כי הכנסותיהם נפגעו בשנים האחרונות עקב ירידה בקהל המבקרים במקום. כעת מתברר כי בחודש האחרון נשלחו אל בעלי העסקים ברחוב סוקולוב מכתבי הפקעה של המדרכות לצד העסקים, אשר עתידה להיכנס לתוקף כבר בחודש הבא. לפי התכנית, רוב שטח המדרכה יעבור לרשות נת"ע ותושאר רצועה קטנה ברוחב של 1.2 מטרים עבור מעבר הולכי רגל.

ייתכן כי הפקעה זו ברחוב סוקולוב עלולה לכלול בתוכה גם שטחים של חניות וחצרות של בניינים פרטיים. זאת ועוד, ככל הנראה, יש מספר בניינים ישנים אשר קיים חשש כי הם ייפגעו במהלך החפירות ברחוב סוקולוב ולכן ייתכן כי דייריהם ייאלצו להתפנות.

העבודות עצמן אמורות להתחיל באותו מקטע רק במרץ 2019, אלא אם כן יוגשו עתירות משפטיות לדחייתן, כאשר באזור צומת חנקין- סוקולוב הן צפויות להיות מאסיביות ביותר עקב בניית תחנת רק'"ל במקום. יחד עם זאת, ייתכן כי חסימת המדרכות המופקעות  תתרחש בפועל מספר חודשים לפני תחילת העבודות על מנת לבצע הכנות ומדידות במקום, מה שעוד יותר מרתיח את בעלי העסקים – מציאות שבה רחוב סוקולוב יהיה חסום לתנועה בשני הכיוונים לתקופה בלתי ידועה.

האם העירייה סגרה דיל עם נת"ע?

"רק בתקופה האחרונה נסגרו כאן 20 עסקים", מספר בדאגה ציון מורד, הבעלים של "פיצה סירוקו" המיתולוגית ומוסיף: "לפני חודש קיבלנו מכתב שמודיע שמפקיעים מאיתנו את המדרכות לעבודות על הרכבת. בינתיים סגרו לנו את רחוב חנקין בגלל עבודות שהעירייה מבצעת להנחת צינור מים, שנמשכות כבר כמה חודשים, בלי תאריך סיום. ההכנסות שלנו מאז ירדו ב-50%. לא נתנו לנו שום אינפורמציה על מה שיהיה ואנחנו ניזונים רק משמועות שרצות כמה חודשים".

היום (שני) אחה"צ עתיד להתקיים מפגש ראשון של סוחרי רחוב סוקולוב המתאגדים כדי להיאבק משפטית במה שהם רואים כגזר דין מוות עבורם. אל המפגש צפויים להגיע שמאי מומחה ועו"ד דפנה תמיר, אשר תייצג את בעלי העסקים בתביעת ענק שהם מתכוונים להגיש נגד חברת נת"ע על הפגיעה שהם רואים בערכי הנדל"ן והמסחר כתוצאה מסגירת הרחוב לצורך העבודות לתקופה של מספר שנים.

אלי זק הבעלים של מרכול "שוויצריה הקטנה" וממארגני הכנס מחר מסביר כי הוא ושכניו לא קיבלו שום תכנית מהעירייה ומנת"ע על עתיד העסקים שלהם: "לא קיבלנו שום הסבר והזדמנות להתגונן נגד ההפקעה. כולנו קיבלנו דואר רשום רק אחרי ההפקעה". את העירייה הוא מאשים כי לא מיהרה להגן על בעלי העסקים מן המהלך של נת"ע  בעקבות הסכם ביניהן. "בנת"ע הבטיחו לראש העיר שתמורת ההפקעה היא תממן את בניית המדרחוב ברחוב סוקולוב – תכנית מגירה של העירייה זה יותר מעשור", מציין זק בזעם ומוסיף: "אנחנו לא יודעים מה יהיה כאן בעוד מספר חודשים. בשלב ראשון אנחנו נדרוש מבית המשפט שיוציא צו מיידי להפסקת העבודות עד שייתנו לנו הסברים על מה שהולך להיות כאן".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "תכנית נת"ע הינה תכנית ארצית, הכוללת גם את הרכבת הקלה. בין היתר, מדינת ישראל מטפלת בהפקעות הנדרשות לתכנית הקו הירוק וזאת על פי תכנית המתאר המאושרת. נת"ע תשלם פיצויים מוסדרים לתושבים בגין ההפקעות ובמסמך ששלחה לתושבים אף ציינה למי צריך לפנות בעניין זה".
עוד ציינו בעיריית חולון כי "כחלק מההערכות לקראת תחילת העבודות להקמת הרכבת הקלה, התכנון המפורט לשיפוץ כל התשתיות ולשדרוג רחוב סוקולוב כבר נמצא בעיצומו וכאשר תהיינה תכניות מאושרות, העירייה – בשיתוף עם נת"ע – יעדכנו את התושבים. יצוין כי מנהלי העירייה כבר ערכו מפגשים עם סוחרים ותושבים ברחוב סוקולוב, שמעו מהם, זיהו צרכים ופועלים למתן מענה להם במסגרת התכנון לרחוב. במקביל, מנכ"ל העירייה הנחה לקדם פעולות פיזיות שיתמכו במרחב הציבורי ובפעילות המסחר עוד בטרם אישור התכנון, ביניהן: הרחבת מדרכות באזורים מסוימים, יצירת אזורי פריקה וטעינה וכדומה. באגף התנועה מקודמת תכנית תנועה לשיפור התשתית והבטיחות ברחוב סוקולוב הכוללת: הסדרת צמתים, סימון מעברי חציה בטיחותיים והסדרת מקומות פריקה/ טעינה. התכנית מתוכננת לאישור ולביצוע כבר בשנת 2018".

בעירייה ביקשו להדגיש כי "הטענה כאילו 'העירייה אינה מתערבת בעניין ההפקעות בתמורה למימון יצירת מדרחוב' הינה דמיונית ומופרכת מיסודה".

מסלול הקו הירוק בחולון – איך בכל זאת?

הקו הירוק הוא השני בפרויקט מערכת הסעת המונים בגוש דן. אורכו המקסימלי יהיה 39 ק"מ והוא ייצא משני מוקדים. האחד, במערב ראשון לציון והשני, בגבול שבין מזרח חולון לראשון לציון. המקטע הראשון יעבור בחולון ברחובות ארליך, חיים בר לב, ברקת, פיכמן, ויצמן ושדרות קוגל. שם יתמזג עם המקטע השני שיגיע מכיוון שדרות ירושלים,  דרך שדרות ורחוב סוקולוב, שעתיד להפוך למדרחוב במסגרת התכנית. הקו יכלול בתוכו 55 תחנות אשר 20 מתוכן יהיו בחולון. ברחוב סוקולוב צפויות להיות שתי תחנות, אחת בפינת קראוזה והשנייה בפינת קוגל.

 

 

תגובות

17 תגובות
17 תגובות
  1. שושנה נקש

    לפי המתואר הכתבה. זהן הרס ש/ל העיר חולון כולה ממש. הטוב ביותר לבטל את התוכנית כולה. אין בה שום צורך ממשי. ייהרסו מקומות עבודה עסקים ושלוות הנפש של התושבים. בגלל כל מיני שיקולים משונים שיש לעירית חולון. מענין יהיה לבדוק מי באמת ירוויח מזה. מקווה מאוד שכל ההתנגדויות יצליחו והעניןפשוט יתבטל. ברור שלמוטי ששון ממש לא איכפת מה קורה במרכז העיר. כבר הרבה זמן אומרים התושבים שכל מה שמענין אותו זה ח 300 והאזורים בכיוון ההוא. וזו פשוט בושה. ועוול גדול.

  2. קרינה

    רחוב סוקולוב חייב שיפוץ אבל לא על חשבון העסקים והדיירים שם.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ששון מ. == מאחר ותהייה פגיעה חמורה בעסקים בסוקולוב קוגל שנקר חנקין קראוזה על העיריה להוריד את כל תשלומי הארנונה לעסקים עד תום הפרוייקט ותחילת הפעלת הרכבת הקלה. !! זה המינימום המתבקש והנדרש !! דבר זה חייב להדרש במצע של ראש עירית. ח=300 (שבחולון) !!!

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רוצים חידושים …אין ברירה .כך בונים
    תחבורה כמו בכל העולם .

  5. 9

    רוצים חידושים …אין ברירה .כך בונים
    תחבורה כמו בכל העולם .

  6. רינה

    העיר זקוקה רק לשיפוץ רחוב סוקולוב .. מדרחוב יפה וגישה נוחה מהרחובות החוצים את סוקולוב .. בניית הרכבת הקלה תהרוג לגמרי את העיר הגוססת

  7. יוסי

    כשלא עושים תחבורה ציבורית כולם מתלוננים. וגם כשעושים כולם מתלוננים. העיקר להתלונן. צריך לחשוב ולהבין את ההשפעה בעתיד של התחבורה הזו

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בושה לעירית חולון וחב' נת"ע שבשיתוף פעולה הסתירו את הפקעת שטחים פרטים וציבוריים של אזרחי חולון ע"י הצבת שלטים במקומות מוסתרים ולמספר שעות עד שוועדות למיניהם החליטו את ההחלטות להפקעת הקרקעות ושטחים שלא ניתן לערער עליהן וכך גוזלים את האזרחים התמימים שהשקיעו את מיטב כספם בדירות ועסקים בחולון

  9. יורם בר יוסף.

    הורסים לאנשים את החיים. ברחוב סוקולוב גרים אנשים מבוגרים כבר עשרות שנים. רבים מהם נכים וחולים.
    בבניין שלנו מפקיעים את המדרכה ואת חניות הנכים. גם מי שמתנהל על עגלת נכים לא יוכל להכנס לדירתו. מי שתכנן ולא נתן דעתו לקשישים ולנכים. לא לדחות אלא לבטל ולשנות עוולות.
    מה יעשו אנשים בני שבעים ומעלה?

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה לא לבנות תת קרקעי כמו בתל אביב בגלל עליות ?
    מה אזרחי חולון הם אזרחים מסוג ב
    פה בחולון אנחנו משלמים ארנונה הכי ייקרה למה להפקיע שטחים פרטים של האזרחים כאשר ניתן לבנות קרקעית

  11. דורון

    ושיתחילו לעבוד גם על קו שיעבור ברחובות ונס-ציונה ומרכז ראשל״צ

  12. יוסי

    הרס מוחלט של מרכז העיר – הצורך לרכבת תחתית שקטה ככל האפשר .

  13. חנה כהן

    רק עכשו אני קוראת מה יקרה פה ועיניי חשכו! לפני שנה קניתי חנות בשדרות קוגל ושקל אחד לא ניכנס לקופה שלי ועכשו מה שאני קוראת מבינה למה,האיזור והרחוב קוגל מת לגמרי ואם העבודות יהיו כאן הרחוב העסקים ימותו לחלוטין..למכור את החנות איני מצליחה וזאת אומרת יצא דין גזר מוות לחנות שלי ולכל מי שהוא מבעלי החנויות כאן.מי צריך בכלל רכבת כשיש מכוניות לרוב??!

  14. נהג מונית מודאג

    תחנת מוניות חולון בסוקולוב פינת אוסישקין תיסגר בעקבות העבודה לרכבת ולמדרחוב . הנזק לנהגים ברור ומוחשי .מי הגוף המפצה

  15. בועז הנביא

    בכל הערים באירופה מכניסים את תעבורה מתחת לאדמה – מטרו. רכבת הכלה עלית זה הרס של תשתיות בעיר ובחיפה לדורות. הדבר לא פותר בעיות התחבורה, רק מחמיר. הרי הרחובות לא נהיו רחבות יותר!

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר