כשבגפילטע אין דג: סעודת החג האלטרנטיבית של דניאלה כהן

גפילטע פיש משקדים (יש מתכון), לחם כשר לפסח מדוחן והגדה שבעלי החיים בה הם בני חורין. הערב: ליל סדר אלטרנטיבי בחולון והדלת פתוחה לא רק לאליהו הנביא

פורסם בתאריך: 30.3.18 10:58

הערב (שישי) יחגגו בבתי ישראל את ליל הסדר לזכר יציאת מצרים. ההכנות האחרונות לארוחה החגיגית יסתיימו בקישוט השולחן ובעריכתו ברוב סטייל והאורחים יגיעו בזה אחרי זה, מצפים לפגוש את בני המשפחה והחברים, לסעוד עימם את הארוחה החגיגית בשנה. אל השולחן יוגשו הבשרים המעולים ביותר, מנות הדגים העשויות ללא רבב ומטעמים שמכינים במיוחד ואוכלים "רק בחג". הסעודה וקריאת ההגדה הן מוקד העניין בפסח וברוב בתי ישראל נשמרת המסורת החשובה והמאחדת אבל למסורת הזאת יכולות להיות פנים אחרות ושונות, כמו אלו שמציעה דניאלה כהן מחולון לאורחיה.

הערב תערוך כהן, בת 39 מחולון, סעודת חג על טהרת הטבעונות, וברקע יקראו האורחים הגדה אלטרנטיבית וייזכרו כי בעבר אמנם היינו עבדים במצרים, אבל היום אלה הם בעלי החיים במשקים התעשייתיים שמתחננים להיות בני חורין. כהן, אם יחידנית לילדה בת שנתיים ולשלוש כלבות, עובדת בהנהלת חשבונות בחברת שילוח בינלאומית. היא טבעונית כבר חמש שנים וחצי ובשנים האחרונות עברה ל"טבעונאות" – מזון מן הצומח שלא חומם מעל טמפרטורה של 50 מעלות – רואו-פוד.

כהן ובתה. "גם הילדה טבעונאית"

את האלטרנטיבה לליל הסדר תקיים כהן בביתה בחולון, הפתוח בפני כל מי שמעוניין לחגוג בדרך בריאה יותר ולהכיר אנשים חדשים. "אנחנו קהילה הולכת וגדלה של טבעונאים", מסבירה כהן, "יש ברחבי הארץ גם מפגשים של ליל סדר טבעוני עם אוכל מבושל ומטוגן. בשבילי זו הזדמנות להפיץ הלאה את הטוב הזה וזו  גם הזדמנות להכיר טבעונאים חדשים".

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

מה יאכלו המוזמנים ועל מה עמלה כהן ממש בשעות אלו? "בארוחה נאכל בין השאר לחם כשר לפסח ללא דגנים וללא גלוטן – כוסמת ודוחן מונבטים עם תמרים בתוך מייבש מזון – מתקן ש'מחמם' אוכל בטמפרטורה של 50 מעלות לאורך זמן, כפי שמכינים פירות יבשים. אגיש גם  סושי טבעונאי, שבמקום אורז אני שמה בפנים כרובית, גפילטע פיש על בסיס שקדים, אגוזים וגרעינים ולקינוח אגיש עוגות טבעונאיות שמכינים מקוקוס ומתמרים בתור הבצק, השכבה העליונה נוצרת מתמרים ומפירות יער, ובמקום לאפות בתנור, אני פשוט  מכניסה את הכל למקרר".

ליל סדר בלי קרניבורים

החיבור של כהן לטבעונאות החל לדבריה לפני חמש שנים כשצפתה בפרק שעסק בתעשיית הבשר בתכנית התחקירים "כלבוטק". "הבנתי אז שאני לא רוצה לגעת יותר בבשר. בין הטוקבקים לכתבה, נתקלתי בהרצאה של גרי יורפסקי (הרצאה שנקראת "ההרצאה שכל אחד חייב לראות" – מ.ד.ח). הבנתי מה קורה בלולים וברפתות, עשיתי את ההחלטה, העפתי את המוצרים מן החי ועברתי לתזונה בריאה והומאנית".

כהן מספרת  שלפני המעבר לטבעונות סבלה תדיר מכאבי בטן ומכאבי ראש. בהמשך הכרתי את הטבאונאות – אכילת פירות וירקות שלא חוממו מעל  חמישים מעלות לשמירה על הערכים התזונתיים המקוריים. שנה אחרי הלידה אימצתי את דרך החיים הזו באופן מוחלט והיום אני הרבה יותר אנרגטית. יש לי כוח לעשות ספורט ולהתרוצץ אחרי ילדה שהולכת וגדלה. המצב הבריאותי שלי היה מצוין אחרי שעברתי לטבעונות אבל רק הלך והשתפר. היום אני מגדלת ילדה טבעונאית בריאה ומקסימה. כמובן שהיא ניזונה בתחילה מחלב אם, אבל זה כמובן החלב היחידי שהטבע מורה לנו לשתות ורק בתקופת הינקות".

כהן, שתחגוג את ליל הסדר ללא בני משפחתה, מספרת על ההחלטה המודעת לא לשבת ליד שולחנות המגישים בשר: "בהתחלה הייתי מגיעה לארוחות משפחתיות, היה לי את האוכל שלי והכל היה כביכול בסדר. עם הזמן כבר לא הייתי מסוגלת לשבת ליד בעלי חיים מתים שנמצאים בתוך קדרות, סירים וקערות. המשפחה אמרה לי, 'תכבדי אותנו'. אבל זה לא עניין של כבוד, ואם כן אז 'למה לא לכבד אותי? אני חייבת להדגיש כי לא מדובר בעניין של 'דרך הטבע' אלא בחיות שסבלו במשקים תעשייתיים בתנאים קשים מאוד. תרנגולות שחיו בכלוב שלא אפשר להן להתנועע, עגלים שהופרדו מהאמהות שלהם. אני לא מתכוונת להתחיל עכשיו לשאת הרצאה למען טבעונות, אלא להסביר את המקום שלי בתור מישהי שיודעת את האמת ולא מתכחשת למציאות ומעדיפה לפגוש את המשפחה והחברים אוכלי הבשר בהזדמנויות אחרות".

מתכון לגפילטע פיש פיצוחים

מה צריך ל-15 קציצות?

1 כוס גרעיני חמניה, מושרים ל-6 שעות

1/2 כוס שקדים, מושרים ללילה

1/2 כוס קשיו, מושרים ל-6 שעות

1 גזר, חתוך לחתיכות

4 גבעולי פטרוזיליה קצוצים גס

4 גבעולי שמיר קצוצים גס

1/2 בצל קצוץ

שמן זית

1/4 כפית מלח

1/2 כפית פלפל שחור

2 גבעולי סלרי

פרוסות גזר דקות לקישוט, מרוחות באגבה נקטר ופלפל שחור ללילה

איך מכינים?

טוחנים גזר במעבד מזון, מוסיפים את שאר המצרכים והתבלינים ומערבלים עד לקבלת תערובת אחידה. יוצרים קציצות ומקשט עם פרוסות דקות של גזר.

תודה לגידי מאיר, בוגר קורס למדריכי רואו-פוד במכללת רידמן, על המתכון הנפלא

 

 

 

 

תגובות

2 תגובות
  1. שרון

    קרדיט למורן בר לב על הכנת מרק הרואו בתמונה הראשונה ולדפנה אמון על הכנת ה"ראפ" מנגו עם ירקות וטחינת סלק בתמונה השניה

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אי אפשר לחגוג את חירותנו בשיעבוד אחרים. חירות היא לכולם.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר