גנים ומעונות יום

מצוקת מעונות יום בחולון: ההורים רושמים את הילד עוד לפני שנולד

ההורים בחולון מתלוננים על מצוקת המעונות המפוקחים על ידי המדינה ועל רשימות ההמתנה הארוכות. המצב חמור במיוחד במגזר הדתי

פורסם בתאריך: 15.5.18 15:16

בחולון פועלים 17 מעונות יום המאושרים על ידי משרד הכלכלה אשר משתתף בשכר הלימוד שמשלמים ההורים, אולם נראה כי מספר המעונות אינו מספיק וכך הרישום נסגר מהר והתינוקות נאלצים להיכנס אל רשימות המתנה הרבה לפני ששנת הלימודים מתחילה.

בלית ברירה ובהיעדר מקום, נאלצים ההורים לרשום את הילד למעון פרטי רגיל ולשלם מחיר מלא. הדבר חמור אף יותר כאשר מדובר בילדים ממשפחות דתיות, כאשר בחולון פועלים מעט מעונות שמתאימים לציבור זה מבחינה של חינוך וכשרות.

מעון בית יוסף בשכונת תל גיבורים והמעון של רשת אמונה הפועל בשכונת ג'סי כהן  מאושרים על ידי משרד הכלכלה ומשרתים את הציבור הדתי והחרדי. מעון דתי נוסף של תנועת חב"ד פועל בעיר אך אינו עומד בקריטריונים שהציב משרד הכלכלה והמסחר ולכן ההורים משלמים בו שכר לימוד מלא. כאשר נסגרות ההרשמות אל מעונות אלה, הורים רבים נתקלים בבעיה בהיעדר חלופות בתוך העיר.

על פי נתוני משרד הכלכלה, בשנת הלימודים הנוכחית עמד שכר הלימוד המלא במעון יום שמסווג כמלכ"ר על 2,474 שקל לחודש, במעון יום שאינו מסווג כמלכ"ר על 2,622 שקל לחודש ובמשפחתון – 1,954 שקל לחודש.

במסגרת מדיניות משרד הכלכלה לעידוד שילובן של אמהות בשוק העבודה, הורים רבים נכללים במסגרת אוכלוסיית היעד וזכאים להשתתפות המדינה בעלות שכר הלימוד של ילדיהם השוהים במעונות יום, משפחתונים או צהרונים  המוכרים על ידי המשרד על פי מדרגות זכאות, כך שהם משלמים שכר לימוד מופחת ולעתים באופן משמעותי. במעונות שאינם מוכרים על ידי משרד הכלכלה נאלצים כל ההורים לשלם את מלא הסכום של שכר הלימוד החודשי, שכאמור עומד על יותר מ-2,000 שקל לחודש.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

מעון אמונה בחולון: "ההורים רושמים את הילדים עוד בהריון"

במעון הדתי של רשת "אמונה" בשכונת ג'סי כהן ההרשמה לשנת הלימודים הקרובה נסגרה עוד בחודש פברואר ולא מעט הורים נאלצו לבחון בין להיכנס אל רשימת ההמתנה או להתפשר על מעונות אחרים ומרוחקים. מדובר במעון היחיד אשר משרת בעיקר את הציבור הדתי- לאומי בעיר ומאושר על ידי משרד הכלכלה ולכן העומס עליו רב מאוד.

ממעון אמונה נמסר לנו כי מפאת הביקוש הגדול ומספר המקומות המוגבל ההרשמה התקיימה כבר בחודש פברואר ולא בפסח, בניגוד לעבר. "רוב ההורים לא ידעו על הרישום המוקדם והרבה מהם פספסו מקום", נמסר מצוות המעון.

"יש רשימות המתנה ארוכות מאוד. לפעמים, איך שמתחיל ההריון ההורים רושמים את הילד לרשימת ההמתנה כדי שיהיה מקום לשנה הבאה", אומר תושב חולון מהמגזר הדתי ומוסיף: "הבעיה הזאת חזקה יותר בציבור הדתי אבל לדעתי היא קיימת בעוד מקומות".

הורים אשר אינם מצליחים לרשום בזמן את ילדיהם למעון נאלצים, כאמור, להתפשר על מעונות אחרים, שונים באופיים ומרוחקים יותר או להירשם אל מעון פרטי ולשלם שכר לימוד מלא שמוערך ב-2,700 שקל לחודש.

ככל שפריסת המעונות המשרתים שכונות גדולות היא מצומצמת יותר, כך הרישום נסגר מהר יותר. למשל, בשכונות ח'300, אשר רובה מורכבת מאוכלוסיה צעירה ומונה מעל עשרת אלפים תושבים, פועל גן "מעגלים" המיועד לילדים מגיל ארבעה חדשים ועד גיל גן עירייה. כל הורה שיתקשר היום אל הגן, מיד ישמע בהודעה הקולית האוטומטית כי ההרשמה לשנת הלימודים תשע"ט התקיימה בין התאריכים 4.2 ל-22.2.

בהיעדר מקומות פנויים במעונות יום המאושרים על ידי משרד הכלכלה והמסחר, עומדת בפני ההורים האפשרות לשלוח את ילדיהם אל מעון פרטי רגיל ולשלם שכר לימוד מלא או לחלופין או להפסיד שעות עבודה ולהישאר עם הילדים בבית.

"המדינה לא מצליחה לסגור את הפער העצום בין הביקוש לבין ההיצע"

מתנועת "אמונה" נמסר בתגובה כי "מצוקת המעונות המפוקחים על ידי המדינה, ורשימות ההמתנה הארוכות של הורים וילדים, המתדפקים על שעריהם, כל אלה מוכרים וידועים ומפורסמים, ופה ושם אף מטופלים, זה שנים ארוכות. הארגונים המפעילים – וביניהם ויצ"ו, נעמת, אמונה, נאות מרגלית, נשי חרות ועוד, כולם ביחד וכל אחד לחוד – מתריעים וזועקים, ואף הפגינו ושבתו ומחו וכתבו ונפגשו, ולצערנו הגדול, המדינה לא מצליחה לסגור את הפער העצום בין הביקוש לבין ההיצע".

עוד צייינו באמונה: "זאת אחת מן המצוקות החברתיות הקשות בשנים האחרונות, משום שקיים פיגור גדול בבניית כיתות ומעונות ונוצר צוואר בקבוק, שתוצאתו היא השבת פני ההורים ריקם. המצב הזה אינו משקף נאמנה את צורכי המשק והחברה". ל"אמונה" יש בחולון מעון אחד בלבד, והוא מלא בהתאם לתקינה. מדי פעם, במהלך שנה, יש תחלופה קלה. יש עוזבים ויש מצטרפים – אם וכאשר אפשרי הדבר. עם זאת, יש ערים שבהן מפעילה "אמונה" למעלה מעשרה מעונות, ואף בהם רשימות המתנה של עשרות ומאות משפחות.

עוד הדגישו ב"אמונה" כי "את הקריטריונים לקבלת ילדים, כמו גם את תנאי ותהליכי הקבלה, התקנים בכיתות וכיו"ב, מכתיב משרד הכלכלה, המפקח על המעונות. הארגונים הם הזרוע הביצועית והמקצועית-חינוכית, אבל הכלים והאפשרויות מוקנות על ידי המדינה והרשויות המקומיות. כולל כמובן בנייה חדשה ותוספת של כיתות".

מרשת קהילה ופנאי, האחראית על מעונות היום בחולון, נמסר בתגובה: "גן מעגלים, מהיותו מעון עם סמל, מתנהל בתהליך הרישום על פי הנהלים של משרד העבודה. תאריך הרישום נקבע על ידי משרד העבודה והרווחה ומתפרסם באתר שלהם כשבועיים לפני התאריך המיועד. השנה הוקדם הרישום לחודש פברואר. כול הורה (ללא התייחסות למיקום מגורים) יכול לרשום את ילדו למעון עם סמל משרד העבודה והרווחה. מספר הנרשמים למעון מעגלים עולה על יכולת התפוסה ולכן משרד העבודה והרווחה מקיים ועדות קבלה מטעמו. באחריות ההורים להירשם לגן דרך אתר משרד העבודה והרווחה ולהנהלת הרשת אין צד בתהליך הרישום. במהלך חודש מאי קיבלו ההורים מייל עם קבלה או אי קבלה למסגרת".

עוד ציינו ברשת קהילה ופנאי כי "הרשת מפעילה מעון נוסף (גן גוונים, שמעון אבידן) שנמצא בתהליך קבלת סמל מעון של משרד העבודה והרווחה".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר