מקלט ציבורי בגן בחולון. צילום: ויקיפדיה
מקלט ציבורי בגן בחולון. צילום: ויקיפדיה

עצומה בחולון: תושבים דורשים מיגוניות ברחבי העיר

כמה מקלטים ציבוריים יש בחולון ומהו מצבם, איפה לא תמצאו בכלל מקלטים ומה אומרת העירייה על הדרישה להציב מיגוניות בעיר?

פורסם בתאריך: 30.5.18 09:48

בעקבות המתיחות בגבול הדרום, יצא "השקמה-חולון" לבדוק מהו מצב המקלטים ברחבי העיר חולון. בשנים האחרונות התחזק האיום בשעת מלחמה על העורף, כאשר כיום ארגוני הטרור משגרים רקטות ארוכות טווח אל ערי ישראל. במבצעים "עמוד ענן" ו"צוק איתן" נורו טילים רבים אל אזור המרכז בכלל ואל חולון בפרט. כעת, עם התגברות ההסלמה הבטחונית בדרום, נשאלת השאלה איך והאם העורף בחולון ערוך לשעת חירום.

ברחבי העיר חולון פזורים 63 מקלטים ציבוריים   לצד אלפי ממ"דים ומקלטים פרטיים שבבנייני המגוררים. אולם, קיימים אזורים ותיקים בעיר אשר בהם אין בבניינים מקלטים או חדרי ביטחון, זאת מפני שנבנו לפני 50 שנה ואף יותר. בנוסף, בחלק מהמקלטים נעשה שימוש חורג.

מועדון במקום מקלט

בין 63 המקלטים הציבוריים בעיר נמצאו מקלטים שאינם ונעולים רוב הזמן, ואילו בחלק מהם נעשה שימוש חורג והם משמשים כמועדונים, כתחנות של המשמר האזרחי, כסניפים של תנועות נוער וכבתי כנסת. "עיריית חולון עושה באופן גורף שימוש חורג במקלטים ציבוריים", אומרת שמאית המקרקעין גלית צור ומוסיפה: "השאלה היא אם זה לא פוגע בתפקוד של המקלט?".

יש לציין כי בעבר הוגשו התנגדויות של תושבים מחולון לשימוש חורג במקלטים ציבוריים. בשנת 2015 הוגשה התנגדות על ידי דיירי רחוב השחר על עשיית שימוש חורג במקלט ברחוב. ההתנגדות נדחתה בסופו של דבר. בשנת 2014 הגישו תושבי רחוב הגדוד העברי התנגדות לשימוש חורג במקלט הציבורי עבור מועדון, תנועת נוער ובית כנסת בטענה כי הדבר יפגע באיכות החיים של האזור ובמקלט השכונתי. לבסוף החליטה הוועדה לקבל באופן חלקי את ההתנגדות ולאפשר שימוש חורג דו תכליתי לסטודיו לאמנות בשעות הבוקר.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו:

להורדת האפליקציה באנדרואיד

להורדת האפליקציה באייפון

חדרי מדרגות כברירת מחדל

שכונות תל גיבורים וג'סי כהן הן בעלות ריכוז המקלטים הציבוריים הגבוה ביותר בחולון, זאת מפני שברוב הבניינים בהן לא נבנו מקלטים. לעומת זאת, רוב רובו של מערב חולון, בין שדרות דב הוז ועד לרחוב רמז, ריק ממקלטים ציבוריים וכך גם אזורים נוספים בעיר.

עם השנים ירד מעמדם של המקלטים הציבוריים בארץ אשר חלק מהם הפכו למקומות מוזנחים ולבלתי שמישים. בשני המבצעים הביטחוניים האחרונים, "עמוד ענן" ו"צוק איתן", רבים מתושבי חולון ובכל אזור המרכז אשר בבתיהם לא קיימים ממ"דים הרבו להשתמש בחדרי המדרגות כמרחב מוגן כברירת מחדל.

יש לציין כי בבניינים אשר נבנו החל מאמצע שנות ה-70 יש מקלטים בקומת המרתף ואף באתר העירייה מתפרסמות הנחיות לתושבים כיצד יש לנהוג בהם. אולם, בבניינים רבים המקלטים הללו לא מתוחזקים כראוי ובחלק מן המקרים הם משמשים כמחסן עבור הדיירים, וזאת בניגוד להוראות.

מקלט ישן בבית משותף בחולון. משמש לרוב כמחסן

מקלט ישן בבית משותף בחולון. משמש לרוב כמחסן

העצומה לפיזור מיגוניות ברחבי העיר

לאחרונה פרסם תושב חולון, הפעיל החברתי נתן הופמן, עצומה הקוראת לפיזור מיגוניות ברחבי העיר כברירת מחדל, זאת מאחר שלטענתו באזורים רבים אין מקלטים כפי שדורש החוק. על עצומה זו הספיקו לחתום עד כה 343 אנשים במטרה לגייס 500 חתימות.

בכתב העצומה נכתב כי "פנינו למנכ"ל העירייה יוסי סילמן, ראש העיר מוטי ששון, סגן ראש העיר זוהר נוימרק, לפעול ולדאוג להקמת מיגוניות בכל גינה ציבורית. הם בוחרים להתעלם ובמקום זאת מעדיפים לזרוק כסף על ההופעה של עומר אדם". עצומה זו מגיעה לאחר שבשנה שעברה תושבי שיכון ותיקים דרשו להציב מיגוניות ברחבי הרחובות והגינות שבשכונה מאחר שבאזור מתגוררים מבוגרים רבים אשר אינם יכולים להגיע בזמן אמת אל המקלטים שנמצאים במרחק רב מבתיהם, כאשר בנוסף, בין הרחובות אילת, יוספטל ורמז אין אף מקלט ציבורי.

"אני משיכון ותיקים. במפה אתה רואה שרוב האזורים לא ממוגנים", אומר הופמן ומוסיף: "לפי החוק, צריך להיות מקלט בין דקה וחצי עד שתי דקות הליכה. אזורים רבים בחולון לא ממוגנים". הופמן מספר כי במבצע צוק איתן להרבה אנשים זקנים, תושבי השכונה שלו, לא היה לאן ללכת בשעת האזעקה. "האנשים הזקנים ישבו בוכים", הוא מתאר. לדבריו, "הצענו פתרון מהיר מתקציב דל, להפוך את המבנה הנטוש שברחוב אילת 51 למיגונית כפתרון זמני, כדי שלתושבים תהיה הרגשת ביטחון עד לפתרון קבע".

עד עכשיו הוא וחבריו למאבק "כיבסו את הכביסה המלוכלכת בבית" כהגדרתו ונמנעו מלפנות אל גורמים חיצוניים לעירייה, אך כעת הם מתכוונים להפעיל לחץ על העירייה מבחוץ לאחר שלטענתם נענו בהתעלמות לפניותיהם. "אנחנו מתכוננים לגייס את כל הקולות של החותמים ולגשת איתם אל כל הגורמים הרלוונטיים שמחוץ לעיר", מצהיר הופמן.

 העתיד נמצא בממ"ד

החל משנות ה-90, בכל דירה חדשה שנבנית מותקן ממ"ד. בכל השכונות החדשות בחולון – קריית איילון, קריית רבין וח'-500 העתידית – כל דירה נבנית עם ממ"ד בתוכה. יש להוסיף כי בשלוש השנים האחרונות מתבצעת בבניינים ישנים רבים בעיר, במיוחד באזור קריית שרת, תכנית תמ"א 38 אשר במסגרתה לכל דירה נוסף חדר ממ"ד. יש להניח כי בשנים הבאות עוד בניינים ישנים בעיר יעברו את תכנית תמ"א 38 ובכך יתווספו ממ"דים לדירות רבות, מה שאולי יקטין את הצורך במקלטים ציבוריים.

עיריית חולון: "מיגוניות? בעוטף עזה"

מעיריית חולון נמס בתגובה כי כחלק מהיערכות העירייה למצבי חירום, עיריית חולון רואה במקלטים הציבוריים משאב חשוב, שתפקידו העיקרי לתת הגנה לתושבים בעת מלחמה. בימי שגרה, העירייה מקצה מקלטים ציבוריים לעמותות ולגופים שונים על מנת שהמקלט לא יעמוד ללא שימוש וללא השגחה.

"מקלט שמיש הוא מקלט תקין ומחזיקי המקלט יכולים לדווח על תקלות במידה שמתגלות על מנת שאגף הביטחון יוכל לטפל בהן. אגף הביטחון אף עורך בדיקות תקינות יזומות במקלטים. מחזיקי המקלטים נדרשים לחתום על חוזה מול העירייה הקובע, שבעת חירום (עפ"י קביעת העירייה) המקלטים יפונו על ידם מיידית וייפתחו לטובת הציבור. ואכן, לעירייה יש נוהל פתיחת מקלטים לפתיחת כל המקלטים הציבוריים בעיר לשימוש התושבים בתוך זמן קצר".

לגבי העצומה הקוראת להצבת מיגוניות בעיר, ביוזמת הופמן וחבריו, אמרו בעירייה: "צר לנו, שאנשים כאלה ואחרים מפיצים מידע על נושאים שאין להם כל הבנה בהם. מיגוניות מוצבות במקומות וביישובים שזמן ההתראה לנפילות טילים הוא כזה שתושבים לא יוכלו להגיע בזמן למרחבים מוגנים, כמו למשל ביישובי עוטף עזה. אין בכלל מיגוניות בכל מרכז הארץ, שכן מאפייני הרקטות שנורות לגוש דן שונים מאלה של הרקטות הנורות לעבר עוטף עזה. באזור המרכז לא קיימים פתרונות מיגון מאושרים על ידי פיקוד העורף כתחליף למקלט".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר