משפחת ברוך בהרכב מלא. יישארו ללא קורת גג
משפחת ברוך בהרכב מלא. יישארו ללא קורת גג

ביהמ"ש הורה לפנות מביתה משפחה בחולון: "נצא מכאן באלונקה"

"אני נתתי את הדם למדינה ובמחי יד רוצים לפנות אותי מהבית שלי, זה שבו נולדתי ובו גדלו ילדיי", מספר תושב תל גיבורים שבחודש הבא ייאלצו הוא ובני משפחתו לפנות את קורת הגג היחידה שלהם

פורסם בתאריך: 12.7.18 10:28

יוסף וענת ברוך ייאלצו בסוף החודש הבא לעזוב את ביתם בשכונת תל גיבורים בחולון וזאת בצו בית משפט. הזמן הולך ואוזל וב-31 באוגוסט הם יתבקשו לסגור מאחוריהם את דלת הבית שבו גרו כל חייהם ובו גדלו ילדיהם. הסיבה: מחלוקת בין בעל הקרקע הפרטי שעליו מוצב הבית לבין הדיירים שכלל לא ידעו שהקרקע היא שלו.

יוסף ברוך נולד וגדל בבית ברחוב המעפילים 97 בחולון. ברוך ואשתו גידלו את ארבעת ילדיהם בבית הזה – תאומים בני 24 שעדיין מתגוררים עם ההורים ושני הילדים הבוגרים שכב עזבו את הבית. "אני ואשתי עבדנו קשה כל חיינו כדי לפרנס את המשפחה, אני עובד כנהג מונית, הילדים שלנו שירתו בצבא ואני נתתי את הדם למדינה ובמחי יד רוצים לפנות אותי מהבית שלי, זה שבו נולדתי", הוא מספר בהתרגשות.

הוריו של ברוך בנו את הבית בשנת 1956. "לשם המדינה הביאה אותם, אבי ואמי בנו את ביתם במו ידם ושם גדלתי עד שהורי נפטרו. בצוואתם, הורי הורישו לי את הבית, אבל יום אחד קיבלתי הודעה שעלי לפנות אותו. ההודעה הגיעה מחברה קבלנית שמעולם קודם לכן לא שמעתי עליה. התברר לנו שהמדינה מכרה לקבלן פרטי את הקרקעות שעליהן הושיבה את המשפחה בשנות החמישים, ואותנו לא יידעו. כעת אותה חברה רוצה לפנות אותנו ללא פיצוי כספי או חלופי, והמדינה לא מכירה בנו כיורשים של הנכס, בטענה שלהורי לא היתה זכות להוריש לנו אותו כלל".

ברוך החליט להילחם בגזירה שנחתה עליו ולשנותה, פנה לבית המשפט, אך לא זכה להצלחה ובסוף החודש הבא הוא אומר: "יזרקו אותנו מביתנו ואם לא תשונה ההחלטה, אנחנו נהיה ברחוב".

צפו בבית המועמד לפינוי: 

הכורדים שוכנו באזור בהחלטה מדינית אסטרטגית

לדברי ברוך, בתחילת שנות ה-50 שוכנו בכל אזור תל גיבורים (תל עריש) עולי כורדיסטן ואזור זה נקרא בתקופה מסוימת הכפר הכורדי. המטה היתה שהעולים הכורדים, כמו במקרים רבים אחרים של עולי מדינות ערב, ישמשו חוצץ בין הערבים ליהודים ובמקרה זה בין תושבי יפו לבין תושבי חולון.

בשנת 1961 נמכרת הקרקע לגורמים פרטיים. מאז, אותה קרקע נמכרת מקבלן לקבלן לאורך השנים כשבכל פעם משיגים הקבלנים זכויות נוספות לבנייה בטענה כי יש לדאוג לדיור חלופי לתושבי השכונה בעבור השטחים שעליהם מתגוררים, אותם שטחים שבהם שוכנו בראשית הדרך. לאורך השנים אף קבלן לא החל לבנות ולא מימש בפועל את הפינוי/בנייה ולדברי ברוך, האזור לא פותח בתואנה כי הולכים לפנות את השכונות ולבנות מחדש בכל רגע.

עוד מסביר ברוך כי בשנים האחרונות זכויות הבנייה על השטחים גדלו וכיום יש אישור לבנות 300 יחידות דיור באזור שבו מתגוררות כיום כ-30 משפחות. כמובן שדיירים רבים שרכשו את הבתים ויושבו בהם בשנות ה-50 כבר אינם בחיים ומי שמתגורר כיום באותם בתים הם הילדים והנכדים של אותם דיירים ותיקים.

בין אותם דיירים ותיקים גם הוריו של ברוך שהלכו לעולמם. "אבי נפטר ממחלה קשה לפני מספר שנים ואמי נפטרה בשנת 2015. הם הורישו בצוואתם לי, לאחי ולאחיותיי את הבית שבו גדלנו כל חיינו, אך לפי דברי השופט, בחסות החוק במדינה, אין להורי את הזכות הבסיסית הזו להוריש לילדיהם את הזכויות שהיו להם בחייהם ועם פטירתה של אמי הבית הזה, שבו אני ואחיי נולדנו, שבו העברנו חיים שלמים, חגים ואירועים, הבית בו גדלו הילדים, הנכדים, הנינים, שממנו נשלחו להילחם במבצעים ובמלחמות ישראל, הבית הזה שייך עכשיו לאדם פרטי שבהונו רכש את קורת הגג היחידה שיש בידינו.

"אני גר היום באותו הבית, בית הורי משנת 56', עם שניים מילדי ולצערי, אין לנו נכס אחר אליו נוכל ללכת. אין באפשרותנו לרכוש מקום מגורים אחר ובעיקר אין לנו את הכוח הכלכלי שיש לקבלן העשיר שטוען שאנו הם הפולשים ותובע אותנו להילחם על חיינו בבית המשפט".

אפס פיצוי ובלי קורת גג

לאחר שהתקיים דיון הוכחות בבית משפט השלום בהרצליה בנוגע לרכישת הקרקע שעליה בנוי הבית בשכונת תל גיבורים בחולון על ידי קבלן פרטי, פנה אל ברוך השופט והסביר כי "אין לנו, המשפחה הממשיכה של הורי המנוחים, שהתגוררו בבית הזה משנת 1956, אין לנו שום זכויות במקום ואילו הן שייכות לקבלן הפרטי שרכש את הקרקע בשנת 2013 ורוצה לפנותנו במיידי בטענה שאנו פולשים", מספר ברוך. "עוד הוסיף השופט שכדאי לנו לשקול לקבל את הפיצוי שהוצע במסגרת פשרה על ידי אותו קבלן עשיר, שיהיה בין 500 אלף  שקל בלבד תמורת קורת הגג היחידה שלנו, והדגיש שמצב זה עדיף לנו יותר מהמצב בו סביר שנמצא את עצמנו לאחר מתן פסק דין. כמובן, לא הוצע שום פיצוי וחובת תשלום בעבור הוצאות שכר טרחה לעורכי הדין של התובעות (הקבלן ועיריית חולון) וכמובן פינוי הבית בתוך זמן קצר (חודשיים בלבד) וכך קרה. בחודש שעבר (28.6.18) פסק בית המשפט כי עד 30.8, תוך חודשיים עלינו לפנות את ביתנו ללא שום פיצוי".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "מדובר במחלוקת פרטית בין היזם, בעל הקרקע, ובין הדיירים, בעיקר על גובה הפיצוי שיינתן לדיירים ע"י היזם. בית המשפט חייב את עיריית חולון להצטרף לתביעה שהגיש היזם נגד הדיירים וזאת מאחר שחלק מתפיסות החזקה של הדיירים כוללות גם שטחי ציבור, המיועדים לשימוש כלל תושבי חולון ולרווחתם".

ברוך מסכם: "העירייה, בית המשפט והמדינה, בעלות הכוח, מתעלמות מהבעיה ולא ממצמצות כשידן חותמת על גורלנו. אנא עיזרו לי, הפינוי נקבע לסוף אוגוסט. אותי ואת המשפחה לא יוציאו אותנו בקלות. אני מעדיף לצאת מפה באלונקה. אנו לא ניתן שיפנו אותנו, ומי שיכול לעזור לנו בנושא, אנו נודה לו".

מהחברה הקבלנית, בעלת הקרקע, נמסר: "חברתנו שומרת חוק ופועלת בהתאם להחלטות בית המשפט".

תגובות

11 תגובות
  1. שאל

    מזעזע! מדינה מיישבת את בניה על קרקעות, חיים שם חיים שלמים ופתאם, צץ לו קבלן עתיר כספים ומפנה אנשים מביתם בו נולדו.
    גם אם יש לעיר תכניות בניה במתחמים אלה, הפיצויי הכספי עלוב.
    חובה על הקבלן לפצות בסכום בו יוכל לרכוש לעצמו דירה חלופית ולא פחות מ – 2 מיליון ש"ח.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ממי הקבלן קנה את השטח? זו השאלה? הוא זה שצריך היה לפצות,

  3. תמי

    גם מכר שלי שם וגם לו השופט אמר את אןתו משפט:תקבל את הסעום המוצע או תפונה כי המשפט לא לטובתך.ממתי לשופט מותר להגיד משפט שמרמז על החלטתו ומלחיץ את התושב?ראש עירית חולון לא נוקף אצבע לטובת התושבחם בשכונה יש דברים חשובים יותר מהשכונה המוזנחת תל גיבורים.חלקם קבלו סכומים עלובים ומגוחכים.הם לא פלשו-הם קבלו מהמדינה או רכשו בכספם דירות חדר שעליהם הוסיפו כדי לגדל ילדים ומשםחה.מישהו חייב להכנס לעובי הקורה בנושא זה.עוול משווע בחסות בית המשפט ואף אחד לא פוצה פה.מה הם מצפים -שיגורו ברחוב? צדק הופך למשהו שנעלם פה במדינה ובעל המאה הוא כנראה בעל הדיעה.סוללת עורכי דין וגיבוי מגורמים שונים כנגד דיירי השכונה.

  4. נורא

    מוזר. כשזוג נשוי 10 שנים בנהזוג מקבל חצי הזכויות בנכס גם אם לא נתן אגורה לרכוש אותו. אבל כשהמדינה העניקה זכויות מגורים ואנשים חיו שם חיים שלמים היא יכולה פתאם לקחת?

  5. אני

    משהו שם לא כושר סבתא שלי בכפר שלם קבלה דירה ושכניה קבלו כמה דירות….

  6. אנונימי

    מדינה זבל, מדינה של נוכלים. הקבלן צריך לדעת שיש אלוהים והוא משלם לכל מי שזורק אנשים מביתם.

  7. חיה

    תגידו עוד תודה שלא ביקשו שכר על כל השנים שעברו .אני מכירה אנשים שביקשו שכר דירה על 30 שנה שהבן גר בבית הוריו אחרי שנפתרו

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר