בשר עוף מקולקל שהושמד השבוע בחולון
בשר עוף מקולקל שהושמד בחולון

ארוחת החג? הוטרינר העירוני מזהיר ממוצרי בשר ודגים מקולקלים

בשבוע האחרון הושמדו בחולון כ-4.5 טון של מוצרי עוף קפוא שאינם ראויים למאכל אדם. הוטרינר העירוני ויקטור חדד מסביר איך נתפסים מוצרים מקולקלים ולמה חשוב לשים לב בקנייה

פורסם בתאריך: 26.8.18 10:16

בשבוע האחרון הושמדו בחולון כ-4.5 טון של מוצרי כנף קפוא שאינם ראויים למאכל אדם, בשיתוף פעולה של השירות הוטרינרי העירוני עם השירות של איגוד שומרון. המוצרים הובלו ממחסן קירור בקיסריה ונתפסו במהלך בדיקות שגרתיות שנערכות במתחם השירות הווטרינרי.

רק בחצי השנה האחרונה דווח ב"השקמה חולון" על כמויות בלתי נתפשות של בשר לא ראוי למאכל. במקרה אחד נתפסו 900 ק"ג בשר לא ראוי למאכל בחולון, במקרה אחר הושמדו 700 ק"ג של בשר בקר פג תוקף  וכן דווח על קייטרינג פיראטי ו-120 ק"ג בשר לא ראוי למאכל שנתפסו בחולון.

בישראל פועלות 20 תחנות של השירות הוטרינרי בפיקוח משרד הבריאות ומשרד החקלאות. התחנה בחולון היא הגדולה שבהן. בתחנה, בהנהלת הוטרינר הראשי ויקטור חדד, עובדים חמישה וטרינרים ומפקח בעלי חיים והיא חולשת על גזרה די רחבה, מקריית גת בדרום ועד מודיעין במזרח וזכרון יעקב בצפון.

בשיחה עם "השקמה-חולון", מסביר חדד, העובד בעיריית חולון זה 14 שנה ובארבע השנים האחרונות בתפקיד הוטרינר הראשי ומנהל התחנה, כיצד תופסים בשר מקולקל, מהן ההמלצות לצרכנים ולמה כדאי לשים לב באריזות מוצרי הבשר והדגים.

תחנת המעבר של השירות הוטרינרי בחולון. בדיקות למוצרי הבשר

תחנת המעבר של השירות הוטרינרי בחולון. בדיקות למוצרי הבשר

איך אתם תופסים בשר מקולקל? 

"כל רכב שיוצא ממחסן קירור עובר דרכנו. אנו בודקים את התעודות שלו, טמפרטורות משלוח, תעודה וטרינרית, תאריכים וגם בדיקה שמבוססת על חושים: ראייה, ריח וטעם. במקרה האחרון יצאה משאית מקיסריה בדרכה לאשדוד ועצרה לבדיקה אצלנו. גילינו שהטמפרטורה במקרר שבו נשמר הבשר לא הייתה תקינה – במקום מינוס 18 מעלות היתה 24 מעלות. היו במשאית שבעה משטחים שהיו אמורים להיות קפואים. כשפתחנו המגשיות הן היו  מסריחות. הבדיקה היא מדגמית אבל במקרה הזה, זה היה נורא.  מיד פנינו למחסן שממנו יצאה המשאית והוטרינר שבדק אותה מסר שהיא יצאה תקינה. נמסר גם דיווח למשרדי הבריאות והחקלאות. דיברנו עם כל הממונים והאחראים ייקראו לשימוע. הסחורה עצמה נזרקה לפח, שזה עונש חמור בפני עצמו".

אילו עוד עונשים מוטלים במקרים כאלה?

"רוב הבדיקות הן טרום שיווק מאטליזים וממסעדות ואנו משמידים סחורות מדי יום. אם אטליז סרח בפעם הראשונה, הוא מקבל אזהרה ולאחר מכן זה מגיע לכתבי אישום".

מהי הסיבה שאתם לא מפרסמים את שמות האטליזים שסרחו?

"יש בעיה משפטית עם זה. המחלקה המשפטית בעירייה טוענת שיש עם זה בעייתיות. פרסמנו במקרה חריג שהגיעה סחורה מקולקלת מהשטחים והיה חשש בריאותי לחיי האנשים".

היכן נזרק הבשר המקולקל?

"הוא נזרק בתחנת המעבר בחולון. במקרה של התפיסה האחרונה, כיוון שהכמות היתה גדולה במיוחד, הבשר נזרק בתחנה בצפון".

אילו בדיקות נעשות במסעדות ובאטליזים?

"במסעדה אנו בודקים את חומרי הגלם והניקיון. אם יש בעיה עם המוצרים, משמידים אותם. אנו לא יכולים לסגור עסק אלא רק רישוי עסקים. אנו נותנים המלצה ובעל המסעדה נקרא לשימוע וישנו הליך משפטי לכל דבר. בחולון קרה לא אחת שסגרנו עסקים".

איך תזהו בשר מקולקל או מועד לפורענות

חדד מונה את ההמלצות לציבור הצרכנים העורכים קניות של מזון מן החי. ראשית יש לבדוק שלחנות/ עסק יש רשיון עסק תקף כחוק אשר תלוי במקום בולט. יש לבדוק שהחנות נקייה, אין בה לכלוך, אבק, שומן וכו', לא על הרצפה, לא על הקירות  והתקרה; כך גם השולחנות, המדפים, המקררים, המקפיאים וכו'. כדאי לשים לב שהעובדים בחנות לבושים בחלוק עבודה נקי וחובשים כובע לראשם.

בקניית מוצרי בשר בקר ועוף קפואים, יש לשים לב שהם עטופים באריזות מקוריות, עליהן מצוין תוקף המוצר (תאריך אחרון לשיווק), שם המוצר, תיאורו, שם היצרן, כתובתו וטלפון, מס' רשיון היצרן שלו, הוראות אחסנה, רכיבים ומשקל המוצר. במוצרים מעובדים קפואים כגון בשר טחון, קציצות, המבורגר, קבב – יהיה בנוסף גם סימון לגבי הערך התזונתי של המוצר.

יש לשים לב לטמפרטורה שבה מוחזקים המוצרים – המוצרים במקפיאים צריכים להיות קפואים לחלוטין בטמפרטורה של לפחות מינוס 18 מעלות צלזיוס מתחת לאפס.

מוצרי בשר בקר ועוף טריים או מצוננים צריכים להיות מוחזקים במקרר סגור (במקרר ויטרינה) בטמפרטורה של 0-4 מעלות צלזיוס בלבד. בכל מקרר צריך להיות מד טמפרטורה תקין בולט לעין. יש להימנע מרכישת עוף טרי שלם, המוצג למכירה כאשר הוא תלוי בחוץ ולא בתוך מקרר סגור. צריך לזכור כי עוף טרי/ מצונן ניתן להחזיק בקירור עד חמישה ימים מיום השחיטה (פירוט ב"פיתקית" הרגל שלו). מומלץ שלא לקנות בשר ועופות טריים לצורך הקפאתם ורצוי להשתמש בהם תוך 48 שעות מרכישתם.

בשר עוף טחון, מציין חדד, הוא מוצר רגיש ביותר מאחר ששטח הפנים שלו גדול בהרבה מכל נתח אחר באותו המשקל. לכן, אין להקפיא במקרר ביתי בשר טחון מצונן ליותר ממספר ימים בודדים טרם השימוש בו. חלקים פנימיים מצוננים ובשר טחון לא מומלץ לאחסן יותר מיום-יומיים.

בשר בקר טרי – בדיקה חושית של המראה, הריח, המרקם והטעם

לגבי בשר בקר ומוצריו, מסביר חדד כי על נתח בשר בקר טרי אין חובת סימון "תוקף חיי מדף". המדד היחידי של הצרכן לאיכותו של הבשר היא בדיקה חושית של המראה, הריח, המרקם והטעם האופייניים. על היצרנים חלה חובה לסמן תוקף חיי מדף על גבי אריזה של בקר טרי, שנארז מראש (במגשית, ואקום) ובשר טחון ארוז מראש.

בשר קפוא מעובד – המחוקק אפשר להזריק נוזלים לבשר גולמי ברמה שלא תעלה על 10 אחוז ממשקל הבשר, בתנאי שהוספת המים תהיה מצוינת על גבי תווית המוצר, שיכונה מאותו שלב "בשר מעובד" .

בשר מיושן – הבשר המיושן המצונן (לא קפוא) הנמכר בארץ באטליזים וברשתות השיווק, מקורו בבשר קפוא שהופשר ועבר תהליך של יישון. בשר זה נמכר במחיר גבוה משמעותית מהבשר הקפוא ונמוך במעט מהבשר הטרי. הבשר המיושן, שמיוצר בארץ ונמכר מצונן, איננו בשר טרי אלה בשר קפוא שהופשר ועבר תהליך יישון. המחוקק חייב את בעלי האטליזים המוכרים בשר מיושן לציין בכיתוב בולט "בשר מיושן מבשר קפוא"- על גבי  מקרר הויטרינה. בשר בהמה קפוא טחון מומלץ לרכוש מיצרן ידוע ובאם הוא טרי, לדרוש כי ייטחן לנגד עיני הלקוח.



עוד מציין חדד כי סימני דם וקרח בתחתית האריזה מעידים כי המוצר הופשר והוקפא שנית. בשר בקר שבחלקו החיצוני הוא חלקלק ורטוב ויש עליו סימנים ירוקים וריח רע הוא בשר מקולקל יש להשליכו לאשפה.

אין להקפיא שנית בשר שהופשר בטמפרטורת החדר. כשיופשר הבשר שוב לשימוש חוזר "מתעוררים" החיידקים אותם הקפאנו ולכן הבשר עלול להיות מסוכן למאכל אדם. אפשר להקפיא שנית בשר שהופשר חלקית במקרר. הבשר יהיה בטוח לאכילה, תוקף המדף שלו יתקצר משמעותית ואיכותו לא תהיה מרבית. בשר מצונן אפשר לשמור במקרר מספר ימים בטמפרטורה של 1 עד 4 מעלות צלזיוס. בשר בקר חתוך לנתחים או לסטייקים אפשר לשמור עד 4 ימים ונתחי בשר שלמים עד שבעה ימים.

מה לגבי דגים?

"יש לרכוש דגים רק בחנויות המחזיקות ברשיון עסק ולא מרוכלים מזדמנים, בסטות ודייגים מזדמנים ואין לקנות דגים המוצגים למכירה בארגזי פלסטיק פתוחים, ללא  קרח ומבלי סימון כלשהו. בחנויות הדגים יש להחזיק דגים מצוננים כשהם מכוסים לחלוטין בפתיתי קרח ורק קצה ראשם בולט מעל הקרח שומר על הטמפרטורה של הדג ועל לחות הדג. חל איסור לקנות או למכור דגים אשר לא עברו ניקוי הכולל הסרת סנפירי הגב והחזה וניקוי הקרביים והזימים – הניקוי חייב להיות לעיני הלקוח ולא לפני".

כיצד נזהה דג טרי?

"צבע הזימים של דג טרי אדום ארגמן. העיניים של דג טרי בולטות מבריקות ושקופות ולא שקועות ועכורות. הריר שעוטף את הדג שקוף ואלסטי ומבריק. בשר הדג אלסטי כך שלאחר לחיצה על פני גופו של הדג בשרו יחזור במהירות למצבו הקודם. לדג מקולקל יהיו זימים בצבע אפור ירוק, עיניים שקועות ועכורות, הבשר לא אלסטי וריח רע עולה מאזור הזימים".

דגים קפואים יוצגו למכירה לצרכן רק באריזה קמעונאית סגורה הרמטית ועליה סימון מזהה של מקור הדגים, סוגם, כמות המים שהוספו בתהליך הזיגוג וכמות הפוספטים (בדג מעובד). אם בתחתית האריזה ישנם גושי קרח זו עדות לכך שהאריזה הופשרה והוקפאה שוב. דגים מצוננים (טריים) מנוקים מומלץ לשמור במקרר לא יותר מ- 48 שעות. אין לשמור במקרר דגים לא מנוקים מאחר והקלקול/ריקבון מתחיל מתוך בטן הדג החוצה.

לסיכום, במקרים שבהם יש  ספק לגבי איכות המוצרים הנמכרים, יש להתקשר למוקד 106 אשר יעביר לשירות הווטרינרי את פרטי הפנייה וזו תטופל באופן מיידי (יש לשמור את חשבונית הקנייה ואת המוצר עצמו).

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר