הדמיה. בית הכנסת בח-300
הדמיה. בית הכנסת בח-300

מאבק נגד הקמת מתחם דת בחולון: "עשו עוול לאנשים"

איומים, פגיעה ברכוש ועתירה לבית המשפט העליון. מאבק תושבים מח-300 בתכניות להקמת בית כנסת ענק בשכונה עולה מדרגה

פורסם בתאריך: 12.12.18 13:16

תושבים בשכונת ח-300 מנהלים במשך שנים מאבק בנוגע לבית כנסת שעתיד להיבנות באזור. על פי נציגי תושבי השכונה, ברחוב החרצית אמור להיבנות בית כנסת בשטח של כ-1,575 מ"ר, הכולל שני אולמות תפילה, ישיבה, אולם אירועים ומקווה. הם תומכים בהקמת בית כנסת שכונתי בגודל של עד 1,000 מ"ר כמקובל לפי ועדת התכנון והבנייה, ומתנגדים בתוקף להקמת הבית כנסת בהיקף השטח הזה.

לקריאה נוספת:
בית המשפט העליון עצר את בניית בית הכנסת בח' 300 עד סיום ההליכים

"על פי חוק תכנון ובנייה, שטח של בית כנסת לא אמור לעלות על 1,000 מטר. לפי האזור שלנו, מתחם של 500 מטר אמור להספיק. העירייה הקצתה שטח של 1,575 מטר לשתי עמותות חרדיות שמתכוונות לבנות שם בטווח הרחוק מקווה ואולם אירועים שיכול להכיל עד 300 איש ובנוסף מתכננים הקמת כולל. הרחוב מאוד צר ואין מקומות חניה, התשתית בעייתית. אין לנו התנגדות להקמת בית כנסת ברחוב, ההתנגדות היא לגודלו", מציין אחד ממובילי המאבק.

לאחר שנדחתה פנייתם לבית המשפט המחוזי, כעת מתכוונים תושבי השכונה לערער על ההחלטה לבית הדין העליון ומבקשים את עזרת הציבור: "הדיון בבית המשפט התקיים לפני חמישה חודשים והתשובה שקיבלנו היתה לא עניינית. השופטת קבעה כי שיקול העירייה הוא זה שקובע, למרות שהיא מסכימה שהמבנה גדול מדי ביחס לאזור".

עוד מציינים נציגי התושבים: "אנחנו נמצאים כרגע בישורת האחרונה בהליך המשפטי בנוגע לבית הכנסת ומתכוונים לפנות לבית הדין העליון. נדרש להפקיד פיקדון של כ-50,000 שקל ועד כה השגנו מעל מחצית מהסכום. הבנייה אמורה להתחיל בעוד שלושה שבועות וכרגע הפנייה לעליון מעכבת אותה. אנחנו מנסים לגייס כספים ומבקשים את עזרת תושבי השכונה".

המטרה של מובילי המאבק היא לשמור על הסטטוס קוו של השכונה ועל ערך הדירות. "השכונה", הם אומרים, "חילונית לחלוטין, יש שומרי מסורת שרוצים בית כנסת אבל לא בסדר גודל כזה. אנחנו רוצים בית כנסת שכונתי שמתאים לצורכי האזור ולא שיקימו לנו כולל מתחת לאף. יחלו לבצע שם אירועים וחתונות ובסופי שבוע אנחנו נסבול מזה. בנוסף, בעקבות הרעש והצפיפות ערך הדירות שלנו  ירד".



הנציג מספר על החשש מהתחרדות השכונה: "ברחוב מפרץ שלמה, לדוגמה, היה בית כנסת קטן שהלך וגדל, נהיה שם גן חיות. סוגרים את הרחוב בחגים, נסעתי שם בשבת לפני כמה שנים וילדים זרקו עלי אבנים. אני מפחד שיגיע מצב כזה בשכונה שלנו".

בנוסף הוא מספר כי רבים מתושבי השכונה חוששים להביע התנגדות גלויה למצב, בעקבות נזק שנגרם להם בעבר: "יש המון דיירים שמפחדים, כאלה שאיימו עליהם, שרטו להם את המכוניות, עשו פולסא דנורא לאנשים, כל זה בגלל ההתנגדות שלנו. אני לא יודע בוודאות מי עשה את זה, אך אני בטוח בוודאות כי זה קשור להקמת בית הכנסת".

לפני כשבוע פורסם מכתב בשכונת ח-300 ובו קריאה לעזרת התושבים: "אנו סבורים, שלמרות שהעתירה המנהלית נדחתה במחוזי, עדיין יש מקום לערער לבית המשפט העליון על מנת לשנות את ההחלטה של המחוזי במטרה לתת פתרון מאוזן יותר שיתחשב בתושבים הגרים באזור ובמיוחד באלה הגרים בבתים הסמוכים לשטח הפרויקט.

"כדאי שלא נשכח גם את העומס, הצפיפות, מצוקת חנייה, פגיעה בבטיחות ואת הנזק הסביבתי שייווצר באזור ובעיקר מטרד רב לתושבים. אנו פונים לתושבים שאופי השכונה, העתיד שלה ואיכות החיים בשכונה חשובים להם, ומבקשים מהם לסייע בהשתתפות כספית להמשך המאבק המשפטי לצורך הגשת ערעור לבית המשפט העליון. במידה שנאסוף מספיק כסף, נגיש את הערעור לבית המשפט העליון. במידה שלא, ניאלץ להשלים עם התוצאה במחוזי והכסף יוחזר לתושבים".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "כל טענותיהם של הדיירים נדונו אחת לאחת  הן בוועדת הערר והן בבית המשפט ונדחו. במידה שיוגש ערעור לביהמ"ש העליון, העירייה תגיב לו במסגרת ההליך המשפטי ולא דרך התקשורת. עיריית חולון פועלת עפ"י חוק ועניין זה הוכח בשתי הערכאות. כל הליך ההקצאה נוהל כדין בהתאם לנוהל משרד הפנים בנושא".

עוד ציינו בעיריית חולון: "השטח שעליו אמור לקום בית הכנסת הינו שטח שמיועד להקמת מבנה ציבור לרווחת תושבי שכונת קריית אילון, שבה מתגוררים כ-27,000 תושבים. בשכונה זו אין אף בית כנסת ואין גם כל שטח אחר בה, שמיועד להקמת בית כנסת נוסף בעתיד".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. קרן

    ממש בושה.יש כאן כפייה חילונית מובהקת,בתי עסק לא כשרים, מקומות פתוחים בשבת,כל פורים הון תועפות שמבוזבז על המצעד שנקרא עדלאידע שבפועל הוא מצעד מביש וזאת מילה עדינה וכל זה על חשבון משלם המיסים המסורתי דתי וחרדי.רק כשרוצים להתחשב מעט גם בציבור אחר מייד מקימים קול צעקה גדול-תפקחו את העיניים אנשים,אהבת חינם זו לא רק ססמא.

  2. ורדה

    שקמה מביאים רק צד אחד וזה לא אתי. מה אומרים התושבים הדתיים בשכונה? מן הסתם יש תושבים שכן מעוניינים בהקמת בית הכנסת, מדוע לא להשמיע את קולם. במילים אחרות דמגוגיה. הכתב נוקט עמדה ולא ראוי לכתוב בעיתון. חבל.

  3. תושב חרדי קרית שרת

    אף פעם לא שמעתי שעושים חתונוץ בסוף שבוע. איזה רב יקדש זוג בשבת ? ממתי יש מוסיקה בשישי שבת אצל דתיים?
    איזו צביעות.
    אבל אם כל תושבי השכונה חעשו מסיבות וימי הולדת בשבתות זה לא יהרוס לכם את הסופשבוע, נכון…?
    גם אני חושב שיש מתנסים גדולים מדי לחילונים ובריכות מעורבות לרוב בלי בריכה דתית אחת.
    זה בסדר ?
    למפלגות הדתיות יש 25% נציגות בעיריה זה אומר שיש ציבור ענק שכן רוצה דת ומסורת.
    אז די לצביעות.

  4. רציונלי

    לידיעת ראש העיריה , אתם הולכים לבנות את בית הכנסת השני בגודלו בארץ ואיפה בשכונה שיש בה המון מבני ציבור , בית ספר ענק קוגל, שני גני ילדים , בית מפעל הפיס , מסעדה, קופת חולים . כמה רעש אתם רוצים להפיל על אנשים ? למה העיריה לא מתכננת כמה בתי כנסת קטנים וסבירים . במקום אין חניות ,חונים בכל המגרשים שהולכים לבנות בהם . השכונה שכונה חילונית ואין צורך בישיבה , במקוה , ובאולמות . אולמות שמחה אמורים להיות באזורי תעשיה ולא במקום מגורים !!!

  5. תושב ח 300

    שכונת ח 300 רוויה בתושבים כמעט 80% חילוניים ! להקים בתוך שטח השכונה מבנה עצום כל כך , כאשר הקובעים לא דרים בשכונה !?
    והכביש לבית הכנסת צר מלהכיל את כוחות ההצלה , מזעזע!

  6. שמואל אביזוב.

    כחרדי ודתי, מבין את החילוניים שרוצים לשמור על חילוניותם. כך גם הפוך אנו רוצים לשמור על דתיותינו. אולם טענות כגוןכגון כביש צר, מקומות חניה. הם קושי אדיר בכל שכונה בחולון. לכן זה לא רלוונטי לנושא. אני גר בר. ללא מוצא. ובכ"ז החליטו על תמ"א 38. איך יכנסו איך יצאו אינני יודע.רק הפחד שלכם כאילו יתפסו אתכם כמה בריונים ויאלצו אתכם להתפלל. זה לא יקרה אנו לא בימי הביניים באירופה שהיו מאלצים יהודים להמיר את דתם. ולגבי השמות יעשו חניון תת קאקעי. יהיה מקון יכנסו לא יהיה מקום ילכו ברגל. אם היתה קצת קרבה בין דתיים לחילוניים החילוניים היו מבינים שלפי ההלכה אין מנגנים בכלי תזמרת בשבת. ובוודאי לא צשמיעם קולות מרעישים. תתארח בבנח ברק בשבת אין הגה. לכן כל פחדכם מיותר לגמרי. נשארה בעיית הגדל. שימו לב כשנבנה רח. סוקולוב הוא היה רחב וגדול . היום אינו מספיק לצרכיו. לכן אם יש הזדמנות לבנות בגדו כדאי בגדול מועדים לשמחה.

  7. שרה

    ככה השם רוצה!
    מה שהשם רוצה זה מה שיהיה!
    תומכת בבנייה ובגודל בית הכנסת ובכל התכנון, כל הכבןד, כן יירבו! בכל הארץ!
    הגיע הזמן שייבנה בית כנסת בסדר גודל כזה.
    ישתבח שמו לעד✡️

  8. סטפאן לגסי

    מהנסיון שיש לי , אני יודע שבית הכנסת הענק הז ה שרוצים לבנות ישמש אנשים בהתחלה וא"כ יהיו פחות ופחות מתפללים ואז בית הכנסת אינו יכול לעמוד בהוצאות הענקיות שיש ויתחילו להיתפלל באיזה חדרון קטן כדי להקטין את ההוצאת.לכן עדיף בית כנסת רגיל (אנחנו בעד) לא להפוך את השכונה הזו לרח המסגר דאז בתל אביב. לא רוצה שוב לפתח את הנושא הכאוב הזה. מועדים לשימחה

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר