ועדה רפואית בביטוח לאומי. אילוסטרציה: שאטרסטוק
ועדה רפואית בביטוח לאומי. אילוסטרציה: שאטרסטוק

ביקשו קיצבת נכות והושפלו: "התחקיר בביטוח לאומי לא היה מבייש חקירת שב"כ"

אשתו של חולה נפש מחולון: "עברנו מסכת ייסורים על מנת לקבל את הזכויות המגיעות לנו על פי חוק"

פורסם בתאריך: 20.1.19 12:13

"זה היה עוד ערב רגיל בבית, הילדים שיחקו בסלון, אני בישלתי במטבח ופתאום שמעתי קולות מוזרים מחדר השינה, של איש מדבר הודית. התקרבתי וראיתי את בעלי מדבר לעצמו". כך מספרת ב', שלאחר שנה מהמקרה המתואר נקבעה האבחנה: "בעלך סובל מסכיזופרניה", אך קיצבת הנכות בגין מחלת הנפש הקשה איחרה לבוא.

ב' (השם המלא שמור במערכת) פנתה ל"השקמה-חולון" בשל מה שלדבריה נראה כ"התעללות מצד הוועדה הרפואית בסניף הביטוח הלאומי בחולון" שעיכבה עוד ועוד את אישור קיצבת הנכות לבעלה. "החיים שלנו כמשפחה לא יחזרו להיות אותו דבר, אבל הילדים ואני התאמנו את עצמנו למצב החדש ואנו מבינים את מצבו של בעלי. הבעיה היא שהרשויות במדינה לא מגלות הבנה".

עד לפני פרוץ המחלה לפני שלוש שנים, ב' ובעלה ושני ילדיהם (6, 9) חיו ככל משפחה נורמלית. האב עבד כעצמאי בתחום החשמל והאם כפקידה. "באותו ערב כשראיתי את בעלי שוכב על המיטה ומדבר לעצמו בהודית, חשבתי שהוא עובד עלי. לאחר מספר דקות שאלתי אותו הוא זכר מה קרה, והוא ענה לי, כן, דיברתי עם אבי שנפטר לפני מספר שנים, אין לי מושג למה. לאחר כשבועיים שוב הוא דיבר לעצמו אף הפעם החלטתי שצריך לגשת לרופא לבדוק שהכל בסדר איתו. הייתי מאוד מודאגת".

במשך כשנה ביקרו ב' ובעלה אצל מיטב הרופאים, נדדו ממומחה למומחה בניסיון לאבחן את הבעיה, עד שפנו לנוירולוג שהפנה אותם לפסיכיאטר ידוע. "לא לקח הרבה זמן", מספרת ב', "והוא קבע שבעלי סובל ממחלת הסכיזופרניה".

סכיזופרניה היא הפרעה נפשית קשה, שבה ישנה פגיעה ביכולת להבין ולפרש את המציאות. היא באה לידי ביטוי, בדרך כלל, בהזיות, במחשבות שווא וכן בהפרעות בהתנהגות ובדרך החשיבה. אנשים רבים סוברים בטעות שסכיזופרניה היא פיצול אישיות, ולכן חשוב להדגיש: סכיזופרניה אינה פיצול אישיות. הגורם למחלה אינו ברור, וככל הנראה מדובר בשילוב של גורמים גנטיים וסביבתיים. במחקרים שונים נמצאו אצל חולי סכיזופרניה שיבושים שונים בתפקוד ובמבנה של המוח. המחלה כרונית ונמשכת כל החיים. יש בה תקופות שקטות יותר, שבהן דרוש מעקב רפואי וטיפול תרופתי בלבד, אולם לעתים מופיעות התלקחויות של המחלה (שנקראות התלקחויות פסיכוטיות), אז בדרך כלל נדרשים התערבות אינטנסיבית יותר ואף אשפוז כדי לאפשר את הטיפול הרפואי האינטנסיבי הנדרש וכן כדי לשמור על בטיחותו של המטופל ועל סביבתו.



לאחר הקביעה של הפסיכיאטר ומתן תרופות, בעלה של ב' הפסיק לעבוד ונשאר בביתו. התרופות ב' פנתה לביטוח לאומי בבקשת לקיצבת נכות שניתנה לבעלה באופן זמני ומותנת בחידושה מדי שנה. "בבית הסתגלנו לאט לאט למצב החדש, יצאתי לעבוד בעבודה נוספת, עד שלפני כחודש זומנו לוועדה רפואית בביטוח הלאומי לצורך אישור המשך קיצבת הנכות, הגיעה לשם רופאה חדש שהחלה לבצע לי ולבעלי תחקיר שלא היה מבייש חקירת שב"כ. ממש הושפלנו ולבסוף לא קיבלנו כל תשובה לגבי אישור הקיצבה".

מערכת השקמה פנתה בעקבות סיפורה של ב' ובעלה אל לסניף ביטוח לאומי בחולון,  שם נמסר כי הרופאה החדשה היתה זקוקה למידע שלא היה לה, לכן נשאלו הרבה שאלות. לאחר כשבוע מזמן הבירור התבשרה ב' שבעלה קיבל אישור נכות לצמיתות. "אני מקווה שכעת חיינו ישובו למסלולם. אני מצרה על כך שהרשויות במדינה אינן מבינות את בעלי הצרכים המיוחדים ורבים מהם נאלצים לעבור מסכת ייסורים על מנת לקבל את הזכויות המגיעות להם על פי חוק", מסכמת ב'. 

מביטוח לאומי נמסר בתגובה כי "ועדות הביטוח הלאומי עצמאיות לחלוטין והחלטותיהן מתקבלות על בסיס מקצועי בלבד ללא הטיות וללא השפעות זרות של גורם כלשהו. החלטות הוועדות מבוססות כולן על התיעוד הרפואי שבתיק ועל הבדיקה הפרונטלית המבוצעת במהלך הועדה הרפואית. באופן טבעי בדיקה רפואית בתחום הנפשי באה לביטוי בשיח בין הרופא לנבדק, במהלך השיחה מתבקש הנבדק לתת מענה לשאלות, מהן לומד הרופא על מצבו הרפואי ועל חומרת המחלה ממנה סובל, כפי שאכן קרה גם במקרה המתואר בכתבה ובא לידי ביטוי בהחלטה הסופית של הוועדה. למשתמע בכתבה כי הוועדה הושפעה בהחלטתה מפנייה זו או אחרת, אין בסיס עובדתי".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. מזעזע אך לא מפתיע הגופים והמוסדות במדינה הזו

    מזעזע אך לצערנו לא מפתיע כלל וכלל הגופים והמוסדות השונים במדינה הזו יודעים לקחת כסף מהאזרחים שלהם יום יום אך כשהאזרחים זקוקים לכסף וסיוע המוסדות יעשו הכל בכדי לא לספק להם שום דבר ואם הם נדרשים להתעלל בהם לא תהיה להם בעיה לעשות זאת אתם יכולים לראות זאת יום יום בכל המוסדות והגופים במדינה כמו שאני רואה זאת יום יום

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר