ציפי חן

שוברת שתיקה: "חייתי עם נרקומן והצלתי את הילדים"

בעל מכור לסמים ואלים, סאגת הגירושים וגידול הילדים שהחליטו לחזור בתשובה ולהתנתק מהאם המסורה. סיפורה של אישה אחת אמיצה בחולון שהחליטה לקראת יום המשפחה לחשוף את סיפורה הקשה בפוסט שהפך לויראלי

פורסם בתאריך: 5.2.19 13:34

ציפי חן, תושבת חולון, החליטה לשבור שתיקה ולשתף את סיפור חייה שהסתירה במשך 30 שנה. בעל מכור לסמים שנהג באלימות, הגירושים הקשים וגידול הילדים שהחליטו לחזור בתשובה ולהתנתק.

בסוף השבוע האחרון פרסמה חן את עיקר הדברים שעברו עליה ב-30 השנים האחרונות בפוסט בפייסבוק שבמהרה הפך לויראלי ברשת וגרר אחריו תגובות רבות. כעת היא מספרת ל'השקמה חולון" את שעבר עליה במשך שנים ומדוע החליטה דווקא עכשיו לשבור שתיקה.

ציפי חן, בת 54, גדלה בחולון ולמדה בבית הספר רביבים. כשהיתה בת 16 הכירה את מי שלימים הפך להיות בעלה ואבי בניה. "יצאתי איתו שלוש שנים, וכשהוא היה חייל ואני הייתי חיילת התחתנו", מספרת חן. עד כאן, הכל הלך לפי המסלול הרגיל. לאחר מספר שנות חברות, החליטו בני הזוג למסד את הקשר, להתחתן ולהקים בית. דווקא כשנראה שהכל הולך כשורה, אז החלו להיווצר הבעיות.

"כשהייתי בחודש תשיעי ועברנו לדירה החדשה, הכל פתאום התחיל לצאת החוצה. לבעלי לשעבר היו בעיות עם העסק. החבר הכי טוב שלו הכניס אותו לעסק הזה", נזכרת חן ומתארת את השתלשלות האירועים: "לפני כן היתה לנו חנות למכשירי כתיבה והחבר שלו אמר לו, 'בוא תיכנס איתי בתור קבלן משנה', אבל מה שהוא לא אמר זה שהוא בחובות. בעלי מכר את החנות ופתח איתו עסק. אחרי תקופה, כל החובות נשארו עלינו ובעקבות זאת בעלי נפל לסמים ונכנס לחובות של מאות אלפי שקלים".

ציפי חן. "הוא היה שורף לי את כפות הרגליים"

ציפי חן. "הוא היה שורף לי את כפות הרגליים"

חן ידעה כי על בעלה עובר משהו רע, אך לא תיארה לעצמה עד כמה. "קודם כל ,ההתנהגות שלו התחילה להשתנות. הוא התחיל לבוא כמה פעמים הביתה באמצע היום. הוא אמר לי שהוא בא לשירותים ואמרתי לו, 'אבל יש לך בעסק שירותים', וככה זה היה, יום אחרי יום. ההתנהגות שלו היתה לא נורמלית. הוא פתאום התחיל לדבר באלימות ובצורה משפילה.

היא נזכרת ברגע שבו גילתה שבעלה משתמש בסמים. "יום אחד, כשהבנים שלי רצו להיכנס לשירותים, הוא אמר להם 'לא! לכו לגינה'. הצצתי מהחלון ואז ראיתי אותו מסטול ומעשן, וכשיצא, התעמתי איתו והוא אמר לי שהוא מריץ קוק".

חן נאלצה להתרגל למציאות הקשה שבה בעלה סובל מקריזים בהשפעת הסם אשר לא פעם יצרו אלימות קשה שכוונה כלפיה. היא מספרת כי היא ניסתה מספר פעמים לעזור לו לצאת ממעגל הסמים, אולם נסיונות אלו כשלו בזה אחרי זה. היא מתארת את התקופה הקשה שבה סבלה מהתעללות ואלימות פיזית מבעלה: "חייתי עם פסיכופת. הלכתי פעם לרב כדי לעזור לו והוא חיכה לי בצומת ומשך אותי מהשערות. הוא לא האמין שהייתי אצל רב וזה לא עניין אותו. כשהייתי ישנה, הוא היה שורף לי את כפות הרגליים, הוא היה אומר לי, 'אני אפתח את הגז, אני אשחית לך את הפנים'. הוא הפך את הבית לתחנת סמים וכל שני וחמישי עצרו אותו כי התחיל גם לגנוב".

לאחר תקופה ממושכת של סבל והתעללות מצד בעלה, התגבשה בראשה של ציפי ההחלטה שעליה להתגרש. "הדבר הראשון היה להציל את הילדים שלי, אבל כל התקופה הזו ארכה ארבע שנים עד שהחלטתי להתגרש", אומרת חן ומתארת את התלאות שעברה עד לקבלת הגט: "הגעתי אל עורכת דין שהמליצו לי עליה והיא הסכימה לעזור לי. לא היה לי כסף. הלכתי לאבא שלי, ההורים שלי אז לא ידעו מכלום. אמרתי לו, 'אבא אי אפשר לסבול את זה'. אבא שלי שם לה צ'קים וביקש ממנה להוציא אותי מזה.

"אפילו ההחלטה הראשונה של בית דין הרבני היתה לא לחייב אותי לשלום בית מרוב שהמצב היה קשה. הבעיה שפעמיים בעלי לא הופיע בבית הדין הרבני, ורק בפעם השלישית ניתן הגט. בינתיים, לא הייתי מוכנה ליפול על אף אחד למרות שניסו להפנות אותי לרווחה. בתקופה הזו עבדתי במשק בית, החבאתי את הכסף אצל השכנים וקיבלתי קיצבה מהביטוח הלאומי".

התקופה שלאחר הגירושים לא היתה פשוטה אף היא. חן מצאה את עצמה מטופלת בשלושה ילדים קטנים בבית כשהיא נטולת אמצעים. גם מציאת עבודה היתה אתגר לא פשוט עבורה. "חייתי מרגע לרגע, ואנשים לא האמינו לי. אף אחד לא רוצה להכניס עצמו למיטה חולה. הגשתי קורות חיים בעירייה ומנהלת כוח האדם קיבלה אותי לבסוף לעבוד בעירייה. עבדתי בבית ספר הרצוג".

ואז הוטלה הפצצה השנייה. בתקופה זו שלושת בניה המתבגרים היו עמוק בתוך תהליך רוחני של חיפוש עצמי. הם החליטו ללכת ללמוד בישיבה ואל הבית הם בקושי הגיעו כיוון שהוא לא התאים לאורחות חייהם. ציפי נשארה לבד, גם בשבתות וחגים. "פתאום הילדים שלי החליטו שהם חוזרים בתשובה. היתה סוג של התעוררות בשכונה והם מצאו בית חם שם. הילדים שלי הלכו למאה שערים. אני שנאתי את כולם, הרגשתי שאני לבד. הייתי משקרת לכולם בחגים ונשארת לבד בבית. הם היו מתביישים ללכת איתי ברחוב כי אני חילונית.



"בהמשך הגעתי לבן אדם מאוד חכם והוא אמר לי, 'אל תילחמי נגדם, הם יחזרו אלייך'. ציפי החליטה לאמץ את העצה. היא הכינה פלטת שבת והזמינה את בניה שבינתיים גם הם הבינו שכיבוד הורים זו מצווה חשובה מאוד. "אמרתי להם, 'אתם תבואו אלי ואני אעשן בחדר'. כשהם חזרו מבית הכנסת, הם נכנסו אלי לחדר, נישקו אותי ואמרו ואמרו לי שבת שלום".

כיום היא סבתא לנכדים. היא עטופה בבניה ובנכדיה שממלאים את ביתה בנוכחותם בשבתות ובחגים. כעת היא מסבירה מדוע לאחר כל כך הרבה  שנים היא החליטה לפתוח את פצעי העבר ולחשוף את סיפורה האישי שמעט מאוד אנשים מסביבתה הקרובה ידעו עליו. "כל עוד אבי היה בחיים, לא רציתי לדבר על זה. הוא נפטר לפני חצי שנה. החלטתי לספר גם בגלל הניסיון המר שהיה לי עם גברים ופשוט כתבתי את זה" .

חן מודה כי לא תיארה לעצמה שהסיפור האישי שלה יהפוך במהרה לטקסט בעל משמעות ציבורית שכל כך הרבה אנשים שיתפו. "אני כל כך לא התכוננתי לזה. קיבלתי אלף ומשהו תגובות ועשו הרבה שיתופים". מעבר לכך, פרסום הדברים היכה בתדהמה הרבה ממכריה שכלל לא היו  מודעים למצבה.  "כל התקופה שעבדתי בהרצוג היתה הקשה ביותר עבורי. הכנתי כל יום סנדוויצ'ים לילדים ולמורות ואף אחד לא ידע מה עבר עלי כי לא בכיתי. המון מורות מ'הרצוג' כתבו לי, 'לא ידענו'. אף אחד לא הבין מתי ואיך זה קרה".

כעת, יש לה כוונה להשתמש בניסיון החיים שלה כדי לעזור לאחרים, שלא יעברו את הסבל שהיא עברה. "הפכתי לסוג של קאוצ'רית ואני חושבת להדריך בכיוון של 'איך לזהות שבן זוג מכור לסמים וכיצד להתמודד עם אלימות במשפחה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר