אוהבים בשפת הסימנים: מהתערוכה "הזמנה לשקט" ועד לחתונה

יצחק וליטל, שני צעירים חירשים ממשפחות חירשות, הכירו והתאהבו בעבודתם המשותפת בתערוכה "הזמנה לשקט" של מוזיאון הילדים חולון. על האהבה גדולה ועל החתונה הקרובה הם מספרים בשפת הסימנים

פורסם בתאריך: 15.3.19 10:28

יצחק וליטל, שניהם צעירים חירשים ממשפחות חירשות, הכירו והתאהבו במסגרת עבודתם המשותפת כמדריכים בתערוכה "הזמנה לשקט" של מוזיאון הילדים חולון. באחרונה יצחק כרע ברך והציע נישואין, ליטל ענתה "כן" בשפת הסימנים והחתונה הגדולה תתקיים בחודש ספטמבר. "השקמה-חולון" מביא את הסיפור מרגש.

כמו כל זוג צעיר בגילם, גם הם מאוהבים עד מעל לראש ומצפים לחיים משותפים מאושרים ולהקים משפחה. אבל יש בהם משהו מיוחד. יצחק קידר וליטל אנגלשטיין הם זוג חירשים, שהכירו בעבודתם כמדריכים בתערוכה "הזמנה לשקט" במוזיאון הילדים בחולון. מדובר במרכז חווייתי יחידי מסוגו בארץ המדמה את החיים כאדם חירש. את המסלול למבקרים מעבירים מדריכים חירשים או כבדי שמיעה.

יצחק וליטל הכירו ב"הזמנה לשקט" לפני 12 שנים. אט אט, ההיכרות התפתחה והבשילה לאהבה גדולה ובשיאה תגיע החתונה. ליטל מספרת: "אני חירשת, נולדתי למשפחה חירשת, ההורים חירשים וגם שתי האחיות הגדולות שלי. כן, בית חירש לגמרי. אני מורה מקצועית בבית ספר ניב לחינוך מיוחד, מלמדת תלמידים חירשים וכבדי שמיעה. יש לי תואר ראשון בחינוך מסמינר הקיבוצים ואני גרה בתל אביב עם בן זוגי, יצחק. גדלתי בקריית מוצקין ובילדותי למדתי בבתי ספר רגילים המשלבים כיתות חירשים. סיימתי עם תעודת בגרות מלאה וכמובן התנדבתי לצה"ל לתפקיד מורה חיילת במסלול 'שמע' בתל אביב. מאז, נשארתי במרכז הארץ".

ליטל רואה בחירשות כחלק אינטגרלי מחייה ומהותה ומעולם לא התייחסה אליה כאל מכשול. "אחרי הצבא יצאתי לטיול ארוך לדרום אמריקה עם חברה טובה ובמהלך הטיול שמענו מחברה אחרת שפגשנו שפותחים בחולון את התערוכה 'הזמנה לשקט'. התלהבנו ומיד אחרי שחזרנו לארץ, ביקשנו להתראיין". ליטל, שניחנה בקסם אישי שאיש לא יכול להתעלם ממנו, התקבלה מיד לעבודה. "עבדתי כמדריכה ב'הזמנה לשקט' תקופה ארוכה אבל עם הפסקות בגלל הלימודים האקדמאים ועבודות שונות נוספות שבהן עסקתי כמו סייעת בבית ספ והדרכה במועדון 'שמע'", היא מספרת.

יצחק, חירש גם הוא, הכיר כאמור את ליטל בעבודתם המשותפת כמדריכים במוזיאון הילדים בחולון. שניהם אמנם עבדו במרכז עמותת "שמע" בתל אביב – מועדון חברתי שמספק צרכים חברתיים וחינוכיים לילדים חירשים וכבדי שמיעה מהחינוך המיוחד – אך לא באותן השנים. בנוסף, יצחק עובד כרכז סדנאות במרכז "נא לגעת" ביפו.

"גם אני נולדתי למשפחה חירשת", הוא מספר, "שתי אחיותיי הקטנות חירשות גם הן. גדלתי באשדוד ולמדתי בבתי ספר המשלב כיתות חירשים וכבדי שמיעה יחד עם תלמידים שומעים. סיימתי עם תעודת בגרות מלאה ואחרי סיום לימודים התנדבתי לשירות צה"ל, שירתי בחיל האוויר כחלק מצוות מחשוב".

גם ליצחק היה חשוב "להיות כמו כולם" כדבריו, והוא ממשיך ומספר: "אחרי סיום השירות הצבאי למדתי לתואר ראשון הנדסת חשמל, אך הפסקתי מסיבות אישיות. לפני 12 שנים שמעתי שיוצרים בחולון תערוכה חדשה ומחפשים מדריכים חירשים. התלהבתי מהרעיון שאהיה בסביבה חירשת ומתאימה, הגעתי לראיון והתקבלתי. כאן, הכרתי את ליטל".

במקביל עבד יצחק עבד בתחום החינוך כסייע בבתי ספר לחירשים וכבדי שמיעה, כמדריך בפנימיה לחירשים ובעמותת שמע כמדריך, שם התקדם לתפקיד רכז העמותה. וזה לא הכל. יצחק מתאמן ומשחק בקבוצת כדורגל אולמות "זאבי יהוד", קבוצת חירשים וכבדי שמיעה שפועלת במסגרת אס"ח (ארגון ספורט חירשים). ומי מנהלת את הקבוצה? נכון, זוגתו, ליטל.

על החיים כאנשים מוגבלים בחברה, חשוב להם להדגיש: "אנו חירשים, דוברי שפת סימנים ישראלית בחברה ישראלית, ואנו לא רואים את עצמנו כמוגבלים. אמנם בחיי היומיום אנו חווים את הסביבה המוגבלת, כי הסביבה לא תמיד מודעת לקשיים, הסביבה לא תמיד מאפשרת קבלה והכלה בתחומים מסוימים כגון תעסוקה ותקשורת בסיסית יומיומית, סידורים כמו בנק, רפואה, דואר, ואפילו סידורים כהורים חירשים עבור ילדים. בגלל שהסביבה היא בעצם המגבילה, אנו חווים את החסמים שקיימים בכל התחומים ובעיקר בעולם התעסוקה. זה רק בגלל חוסר מודעות, חוסר רצון ואף בורות של הסביבה".



ועכשיו, לרגע המרגש שכבר היה ולאירוע המרגש שעוד צפוי. לאחרונה ואחרי לא מעט שנות היכרות, יצחק כרע ברך והציע לליטל נישואין, היא ענתה מהר מאוד "כן" בשפת הסימנים ואיך אומרת הקלישאה: אף עין לא נותרה יבשה.

יצחק מספר: "החלטתי להציע לליטל נישואין במקום שבזכותו הכרתי אותה, ב'הזמנה לשקט'. ביקשתי ממנהלת התערוכה טלי אלימלך אישור וסיוע, והיא נרתמה מיד באהבה גדולה וענקית. יזמנו אירוע מדהים וסודי במשך שלושה חודשים, שבסופו כל החברים הקרובים ובני המשפחות שלנו הגיעו כדי לחגוג את הצעת הנישואין. ליטל לא ידעה כלום עד תחילת האירוע ורגע ההצעה, וההתרגשות הייה בשיאה. נו, ברור שהיא אמרה מיד 'כן'".

היא אמרה "כן"

היא אמרה "כן"

מאז, שניהם מתרגשים מאוד ואומרים: "כן, אנו מתרגשים התרגשות שיא. בימים אלה אנו בעיצומו של ארגון האירוע. אמנם זה לא קל לנו כחירשים, אבל למדנו ליהנות מכל דבר ולהתגבר על קשיים. למרבה השמחה והפלא, יש ספקים מאוד נגישים שמתכתבים איתנו בהודעות ובמיילים בלי שום בעיה. מי שלא היה נגיש לנו, מיד פסלנו והורדנו אבל היו מעט מאוד".

מתי החתונה?

ליטל: "החתונה שלנו תתקיים בשבוע הראשון של חודש ספטמבר. המשפחות שלנו מאוד מתרגשות כבר עכשיו. אצלנו, אני הבת האחרונה שמתחתנת. אצל יצחק הוא הבן הראשון שמתחתן. אז יש התרגשויות".

ואיך תהיה החתונה?

"לא שונה משום חתונה אחרת. כמו אצל כולם, הדגש שלנו בחתונה הוא שיהיה רק שמח, כיף אמיתי, שהאורחים ייהנו, שיהיו שמחים וישמחו אותנו כמובן".

אתם כבר גרים יחד. איך מסתדרים?

יצחק: "טוב, זה לא היה פשוט בתחילה כי זוגיות היא עניין של עבודה, הכלה ושיתוף פעולה. ככל שעובר הזמן אני מתאהב יותר ויותר בליטל, כי מדובר באישה מדהימה – גם ביופייה בגם באישיותה".

 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר