רציף תחנת הרכבת צומת חולון. צילום: מיכאל יעקובסון

מבקר המדינה מזהיר: זיהום אוויר חמור בתחנת הרכבת בחולון

מדוע עיריית חולון לא מציבה מצלמות אכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית ולמה מסוכן לשהות בתחנת הרכבת בעיר? דו"ח מבקר המדינה מסביר

פורסם בתאריך: 17.3.19 12:25

מבקר המדינה יוסף שפירא פרסם בשבוע שעבר את דו"ח משרד התחבורה על המשבר בתחבורה הציבורית ונתן למשרד התחבורה ציון נכשל עם שלל ליקויים חמורים. בין השאר, עולה בדו"ח ביקורת נוקבת גם על התנהלות עיריית חולון בנושא אכיפת אמצעים אלקטרוניים בנתיבי תחבורה ציבורית ועיכוב פרויקטים בגלל הבחירות לרשויות המקומיות. זאת ועוד, מצביע הדו"ח על זיהום אוויר חמור בתחנת הרכבת בעיר ועל תלונות רבות מצד תושבי הדרום שהעצירה בחולון מעכבת אותם בדרכם לתל אביב.

מדוע בחולון לא אוכפים במצלמות נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית?
מבקר המדינה תוקף בדו"ח את עיריית חולון על כך שלטענתו לא אוכפת בצורה יעילה ובאמצעים אלקטרוניים את הנסיעה בנתיבי ההעדפה של התחבורה הציבורית בעיר. במקום זאת, הוא טוען, כי את העבודה הזו נדרשים לעשות שוטרי התנועה כאשר לטענתו הצבת מצלמות תרתיע את הנהגים שלא לנסוע בנתיבי התחבורה הציבורית בעיר. בנוסף, השימוש במצלמות ימנע הפרעה של כלי הרכב הפרטיים בנתיבי התחבורה הציבורית ויעניק אפקטיביות וההעדפה של התחבורה הציבורית על פני נתיבים אחרים.

מדוע התעכב פרויקט "מהיר לעיר"?

נושא נוסף שבו התמקד מבקר המדינה הוא הפרויקט "מהיר לעיר". בשנת 2012 החליט משרד התחבורה לקדם פרויקט אשר שם דגש על העדפת אוטובוסים ותחבורה ציבורית במטרופולין תל אביב. במשרד החליטו כי במסגרת הפרויקט תוקם רשת רציפה של נתיבי העדפה עירוניים ומטרופוליניים בכבישים לתחבורה ציבורית אשר ישלימו את מערכות הרכבת והרכבת הקלה בעתיד ויחדיו ייווצר שילוב של כלים למען אזרחי ישראל שיהיה להם את החופש לבחור ויאפשר תנועה חופשית של אוטובוסים והגדלת מהירות נסיעתם שכיום עומדת על 16 ק"מ לשעה. כמו כן הרשת תגביר את ההעדפה להשתמש בתחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי.

לפי טענת המבקר, המשא ומתן בין נתיבי איילון לבין הרשויות המקומיות ארך שלוש שנים כאשר רק בשנת 2016 נחתמו ההסכמים עם 17 מהרשויות המקומיות, ביניהן גם העיר חולון והמבקר מדגיש כי במשך השנים הללו נדחה שיפור התחבורה הציבורית לתושבים.

בנוסף, נכתב כי בתחילת 2017 צפויים עיכובים בפרויקטים ברוב הרשויות המקומיות אשר משתתפות בפרויקט "מהיר לעיר". לטענת המבקר, בשל הבחירות לרשויות המקומיות, ראשי העיר לא רצו להמשיך בפרויקטים המתוכננים לעבודות בעיר, שמא שזה ישפיע על דעת התושבים בשנת הבחירות בדרך לקלפי.

לאמירה זו התנגדה עיריית חולון ומסרה בתגובה למבקר כי מעולם לא התנתה את ביצוע הפרויקטים בבחירות לרשויות המקומיות וכי בישיבה בהשתתפות נציגי נתיבי איילון מספטמבר 2017 אמר ראש העיר מוטי ששון, ש"אין לעכב פרויקטים בגלל הבחירות וכי התנאי היחיד לכניסה לביצוע העבודות הוא הגשת לוחות זמנים ותרשים הסדרי תנועה זמניים, המציג שלב אחרי שלב את הביצועים כדי להפחית את רמת הפגיעה בתושבי העיר". עוד ציינה העירייה ש"עד למועד הגשת התשובה, לא התקבלו לוחות זמנים ברורים לביצוע הפרויקט".



 

עצירת הרכבת בחולון – את מי זה מעכב?

בנוסף המבקר חושף כי תלונות רבות הגיעו למשרדו בעקבות עצירת הרכבת בחולון ובבת ים מצד תושבי הדרום. תושבי הדרום טענו כי העצירה בערים הללו מעכבת אותם ומאריכה את משך הנסיעה בשמונה דקות לפחות. דיון מיוחד בתלונות אלו נערך בדירקטוריון חברת רכבת ישראל והתברר כי במידה שייענו לדרישותיהם של תושבי הדרום, ייפגעו כ-6,500 נוסעים מהמהלך ולכן התלונות הללו נדחו על הסף.

איפה כדאי להמתין לרכבת בחולון? 

כמו כן, המבקר טוען כי בתחנות הרכבת בחולון ובבת ים הנמצאות לאורך נתיבי איילון זיהום האוויר הקיים שם גדול בשל מסת כלי הרכב האדירה שעוברת במקום. בנוסף, המבקר שם דגש על כך שהתחנות עצמן סגורות חלקית ובכך אין אפשרות לאווררן כפי שרצוי ומזהיר את משתמשי הרכבות יחד עם רכבת ישראל להימנע מלחכות ליד הרציפים ולהמתין לרכבת בתוך התחנה עצמה בשל זיהום אוויר כבד העולה על התקן.

חברת הרכבת טוענת בדו"ח כי היא פועלת יחד עם המשרד להגנת הסביבה והחלה פיילוט שהתברר כמוצלח בהתקנת מסנני חלקיקים על קרונות הרכבת ובעקבות כך התקינה מסננים נוספים. עוד נמסר מחברת הרכבת כי "זיהום האוויר יפחת באופן משמעותי, בעיקר לאחר הסבת כלל המערכת להנעה בחשמל".

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר