פיצוץ גז אחרי ניקוי כיריים. צילום: חזי רחימי, כבאות והצלה מחוז דן

התאונות של פסח: זהירות! ביעור חמץ

מתברר כי תהליך הגעלת הכלים, ניקיון המטבח, ביעור החמץ ואף אפיית מצות טומנים בחובם סכנות רבות. בשירותי הכבאות בחולון מסבירים כיצד למנוע את האסון הבא

פורסם בתאריך: 19.4.19 09:08

מתברר כי תהליך הגעלת הכלים, ניקיון המטבח וביעור החמץ לקראת פסח טומנים בחובם סכנות רבות. איך ניתן לשמור על הבטיחות של כולנו וגם על בית כשר ונקי?

בשירותי הכבאות, למודי מקרים רבים של תאונות שנגרמו במהלך שנים עברו, החליטו לצאת בקמפיין הסברה – "כולנו בוחרים בטוח" – שמטרתו להיאבק בתאונות המתרחשות בבתים רבים בתקופת ההכנות לפסח. לא מעט תאונות נגרמות במהלך ההכנות לחג. למשל, בזמן ניקוי הכיריים במטבח. "מרבית התאונות הן של אנשים שמנקים את הגז מבלי לסגור את הברז הראשי", אומר חוקר השריפות של חולון ובת ים, ניסים אבו חצירא. "לאחר שמנסים להפעיל את הכיריים כמה פעמים והגז לא נדלק, מצטברת עננה של גז בחדר ואז כל דבר שיש בו הבזק יכול לגרום לניצוץ ושריפה". אבו חצירא מספר על אירוע כזה בחולון: "היה אירוע בחולון שבו בחור ניסה להדליק את הגז עם מצית, אך היא היתה ריקה. הוא הביא מכל סגור שממלא גז למצית ולאחר מכן היה לו פיצוץ במטבח".



סכנה נוספת מתקיימת בזמן ביעור החמץ והגעלת הכלים. רבים מן התושבים מדליקים מדורות בחצרות ובשטחים פתוחים. בשירותי הכבאות שבים ומזכירים כי השארת אש ללא כל השגחה עלולה לעלות אף בחיי האדם, במיוחד בתקופה זו של השנה אשר בה שוררים לא מעט ימים עם רוחות יבשות. "לביעור החמץ יש אותו משקל שקיים לגבי מדורות ל"ג בעומר. כשהביעור מתקיים ללא השגחה ויש רוח, אי אפשר לדעת לאן זה יגיע. חוויתי אירועים כאלה בעבר. למשל, מדורה שעפו ממנה גיצים גרמה לשריפת נגריה שהיתה לא רחוקה ממנה", מתאר אבו חצירא.

"בזמן הגעלת הכלים יש להשגיח מאוד על הנושא של החום ולהקפיד שהילדים לא יהיו ליד המים הרותחים בזמן ההגעלה. אנשים מרגישים שזו מצווה מאוד גדולה ורוצים לשתף את הילדים אבל לא מבינים שזו סכנה", הוא אומר חצירא ומוסיף כי גם שימוש לא בטוח בחומרי הניקוי עלול להביא לתאונות קטלניות. "ערבוב של חומרי ניקוי עושה ריאקציה מסוכנת, שעלולה להביא לאדים דליקים. לכן יש להשתדל לנקות רק עם חומר אחד. כמו כן יש תמיד להשאיר את החלונות פתוחים שלא יצטברו אדים רעילים בבית".

סוג נוסף של תאונות נגרם כתוצאה מאפיית מצות. כך מספר לנו ישי אהרוני, קצין ההסברה של שירות הכבאות, הפונה אל המגזר הדתי. "מאפיית מצות נגרמות לעתים שריפות. זה קורה מפני שהרבה פעמים אפיית המצות מתרחשת בתוך מחסנים, שמהם מתפשטות השריפות".

הוא מספר כי מדי שנה, בימים שלפני חג הפסח, שירותי הכבאות מתמודדים עם אירועי בטיחות חמורים של גז הבישול בבתים. במהלך השיחה הוא מספר על אירוע שהתרחש לפני מספר ימים בתוך דירה אשר יכול היה להסתיים באסון: "התקנה פרובוזורית של קו גז בדירה יצרה קרע בקו הגז במטבח והביאה לדליקה. רק בנס בעל הבית הצליח במקרה זה לכבות את השריפה בשלביה הראשונים לפני שהתפשטה. בימים שלפני הפסח, אנו עדים בשנים האחרונות לאירועי דליפות גז ושריפות לא מועטות בעקבות התקנות ושימוש לא נכון".

מה המסר שחשוב לך להעביר לציבור בימים אלה?

"חשוב מאוד שאנשים יקפידו על התקנה ותחזוקה תקנית של מערכות גז כמו שצריך, במיוחד לפני הפסח. כשמנתקים את הגז ושמים את הכיריים על לוחיות לפסח, לא תמיד מחברים אותן כראוי. עדיף לשלם קצת יותר ולעשות את זה כראוי ובטח מאשר לסכן חיים".

כאמור, השנה יוצאים שירותי הכבאות בקמפיין ההסברה "כולנו בוחרים בטוח". באמצעות שמירה על הכללים הבאים תוכלו להציל חיים ולהכשיר את הבית לפסח:

ביעור חמץ – יש לוודא נוכחות מבוגר אחראי במקום ביעור החמץ ולהימנע מלעשות זאת בקרבת חוטי חשמל, רכבים חונים וקוצים. אין להוסיף חומרים דליקים למדורה.

הגעלה וליבון כלים – אין להשתמש בגז ללא התקנה של טכנאי מוסמך ויש להציב את הדודים על משטח יציב שנבדק ואושר. חל איסור להקים אתרים להגעלת כלים באופן פיראטי.

ניקוי מכשירי גז – לפני הניקוי יש לסגור את ברז הגז. אין להרים כיריים מובנות לצורך ניקוי. כמו כן, לפי חוק הגז חל איסור לנתק לחבר או  לנתק מכשירי גז ללא טכנאי מורשה.

בדיקת חמץ – יש להשתמש בזהירות רבה בנרות ולהרחיקם מכל גורם שיכול להתלקח. אין לתת לילדים להדליק את הנרות, ובוודאי שלא לחפש חמץ ללא השגחת מבוגר. בסיום בדיקת החמץ יש לכבות את כל הנרות בצורה יסודית.

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר