מימין, יוסי הדר בתחנת רדיו ארץ. "ניסיון לסתום פיות"
מימין, יוסי הדר בתחנת רדיו ארץ. "ניסיון לסתום פיות"

סכנת סגירה לתחנת רדיו מחולון המציעה אלטרנטיבה למאזינים

תחנת רדיו ארץ המשדרת מחולון יצאה בפרויקט מימון המונים להצלתה. המנכ"ל יוסי הדר פונה לציבור: "יש בתקשורת הטיה עמוקה שמאלה. כל מי שחשובה לו תקשורת שנותנת פתחון פה לכולם, שיתרום לקמפיין"

פורסם בתאריך: 28.4.19 14:42

תחנת רדיו ארץ המשדרת מחולון משיקה בימים אלה פרויקט מימון המונים. המנכ"ל יוסי הדר פונה לציבור ואומר: "כל מי שחשובה לו תקשורת חופשית שנותנת פתחון פה לימין ולשמאל, שיתרום לקמפיין הזה".

תחנת רדיו ארץ הוקמה בשנת 2017, זמן קצר לאחר סגירת רשות השידור, על ידי שדר רשת ב' לשעבר, יוסי הדר. מאז הספיקה התחנה לגדול וכיום היא מונה כ25 שדרים המשדרים בהתנדבות מגוון של תכניות בנושאי אקטואליה ומוזיקה. רבים מן השדרים הם יוצאי רשות השידור. מטרתה של התחנה, כפי שהדר מסביר, היא לתת במה שווה לכל הדעות הפוליטיות ובמה לכל יוצרי המוסיקה, דבר שלטענתו לא מתקיים היום בכלי התקשורת הממוסדים.

לאחר יותר משנה וחצי של פעילות, נקלעה התחנה לקשיים וכעת מנהליה מבקשים את עזרת הציבור בפרויקט מימון המונים כדי שתוכל להמשיך את פעילותה. הדר מזהיר כי אם לא יצליחו לגייס את סכום הכסף שעומד על 195 אלף שקל, תיאלץ התחנה להיסגר בחודש הבא.

רדיו ארץ הוקמה לפני כמעט שנתיים כמקום אלטרנטיבי ליצירת רדיו שיהווה אלטרנטיבה לתחנות הגדולות. על פי תפישת התחנה, התקשורת הממוסדת מעבירה סדר יום אשר מוטה פוליטית ומדיר עמדות ודעות אחרות אשר קיימות בציבור. יוסי הדר, שדר ועורך לשעבר ברשת ב' של רשות השידור המנוחה, החליט לצאת אל ההרפתקה ולהקים מאפס תחנת רדיו עצמאית שתתחרה בתחנות הגדלות ותוביל סדר יום עצמאי שיביא פתחון פה לכל הדעות בציבור וכמו כן במה חופשית לכל יוצרי המוסיקה, דבר אשר לטענתו לא מתקיים היום בכלי התקשורת.

"החלטתי להקים תחנת רדיו עצמאית שבעצם שתי המטרות שלה הן חופש ביטוי וקידום המוסיקה הישראלית", אומר הדר ומספר כי הרעיון להקים גוף תקשורת עצמאי ובלתי תלוי ישב אצלו בראש עוד בימים שעבד ברשות השידור, אך לא קידם אותו. לאחר שהרשות נסגרה במאי 2017 החליט הדר כי עומדת לפניו הזדמנות לנות ולהקים דבר חדש. יחד עם זאת, הקמת תחנת רדיו בישראל אינה דבר פשוט כאשר כמות התדרים היא מוגבלת ויש לגשת למכרז של כמה מיליונים. במציאות כזו האפשרות הריאלית ביותר היא הקמה של תחנת רדיו עם ציוד ואולפנים מקצועיים כאשר הכל מועבר דרך האינטרנט. כיום פועלות לא מעט תחנות רדיו כאלה בישראל.

"זה לא פשוט לקבל תדר. היום המגמה היא להקים רדיו בדיגיטל. גייסתי את כל הכוחות והקמנו תחנה יש מאין". לפני מספר חודשים השיקה התחנה את אולפניה החדשים שהוקמו בחולון מהם משדרת בימים אלה. "ראש העיר מוטי ששון כיבד אותנו בנוכחותו באירוע השקת האולפנים ואנחנו מקווים לשיתוף פעולה בהמשך. היום אנחנו משדרים שם קרוב ל-30 תכניות", מספר הדר.

פרט לשדרים אשר מופיעים בה בהתנדבות, מעסיקה התחנה צוות של מפיקים וטכנאים בשכר, דבר אשר מן הסתם דורש תקציב רב שיגיע מהכנסות לתחנה. הדר אומר כי קיים מודל עסקי לתחנות רדיו כמו שלו, אך הדבר לוקח זמן עד שהוא נבנה. "כל התקציב הוא פרטי. אני היזם שהקים את התחנה ועד עכשיו הוצאנו כמה מאות אלפי שקלים כדי לקדם את התחנה. יש מודל עסקי של חסויות ופרסומות. אבל אנחנו צריכים לבסס את העבודה של התחנה כדי להתקדם. כבר היום יש 200 אלף מאזינים בכל הפלטפורמות.

"אנחנו במקביל מחפשים משקיעים. העניין הכלכלי הוא בעייתי ולכן יצאנו בהד סטארט. אני קורא לכל מי שחשובה לו תקשורת חופשית ועצמאית באמת שנותנת פתחון פה לימין ולשמאל. שיתרום לקמפיין הזה".



במהלך השיחה מסביר הדר כי ההטיה הפוליטית שבה נתקל במהלך עבודתו ברדיו הממלכתי האיצה בו את הרצון להקים תחנה עצמאית שתיתן פתחון פה לכולם. הוא מסביר כי ההטיה קיימת בתקשורת גם כיום. "יש בתקשורת הטיה שמאלה וזו הטיה עמוקה. למרות שבזמן האחרון יש הרבה אנשי ימין שמצליחים להיכנס, אבל הקו המנחה הוא של תקשורת שנוטה שמאלה עם אנשים שמביאים את האג'נדה שלהם מהבית. ראינו את זה בבחירות האחרונות. הימין ונתניהו ניצחו שוב, ובתקשורת תמיד לא לומדים את הלקח. חלקים מהתקשורת הישראלית מונעים משתלטנות וסתימת פיות", הוא טוען.

אתה נתקלת בהטיה הזו?

"גם ברשות השידור היתה הטיה תקשורתית שמאלה. אני נתקלתי בהתנגדויות חריפות בזמן שהגשתי את 'הכל דיבורים' ברשת ב'. אנשים לא אהבו שמישו מזיז להם את הגבינה. אני הייתי בין אלה שהוכנסו לרשימות השחורות בגלל העמדה הפוליטית שלי, או יותר נכון בגלל הגישה שלי שביקשה לייצר תקשורת הוגנת ומאוזנת ולהשמיע גם את הימין וגם את השמאל".

וכשהרשות נסגרה, לא ניסית להתקבל לתאגיד?

"לא היה דיון כזה. ראיתי לכתחילה שאני לא נכנס לגוף הזה. התאגיד הוא גוף חולה. כל הכשלים והסיאוב שהיו ברשות במשך 50 שנה קרו בתאגיד תוך שנתיים".

מה דעתך על הסערה שהתחוללה מאחורי דבריה של אשרת קוטלר על חיילי צה"ל?

"יש הבחנה ברורה בין דעה לידיעה. שם לא נעשתה ההבחנה הזו ולדעתי זה חמור מאוד שמגישת חדשות אומרת דברים כאלה. זה לא טור דעה או פובליציסטיקה. לדעתי, הדרך היא לא לפטר או להעיף אנשים אלא להרבות כלי התקשורת".

לאחר שנה וחצי של שידורים. מסכם הדר תקופה של הבאת סדר יום חדש לתקשורת במסגרת התחנה שהקים. הוא אומר לנו כי היה מאוד מעוניין שהתחנה תקבל תמיכה מגופים ממשלתיים כמו משרד התרבות אשר יכול לסייע מאוד לפעילותה בקידום המוסיקה הישראלית. לדעתו, השידור הציבורי אשר אמון על קידום היצירה הישראלית לא מקיים את ייעודו בתחום המוסיקה. הדר מגדיר זאת כשערוריה. "אנחנו יודעים שהשידור הציבורי מקבל כמעט מיליארד שקל לשנה. לדעתי זו שערוריה כי אפשר לשרת את הציבור מעשירת מהסכום. התאגיד הוא גוף מנופח וזה חיקוי עלוב של שידור מסחרי. הוא עושה את ההפך ממה ששידור ציבורי צריך לעשות. הביאו את שיטת הפלייליסט של גלגל"צ לתאגיד. יש שני אנשים שקובעים את הטעם המוסיקלי של קהל שלם, אני קורא להם דיקטטורת הפלייליסט. שידור ציבורי חייב לתת ייצוג לכל היוצרים המוזיקלים".

השאלה היא האם יש בכלל סיכוי לתחנה אינטרנטית להצליח.

"דווקא בגלל שזו תחנת רדיו דיגיטאלית, יש לה סיכוי גדול יותר להרוויח. בחוץ לארץ תחנות כאלה מרוויחות מיליונים. בארץ בשנים האחרונות יש יותר ויותר תחנות אינטרנטיות, אבל למפרסמים לוקח זמן להבין את זה. אחת המהפכות הגדולות הן שהיום אפשר לשמוע רדיו אינטרנטי ברכבים החדשים וזה הולך להיות הדבר הבא. לא מעט מקומות ויתרו על תדרי האף אם. הרדיו הדיגיטלי יהיה הדבר הבא".

הדר מציין כי בתחנות רדיו דיגיטליות מדידת שיעורי ההאזנה מדויקת יותר מזו אשר בתחנות הרגילות אשר עדיין נסמכות על סקרי TGI שלדעתו לא מספיק מדויקים, כאשר דבר זה יכול לשרת את הפילוח עבור המפרסמים. הוא מספר כי כמות ההאזנה לרדיו ארץ מגיעה ל-200 אלף מאזינים בכלל הפלטפורמות, כאשר חלקם מגיעים אף מחוץ לארץ. "לפי הסטטיסטיקות והפילוחים, שומעים אותנו ב-40 מדינות, ביניהן ארה"ב, קנדה צרפת ואנגליה".

כעת אומר הדר כי הדבר החשוב ביותר שעומד לנגד עיניו הוא לגייס עד לאמצע החודש הבא את סכום הכסף הדרוש על מנת שמפעל חייו לא ייסגר. "אנחנו מדברים על סכום יחסית לא גבוהה שיאפשר לנו פעילות לפתח את המודל העסקי.  195 אלף שקל זה הסכום שאנחנו מבקשים ומקווים שנגייס אותו. אם לא נצליח לגייס אותו עד 15 במאי, התחנה עלולה להיסגר. הפתרון להטיה תקשורתית ומתן פתחון פה לכולם הוא ריבוי כלי תקשורת".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

תגובה אחת
  1. אס

    "הטיה חזקה שמאלה" איפה הדפוק הזה חי? רק על השטות הזאת ברוח ההסטות של ביבי מגיע לתחנה הזאת (שאגב, לא שמעתי עליה עד עכשיו) להיסגר.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר