גירושין shutterstock_Roman Motizov

רוקדים על מדרגות הרבנות: אז למה בעצם כל כך קל להתגרש?

מה עומד מאחורי העלייה במספר הזוגות שמחליטים להתגרש? הגרושים הצעירים מספרים על המסלול המהיר לפירוק החבילה

פורסם בתאריך: 28.6.19 08:19

החודש פורסמו נתוני בתי הדין הרבניים לפיהם ביישובים רבים בארץ חלה עלייה באחוזי הגירושין בשנה החולפת. בחולון לבדה חלה עלייה של שלושה אחוזים.

על פי הנתונים חולון מדורגת במקום התשיעי בישראל במספר המתגרשים, כאשר במהלך השנה החולפת התגרשו 346 זוגות, לעומת 335 בשנה שלפניה.

לצד זאת, עולם ההכרויות מציב אתגרים חדשים, כאשר אמצעי המדיה נעשים מתוחכמים יותר וההיצע הופך כמעט בלתי מוגבל. התוצאה היא שבסוף צעירים רבים מוצאים את עצמם לבדם.

האם מוסד הנישואין במאה ה-21 הפך למיושן ולא רלוונטי? על השאלה הזאת ענו מספר צעירים רווקים וגרושים כדי להבין באמת עד כמה מאתגרת המציאות של היום והאם יש לדור ה-Y תקווה.



תושב חולון בן 35 העביר את מרבית חיי הרווקות שלו בדייטים. את העשור האחרון הוא בילה בין העבודה ביום לדייט בערב. אחרי אין ספור דייטים לא מוצלחים הוא אף חשב שיישאר רווק עד סוף ימי חייו, אבל דווקא אז פגש את האחת שתוך מספר חודשים הפכה לאשתו. הוא לא דמיין בחלומותיו השחורים ביותר שבתוך 10 חודשים בלבד הוא ימצא את עצמו במסדרונות הרבנות.

"ניסיתי להתאמץ במשך עשרה חודשים. החזקתי את העשרה חודשים האלה בשיניים". הוא מספר, "צריך לבדוק את הזוגיות במצבים קשים, כשלא נעים ולא רק כשיוצאים לארוחות ולסרטים".

כמה לדעתך זוג צריך להיות יחד לפני שהוא מתחתן?

"עשרה חודשים, אפילו שנה מינימום. אבל בעצם לא כל כך חשוב כמה זמן יוצאים, יותר חשוב לבדוק את המשפחה. אתה הולך לקנות רכב, אתה לא תבדוק אותו טוב לפני? אז פה תשעה פי 200 יותר מאמץ".

לאחר הגירושין הוא גילה עד כמה הבעיה עמוקה ומושרשת בכל המגזרים ונזכר במקרה שאירע בשבוע שעבר. "הזדמן לי להיות בבני ברק בשיעור של רב ידוע", הוא מספר, "בסוף השיעור סיפרתי לרב שהתגרשתי והוא ברך אותי שאקבל זיווג. ואז משום מקום, פתאום קם האח של הרב, שבא ממשפחה בני ברקית מכובדת, וסיפר שהוא התגרש אחרי 28 שנה וחטף מזה התקף לב".

"הסתבר שאשתו בגדה בו עם החבר הכי טוב שלו. הבן אדם חי היום בדירה שכורה עם 84 אחוזי נכות. הייתי בהלם מהסיפור שלו. מה שאני עברתי זה מכה קלה בכנף לעומתו".

האם מוסד הנישואין פשט את הרגל?

"מוסד הנישואין לא פשט את הרגל. זה אנשים שאיבדו את הצפון שלהם. כל מקרה לגופו. צריכים לעשות תיאום ציפיות ולהבין שהחיים הם לא פיקניק. שורש העניין הוא שיש כאן דור של שפע. הכול מגיע בקלות. כל הזמן מראים לך במדיה שיש פנטזיה של גבר ופנטזיה של אישה ואנשים לא חיים על הקרקע".

סיפור דומה חווה תושב חולון בן ה-32. באמצע שנות ה-20 לחייו, ולאחר חצי שנה בלבד של זוגיות, הוא הציע נישואין לחברתו וכעבור חצי שנה נוספת השניים נישאו. במהרה הוא גילה כי הבחורה שכל כך אהב היא שונה לגמרי בין ארבעת קירות ביתם.

"במקרה שלנו לא גרנו ביחד לפני החתונה ומסתבר שדברים שלא רואים משם, רואים מכאן", הוא מסביר, "היו דברים בעייתיים שיכלתי לזהות. גם כשיצאנו היו ביטולים של הרגע האחרון. פעם אחת למשל כשהייתי על כביש 4 היא התקשרה אליי ואמרה שלא נפגשים היום".

למה בעצם התעלמת מזה?

"קודם כל היה בינינו אמון. אם בן אדם אומר שהיה לו יום קשה בעבודה, אז אני מאמין לו. כלפי חוץ היא נראתה מליון דולר אבל פתאום כשנסגרת הדלת ואתה לבד בבית ומגלה שלצד השני אין כוח לכלום. או שהיא ישבה מול הטלוויזיה או שפשוט היא לא הייתה מדברת ולא מתפקדת".

"אם אני מונה את השבתות שהיינו בהן ביחד, ברובן לא דיברנו אחד עם השנייה. ניסיתי לעזור ואפילו הייתי כמו ליצן במובן החיובי אבל זה לא עזר. זה הגיע למצב שהייתי חוזר מבית הכנסת בליל שבת ומעיר אותה כדי לשמוע קידוש. היינו יושבים לארוחה עצובה שאף אחד לא מדבר בה. בהתחלה לא סיפרתי על זה לאף אחד".

לאחר תקופה קשה החלו השניים ללכת לייעוץ זוגי. "נפגשנו עשר פעמים אבל גם שם היה מאוד קשה כי עד הפגישה השביעית היא בכלל לא נפתחה, הוא משחזר. לבסוף השניים התגרשו לאחר קצת יותר משנה של נישואין. "כשהתגרשתי הייתה תקופה של שנה שהייתי בסוג של דיכאון. אמרתי לעצמי שזו פשלה שלי. ביציאה מהרבנות היא הבטיחה לי שתלך לפסיכולוג ותפתור את הבעיה שלה כדי שבן הזוג הבא שלה לא יעבור את מה שאני עברתי. הבעיה שלי הייתה שלא שמתי לב לזה כשיצאנו. אם היינו גרים ביחד לפני החתונה אולי הייתי שם לב".

מפחיד להיות גרוש?

"הייתי באתרי הכרויות בסטטוס גרוש קרוב לארבע שנים ולא קיבלתי פניות. בתקופה האחרונה רשמתי שאני רווק וכמות הפניות עלתה פלאים. לפני שבוע התחילה איתי מישהי מתל אביב והתכתבנו בוואטסאפ. לא עברה שעה והיא שאלה אותי 'תגיד אתה גרוש'? אמרתי לה 'כן'. מיד היא אמרה שזה לא מתאים. בלי לשאול למה, איך וכמה זמן הייתם ביחד? כל דבר יש לו את הסיבה שלו".

תופעת ה"הממקבלים"

אחת הבעיות שמציפות את שוק הפנויים פנויות בעידן המודרני היא ההיצע האין סופי באמצעי המדיה השונים. הצעירים היום מצביעים על רף הציפיות שעולה הרבה מעבר למה שבא לידי ביטוי בשטח.

"הכרתי המון בחורות ואפילו יצאתי בערך עם 40. ככה זה בדור הזה", מספר רווק בן 32, "אני פונה באתרי הכרויות לבחורות שלא רחוקות ממני מבחינת השכלה ומראה, הן מסננות אותי ולא עונות. אז עד שכבר יש אחת שעונה יוצאת הנשמה עד שנפגשים. אבל גם אני רוצה להכיר ולראות אם בכלל מתאים לי".

"אני שומע תלונות של בחורות שפוסלות בקלות כל אחד. אני חושב שאנשים צריכים להוריד קצת את הדרישות. חשוב יותר לבדוק שיש תקשורת וחיבור טוב".

לטענתו, האמון ההדדי בפגישות הראשונות הוא נמוך כך שאנשים פשוט מקיימים שניים או שלושה קשרים במקביל. "יש תופעה של גברים ונשים שממקבלים. אין מה לעשות, צריך למקבל היום, צריך לשחק לפי כללי המשחק. אם אתה יוצא עם מישהו שאתה רואה שיש לו רצינות לגביך אז אל תמקבל, אבל בהתחלה אי אפשר. אתה לא יכול לשחק משחק הוגן כשכולם מרמים. צריך למקבל . אלה כללי המשחק היום".

"זה מפחיד מאוד הגירושים", הוא חושף, "אני חושב שנשים יוזמות יותר גירושים כי הקלפים יותר אצלן. כגבר גרוש יש לך הרבה יותר מה להפסיד. אתה רואה הרבה גירושים והרבה פרדות במערכות יחסים".

אתה פוחד להתחתן?

"ברור. יש בחו"ל את הטרנד הזה של להישאר רווקים. נהיה מפחיד להתחייב למישהי. אתה רוצה להיות בראש של 'אני כאן על מנת לצאת'. למה לי להתחייב למישהי? יש לי הרבה מה להפסיד".

נראה כי הבעיה הקשה ביותר היום בעולם ההיכרויות היא חוסר האמון בין בני הזוג. אם בעבר בני הזוג היו מכירים אחד את השני בשנות ה-20 המוקדמות לחייהם ומתחתנים ללא היסטוריה במערכות יחסים קודמות. כיום המצב שונה בתכלית כאשר אנשים מכירים כשמאחוריהם יש היסטוריה של קשרים קודמים. כך למשל נוצרים קשרים שבהם אחד או שני בני הזוג מסתירים ומסלפים עובדות מהותיות על חייהם מבן הזוג השני.

כך קרה לבן ה-27 שלפני כשנתיים יצא עם בחורה במשך שנה ורגע לפני החתונה, גילה כי היא מסתירה ממנו שהיא נמשכת לנשים. "כבר בדייט השני היא התחילה לגעת בי ולי זה היה חשוד. שאלתי את עצמי למה אנחנו עושים את זה ונוגעים אחד בשני על ההתחלה. מצד שני היצר הגברי היה אומר לי איזה כיף לי. אבל זה כמו כדור שלג שהתגלגל. היום אני מבין שהיא עשתה את זה כדי לבדוק אם היא נמשכת אליי".

"בגלל שהיא הייתה דו מינית היה לי איתה משהו מאוד חופשי וטוב. הייתי רגיל שאני צריך לרדוף אחרי הבחורה כדי להשיג אותה וכאן זה לא היה. היא הייתה מאוד אלגנטית ואצילית, זה משהו שלא חוויתי אף פעם. הייתה צריכה להידלק לי נורה אדומה. היא יזמה את המגע בינינו והייתי בהלם. הרגשתי כאילו אני הבחורה והיא הייתה הגבר. חוויתי מזה טראומה אבל צריך לזכור שזה מכשל אותך. היום אני הרבה יותר שקול ולא עם אצבע קלה על ההדק. יצא מזה טוב כי אם הייתי מתחתן איתה זו הייתה טעות נוראית".

מה היית צריך לעשות אחרת?

"הכול צריך להיות אצלך בהיר כמו השמש. יש לי חבר שעומד להתחתן והם יודעים שהם מתאימים, הם באים ממקום מאוד שיכלי ובלי רגשות. ככה זה צריך להיות. אצלי היו הרבה נורות אדומות וסימני שאלה שפחדתי להתמודד איתם. צריך לפתוח את הכול עד הסוף. לא צריך להיות בררן אבל צריך לשקול ולדעת הכול. מה שקורה היום זה שכולם מסתירים. אתה גם לא שואל את מה שצריך לשאול ועושה טעות. זה האסון של הדור".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר