כך תראה כיכר הלוחמים הדמיה. צילום: נת"ע
כך תראה כיכר הלוחמים הדמיה: נת"ע

מה אתם באמת יודעים על הרכבת הקלה שתעבור ליד הבית שלכם?

השבוע החלו בשדרות ירושלים בחולון עבודות התשתית הראשונות לקו הירוק של הרכבת הקלה. אז מהו בעצם הקו הירוק, כיצד יפעל ואיך תראה העיר כמה שנים מהיום?

פורסם בתאריך: 19.7.19 09:30

כמעט שלוש שנים וחצי מאז החלו חפירות הרכבת הקלה בגוש דן על ידי חברת נת"ע, העבודות ב-20 אתרים שונים מפתח תקווה ועד חולון נראות בשטח ומכונות הקידוח עובדות בקצב. אז מה זה למעשה הקו הירוק? כמה עובדות שחשוב לדעת.



קו הירוק ישרת ארבע ערים ו-220 אלף נוסעים ביום

לקו הירוק שתי שלוחות מדרום ושתי שלוחות מצפון, עם מסלול מרכזי משותף באורך כולל של 39 קילומטר. שלוחה אחת תצא מאזור התעשייה החדש של ראשון לציון ותעבור בחולון דרך קרית בן גוריון ורחובות חיים בר לב, ברקת ושנקר. 

שלוחה נוספת תצא משכונת נחלת יהודה שבראשון לציון לכיוון מחלף חולון מזרח, שבסמוך לו יוקם מרכז דיפו לקרונות. משם תמשיך השלוחה לאורך שדרות ירושלים שבה תחלוף על פני פארק פרס, מתחם עזריאלי, הגן היפני ותיכון אורט, כשלאחר מכן תיכנס אל רחוב סוקולוב אשר יוסב למדרחוב. שתי השלוחות יתמזגו בצומת שנקר-קוגל. 

המקטע המשותף יעבור במרכז תל אביב ויכלול ארבע תחנות תת קרקעיות. לאחר חציית נחל הירקון יתפצל הקו שוב לשני חלקים. שלוחה אחת בכיוון מזרח אל מרכז הירידים ורמת החייל, ושלוחה שנייה בכיוון צפון עד להרצליה. תדירות הקו בקטע המשותף תהיה גבוהה מאשר בשאר המקטעים. 

 עוד מימי גולדה

הקו הירוק הוא אחד מתוך רשת של קווים שתוכננה למטרופולין תל אביב. למעשה, רעיון הרכבת הקלה הוא גלגול של מיזם הרכבת התחתית של תל אביב שעוד נדון בזמן כהונתה של גולדה מאיר כראש ממשלה ואף קודם לכן, אשר ממנו נולד לימים הרעיון של הקמת הקו האדום. 

היוזמה להקמת הקו הירוק הגיעה כהמשך לתוכנית הקו האדום עוד בתחילת העשור הקודם. תחילה תוכננו שני הקווים להיסלל יחדיו, אך בסופו של דבר הוחלט להתמקד בקו האדום תחילה בעוד תכנון הקו הירוק עבר שינויים.  

התכנון המוקדם של הקו הירוק בגלגולו הנוכחי החל בשנת 2011 בהתאם לתוכנית המתאר הארצית. בשנת 2015 החל תהליך התכנון מול הוועדה לתשתיות לאומיות, ובסיומו אושר התוואי בשנת 2017 על ידי ממשלת ישראל.

 קרונות חסכוניים 

כל רכבת תכיל בתוכה מקום ל-450 נוסעים ותורכב ממערך של שני קרונות באורך של 70 מטר כל אחד אשר יחוברו זה לזה. הרכבת תונע באנרגיה חשמלית חסכונית אשר חלק ממנה תיאגר תוך כדי הנסיעה. בזמן העצירה בתחנות יהפוך מנוע הרכבת למעין גנרטור אשר יפיק עוד אנרגיה לרכבת בשיעור של 15 אחוז. 

בנייני צמרת הדמיה. צילום: נת"ע

בנייני צמרת הדמיה. צילום: נת"ע

 גל ירוק

מסלולו של הקו הירוק בחולון הוא עילי ודורש חציית צמתים רבים ותנועה משולבת עם כלי רכב. אחד האמצעים כדי להקל על התנעת הרכבות בקו יהיה התקנה של רמזורים חכמים בכל צומת שבו תעבור הרכבת. כל רמזור חכם ייתן קדימות ועדיפות לרכבת הבאה ובכך יאפשר לה נסיעה מהירה וחלקה. 

 מדרחוב סוקולוב

זה לא סוד שרחוב סוקולוב ירד מגדולתו מאז עידן פתיחת הקניונים. כבר שנים לא מעטות קיימים דיבורים על תוכניות שונות להפיכת הרחוב למדרחוב ואזור בילוי. במקומות רבים בעולם, כמו גם בירושלים, רכבות קלות עוברות במרכזי הערים בתוך מדרחוב, דבר אשר יוצר תנועה משולבת של כלי התחבורה והולכי הרגל. 

במסגרת התוכנית של בניית הקו ירוק יוסב חלק מרחוב סוקולוב למדרחוב שבו מתוכנן להיות אזור של פנאי ובילויים בדומה לרחוב יפו שבירושלים. 

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו ראשונים לדעת

נהגי הרכבות  

בימים אלה מקיים מפעיל הקו האדום תהליך גיוס של נהגים אשר כמה מהם, יוצאי מערך הרכבת הקלה בירושלים, הגיעו אל השתלמות של נסיעות הרצה וסימולציות במפעל הקרונות בסין. בהמשך אותם נהגים יכשירו את שאר המעומדים בנסיעות המבחן שייערכו על המסילות בארץ. דבר דומה יהיה גם בקו הירוק בעתיד. 

 הפעלה, תפעול ותחזוקה

מי למעשה יפעיל את הקו הירוק? רבים שואלים אם מי שמקים הוא גם זה שמפעיל. חברת נת"ע אמנם אחראית על ניהול הפרויקט, אך היא אינה עוסקת בהפעלה ובתחזוקה של קווי תחבורה ציבורית. למעשה, המדינה מנהלת את הפרויקט באמצעות חברת נת"ע אשר מוציאה מכרזים לחברות חיצוניות. 

לאחרונה פורסם המכרז הגדול לבנייה, לתכנון, לביצוע ולתחזוקת הקו והקרונות של הקו הירוק. בהמשך יתקיים מכרז נוסף שבו תיבחר החברה שתפעיל את הקו למשך כמה שנים ותהיה אחראית על כוח האדם, הנהגים, מערכות הכרטוס ותחזוקת התחנות. למעשה בשיטה זו יכול להיות לכל אחד מקווי הרכבת הקלה חברה אחרת שתפעיל אותו. בנת"ע שוקלים למתג את כל רשת הקווים תחת שם אחד. 

רחוב סוקולוב הדמיה. צילום: נת"ע

 עשרות חברות 

כיום עובדים על הקו הירוק כמה עשרות פועלים. המיזם עתיד לכלול בתוכו עשרות חברות שייקחו בו חלק ובשיאו יהיו כמה אלפי פועלים. 

 רכבת קלה או תחתית

רכבת קלה בבסיסה אינה רכבת תחתית. בעוד שרכבת תחתית פועלת במתכונת דומה לזו של רכבת כבדה, רכבות קלות נוסעות בתוך הרחוב, ולפעמים אף במשולב עם כלי תחבורה אחרים. עם זאת, הקו הירוק של הרכבת הקלה יכלול תחנות מתחת לפני הקרקע. בנוסף, בימים אלה מקדם משרד התחבורה מיזם של הקמת שלושה קווי רכבת תחתית בגוש דן אשר ישרתו גם את חולון.

 מתי תהיה הקלה? 

קשה לדעת. ייתכן שלא לפני שנת 2025.   

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו ראשונים לדעת

תגובות

תגובה אחת
  1. חולוני

    זו הייתה החלטה מטופשת לבנות רכבת קלה במקום רכבת תחתית. משום מה, רק בעיר תל אביב היה שכל לדרוש שהרכבת תהיה תחתית.
    רכבת תחתית יוצרת מסלול נסיעה נוסף ובכך עוזרת לצמצם את הפקקים. בעוד שרכבת עילית, באה על חשבון מסלולי נסיעה קיימים, ולכן רק מעצימה את הפקקים.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר