הלך לעולמו הפעיל וניצול השואה נפתלי (טוליק) אריאן

אבל בחולון: שורד השואה ותושב חולון נפתלי אריאן הלך אתמול לעולמו והוא בן 91. איראן היה מניצולי השואה שפעלו רבות ב"בית להיות" וליווה קבוצות נוער רבות במסעות לפולין. הלוויתו תתקיים מחר

פורסם בתאריך: 25.7.19 12:23

רבים בחולון אבלים עם היוודע מותו של ניצול השואה ושורד מחנה אושוויץ, נפתלי (טוליק) אריאן, אשר הלך לעולמו אתמול (רביעי) בגיל 91.

אריאן היה פעיל מאוד בתחום מתן עדויות שורדי השואה ופעל ב"בית להיות", שם הביא את סיפורו בפני בני נוער, חיילים וצעירים רבים. בנוסף שימש מלווה במסעות לפולין.



הוא נולד לישעיהו ובילה סרקה בשנת 1928 בעיר קרקוב שבפולין, ובזמן פרוץ מלחמת העולם השנייה היה ילד בן 11 וחצי, שסיים חמש שנות לימוד בבית הספר היסודי.

"המוני גברים, בחלקם עם משפחות, עזבו את העיר. גם אבי, ישעיהו, היה בין העוזבים", סיפר בעדותו לארגון יוצאי קרקוב בישראל. "הוא הצטרף לקבוצת אנשים לא מוכרים לו והלך אתם. לקח איתו קצת בגדים, כרית קטנה, טלית ותפילין וקצת דברי ערך מזהב אשר יעזרו לו להתקיים. זו היתה הפעם האחרונה שראיתיו".

למחרת אמו ברטה החליטה לארוז את חפציהם ולעזוב, אך בסופו של דבר נפתלי, אחיותיו ואמם נשארו בעיר קרקוב עד לכיבוש הגרמני.

באוגוסט 1942 הועבר אריאן למחנה פלשוב בפרברי קרקוב. "התנאים במחנה היו קשים", סיפר בעדותו, "ישנו בצריפים מלאים פשפשים. שקי הקש שעליהם ישנו התמלאו גם הם פשפשים ולא היתה ברירה אלא לשרפם ונאלצנו לישון על הקרשים".

בהמשך הועבר אל מחנה גלייביץ ולאחר מכן אל אושוויץ, שם עבד בעבודות כפייה. בסוף המלחמה שכן במחנה בוכנוולד עד לשחרורו על ידי הצבא האמריקאי.

לאחר המלחמה גילה כי פרט לדודו, כל בני משפחתו נספו. ב-1946 עלה לישראל וב-1953 התחתן עם סימה שאיתה הביא לעולם את שלושת ילדיהם שלמה, ישעיהו וענת.

עם היוודע הבשורה על לכתו, מנהלת "בית להיות" מיטל שרון ספדה לו בפוסט שפרסמה בפייסבוק. "הראש והלב שלי מסרבים לקבל את הבשורה המרה", כתבה, "היית הראשון מחברי הבית שזכיתי לפגוש וישר נכנסת לי ללב. אתה מבחינתי התגלמות ניצחון הנפש וניצחון הטוב על הרע".

גם מנהלת המקום לשעבר, ציפי קיכלר, פרסמה פוסט מרגש בחשבון הפייסבוק שלה שבו כתבה כי היא "אבלה על פטירתו של חבר יקר, איש נדיר, אציל ואהוב. איש עדות יוצא דופן שהקדיש את חייו לספר את סיפור חייו לילדים ולחיילים ב'בית להיות' ולליווי קבוצות נוער לפולין. נוח בשלום. תרומתך אדירה שלא תישכח".

הלווייתו תתקיים ביום שישי בבית העלמין ירקונים בשעה 11:00. השבעה תתקיים בביתו שברחוב משה הס 36 בחולון.

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר