צילום: דוד דואק
צילום: דוד דואק

כיכר הדמעות: למה תמשיכו לבכות בפקקים?

75 דקות תקועים בפקק. כתב "השקמה" תיזמן נסיעה מחולון לתל אביב בשעות הבוקר וחזר בעיקר מותש. כמו שזה נראה המצב רק יחמיר. ומה מציעים בעירייה? "סעו בתחבורה ציבורית"

פורסם בתאריך: 5.7.17 12:04

התמונה העגומה של פקק ארוך ומייאש מדי בוקר ביציאה מחולון לכיוון תל אביב מוכרת לרבים מתושבי העיר ותמשיך להיות מוכרת גם בשנים הקרובות. על אף שבעיית הפקקים ביציאה מחולון צפונה בשעות הבוקר ידועה ומוכרת זה מספר שנים, עד היום לא נמצא לה פתרון והיא אף הולכת ומחמירה. צוואר הבקבוק הוא כיכר קוגל ("כיכר הדמעות"), עורק ראשי ביציאה מהעיר לכיוון צפון, אך לא רק שם מוצאים עצמם תושבי העיר תקועים בפקק מייאש בדרכם לעבודה.

כיכר קוגל מנקזת אליה את רוב העומס בשעות הבוקר אך מתברר שגם הצירים האחרים עמוסים ולמעשה כל כבישי הרוחב של חולון הנעים מדרום לצפון לכיוון תל אביב נגועים בבעיה. העומס הרב גולש לחלקים הדרומיים של העיר וגם לצירי הרוחב, ברחובות ההסתדרות, הופיין, סוקולוב והכביש המוביל מקריית שרת לכיכר קוגל – דרך מקווה ישראל.

"הבעיה הגדולה היא שלמרות שהבעיה המוכרת וקיימת לאורך שנים, מתברר שככל שחולף הזמן, היא הולכת ונעשית חמורה יותר ויותר", אומרת ענת, תושבת חולון שעושה את דרכה בשעות הבוקר לתל אביב זה כבר 22 שנים. "כל הדרכים פקוקות, לעתים ממש חסומות. עומדים במקום ולא מתקדמים. ניסינו הכל, גם למצוא דרכים חלופיות, אבל אין שום מוצא. זו מציאות בלתי נסבלת שקשה מאוד לחיות איתה".

הסיוט היומי של תושבי חולון

ליעד, קצין בקבע, תושב שכונת ח-300 שמשרת בשנים האחרונות בקריה ויוצא בכל בוקר מביתו לתל אביב, מתאר: "הסיוט פשוט בלתי נסבל. הפקק מתחיל כבר ביציאה מהבית. אני זוחל ברחוב ברקת, משם זחילה וצוואר בקבוק בצומת פיכמן-ההסתדרות. ההמשך ברחוב שנקר הפקוק וממנו פקק אחד ארוך בפנייה לסוקולוב, לויצמן, לכיכר קוגל ולשדרות לוי אשכול בואכה צומת חולון. זהו סיוט בלי נסבל ובכל בוקר אותו הסיפור".

הפתרון היחידי שמצא ליעד הוא לצאת לדרך מוקדם מאוד בבוקר. "אני נאלץ לקום מוקדם ולצאת לדרך בשעה 6:00 בבוקר! אחרת, להגיע מהבית שלי עד צומת חולון, מרחק של 2 ק"מ בסל הכל, לוקח שעה ואפילו יותר. זה פשוט מצב בלתי נסבל והבעיה העיקרית היא שכל דרך אחרת פקוקה גם היא כי כולם מחפשים דרכים אחרות", אומר ליעד.

כל הדרכים פקוקות

ניסיון למצוא דרכים חלופיות ופחות פקוקות מתברר כבלתי אפשרי. בשיא עומסי התנועה בשעות הבוקר, צירי היציאה מחולון עמוסים כולם. הציר שמוגדר העמוס ביותר מתחיל כבר בדרומה של חולון, בגבול ראשון לציון, ומהווה פקק תנועה שזוחל לאיטו בטור ארוך של רכבים צפונה כל הדרך, עד לצומת חולון. מי שחשב שנתיבי איילון דרום יהיו אולי פתוחים לנסיעה וללא פקקים גילה שגם שם עמוס לא פחות. בחודשים האחרונים נעשות עבודות תשתית ובנייה ברחוב חנקין שאולי יכול היה להקל מעט, אבל בגלל העבודות, חלקים ממנו חסומים ולא ניתן לעבור דרכו.

מי שכבר הצליח לחצות את כיכר קוגל בדרכו לתל אביב מגלה פקק תנועה ענק בפני עצמו המשתרך מהכיכר ועד צומת חולון. התנאים אולי נראים אידיאליים לתנועה זורמת – פחות מקילומטר אורך, שלושה מסלולי נסיעה ונתיב נסיעה ציבורי אחד – אבל בין השעות 7:00 ל-9:00, תמצאו את עצמכם "מבלים" בקטע הזה בלבד חצי שעה לפחות,  ועוד לא הזכרנו על המשך הדרך לתל אביב: נתיבי איילון צפון או רחוב החרש ורחוב המסגר. יצוין כי בעבר הוצבו רמזורים בכיכר קוגל בניסיון להקל על העומס בצומת זה בשעות הבוקר. אולם, במהלך פעילות הרמזורים התברר כי הם הזיקו  יותר מאשר הועילו, ובעקבות מחאה גדולה של התושבים, הוסרו מהמקום.

העירייה: "סעו בתחבורה ציבורית"

בעיריית חולון מכירים היטב את בעיית הפקקים ומסבירים כי "עומסי תנועה ביציאה מכל עיר נובעים מקיבולת דרכים מוגבלת, רוחב דרך מצומצם וביקושים גדולים בתנועת רכב פרטי לנסיעה לכיוון תל אביב. יעידו על כך פקקים של קילומטרים רבים, מכל כיוון, בכל הדרכים המובילות לתל אביב".

ומה בכל זאת ניתן לעשות? "אין פתרונות קסם לרכב הפרטי, מלבד מעבר לנסיעה בתחבורה הציבורית הענפה הקיימת בעיר חולון", אומרים בעירייה ומציעים לתושבים להשאיר את הרכבים הפרטיים בבית – פתרון תמוה לאור העובדה שגם התחבורה הציבורית סובלת באותה מידה מהעומסים בכבישים. בעניין זה מסבירים בעירייה כי לצורך שיפור רמת השירות של התחבורה הציבורית, משרד התחבורה בשיתוף עיריית חולון יחל בקרוב בעבודות לפרויקט המטרופוליני "מהיר לעיר" – הסדרת נתיבי תחבורה ציבורית בלעדיים בצירים ראשיים  בחולון, שמקושרים עם ערים שכנות) וכן, קידום "הקו הירוק" של הרכבת הקלה שמקודם מול חברת נת"ע (לטווח הארוך).

בנוסף מסרו בעירייה כי מתבצעות עבודות פיתוח וטיפול שוטף במערכת התנועתית בעיר על ידי עדכון ושדרוג התשתית הקיימת, כולל עדכוני תכניות זמנים ברמזורים והסדרת "גלים ירוקים".

לגבי העבודות בחנקין, נמסר כי "עיריית חולון ותאגיד מי שקמה מבצעים ברחוב חנקין פרויקט נרחב של שדרוג התשתיות הישנות (כבישים, ביוב, ניקוז ועוד), מפעם לפעם יש הצפות מים במקום עקב תשתית ישנה ולכן, מדובר בעבודות חיוניות. אופן העבודה, התנאים הפיזיים והפתרונות ההנדסיים לביצוע, דרשו שינויים בהסדרי התנועה, כולל סגירה הרמטית של קטעי הרחוב. בנוסף מסבירים בעירייה כי במסגרת תמ"א 38 מבוצע פרויקט בחנקין 33-41, הכולל בניית כ-420 יחידות דיור בשישה בניינים. פרויקט בסדר גודל כזה ועוד במרכז העיר דרש תכנון של הסדרי תנועה מורכבים, אך העבודות בשטח, איסורי חניה לצורך עבודות ותנועת רכבים כבדים בשכונה הוגבלו בשעות במטרה לצמצם עד למינימום פגיעה בתושבים. לסיכום, בעירייה מתנצלים על אי הנוחות הזמנית ומבטיחים כי עם סיום העבודות ברחוב חנקין בעוד זמן קצר והחזרת הסדרי התנועה למתכונתם הרגילה, תורגש הקלה משמעותית בעומסי התנועה".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תמי

    לא רק שאין תחבורה ציבורית נורמלית בחולון הם דואגים שהכביש ייחסם בשעת העומס ע"י מכוניות האשפה עד מתי אנחנו צריכים להתקדם בחיים

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר