צפו בתיעוד מטריד: נכה חי בתת תנאים בתוך מקלט בחולון

ללא מקלחת, שירותים, אוויר ואור, במקלט שורץ חולדות: כך מתגורר יעקוב יום טוב. העירייה: "הוא קיבל אפשרות להתגורר המקומות שונים בארץ, אך מתעקש לקבל דירה רק בחולון"

פורסם בתאריך: 12.12.19 15:18

כבר תשע שנים שיעקוב יום טוב, מתגורר במקלט ישן באחד מהבניינים בשדרות דב הוז, בתנאים קשים, בתוך מקלט שורץ חולדות, ללא מקלחת או שירותים.

יום טוב, בן 58, עבר לפני 20 שנה תאונת דרכים קשה, שבעקבותיה הוכר כנכה בשיעור של 75 אחוז. "נפגעתי מרכב, שהעיף אותי 30 מטר על המדרכה. זה קרה ברחוב קיבוץ גלויות בחולון", הוא מספר, "התעוררתי רק בבית החולים אחרי שנותחתי. מאז אני נכה ברגל ימין. יש לי שם פלטינה. לפני שנה החליפו לי מפרקת ברגל שמאל, לאחר שהיא נשחקה".

הוא מתנייד באמצעות מקל הליכה והליכון, כאשר גופו כפוף. בשל מצבו הוא ממעט לצאת מהמקלט החנוק והחשוך, כשאת גופו עוטפים מבפנים פלטינות וברזלים. "אני לא צריך את התחזית כדי לדעת שמתחלף מזג האוויר. אני פשוט מרגיש שכאילו מישהו משחק לי עם מברג בתוך הברזלים", הוא מסביר.



המקלט הישן ממוקם באחד הבניינים שבשדרות דב הוז, משמש לו כבית בתשע השנים האחרונות. קשה להאמין כיצד אדם יכול לחיות במקום הזה. עם הכניסה אל תוך המקלט מגיעה תחושה של מחנק. המקום אטום ומונע כניסה רבה של אוויר, כשהחלל מלא בחפצים ישנים וגרוטאות. יעקוב מספר כי מאחר שבמקלט אין שירותים ומקלחת, הוא נאלץ ללכת אל המקווה על מנת להתרחץ, ועבור עשיית צרכים הוא נאלץ להשתמש בבקבוקים ולא פעם נאלץ להתאפק.

"יש פה חלון חירום שלא נפתח ומכוניות עולות עליו. יש בו חורים כאלה קטנים וכשהמכוניות עוברות ויורד גשם נכנסים לי מים. היו שנים שנכנסו לפה מים והיו הצפות", הוא מספר.

בעיה נוספת איתה נאלץ יום טוב להתמודד, הן החולדות השורצות במקום. "בלילה אני שומע אותן", הוא אומר ומספר כי הוא חושש שינשכו אותו בלילה.

לפני שחלה התדרדרות במצבו, יום טוב היה נשוי ואף נולדו לו שלושה ילדים. במשך שנים הוא התפרנס מעבודתו כחשמלאי ואף היה ראש צוות במסגרייה. אלא שלאחר שהתגרש נותק הקשר עם משפחתו. בנוסף, הוא אומר, גם הוריו ואחיו נפטרו.

עד לפני תשע שנים התגורר יחד עם בת זוגו בדירה שכורה בבניין. אולם, בהמשך, כך מספר יעקוב, כי בת זוגו נפטרה בעקבות חיידק אלים, והוא הפסיק לעבוד בעקבות מצבו הרפואי שהלך והדרדר. לבסוף הוא הוצא מן הדירה. "לא היה לי כסף לשכר דירה. הפכתי לדייר רחוב והתחלתי לישון פה על הספסלים, אז רחמו עליי והוועד של הבניין נתן לי את המקלט הזה".

כך חי יעקוב יום טוב:

יעקוב מסביר שלאחר שהפסיק לעבוד, כל הכנסתו מתבססת על קצבת הנכות שקיבל מביטוח לאומי בגובה 3,200 שקלים. מהקצבה הזו קנה לעצמו תרופות, שילם דמיי ביטוח לקופות החולים, קנה אוכל ואף שילם את חשבון החשמל של המקלט.

אולם לדבריו, החודש הקצבה לא שולמה לו. לטענתו הסיבה לכך לא ברורה ולדבריו היא ככול הנראה קשורה באחוזי הנכות שנקבעו לו לאחר ניתוח נוסף שעבר ברגלו השנייה בשנה שעברה. בינתיים קיבל רק 1,000 שקל מהקצבה ולא ברור לו מה יהיה בסוף החודש והאם יקבל קצבה. "בביטוח לאומי אמרו שבודקים אם ייתנו לי את הכסף או לא. יש לי את כל המסמכים שמראים שיש לי אחוזי נכות. הם בינתיים בודקים. מה אני אמור לעשות?", הוא שואל.

מהמוסד לביטוח לאומי נמסר בתגובה: "יעקוב יום טוב קיבל קצבת נכות מקסימלית לתקופה זמנית בעקבות ניתוח שעבר. לאחר קבלת מסמכים עדכניים על מצבו קבענו לו מועד לוועדה רפואית שתבדוק את המשך זכאותו לקצבה. כמו כן, שילמנו לו מקדמה עד לקיום הוועדה. עם זאת, בשל מצבו הכלכלי, יצרנו עימו קשר טלפוני היום פעם נוספת והזמנו אותו לוועדה שתתקיים היום. נדאג לזרז את הטיפול ולמצות את זכויותיו".



כמו כן, מנסה יום טוב להשיג דיור ציבורי, אולם העניין עדיין נמצא בתהליך. בינתיים, הוא ממשיך לחיות בתת תנאים במקלט. "פתחתי תיק לדיור ציבורי, אבל העובד הסוציאלי אמר שאני לא אקבל דירה לפני גיל 60. אני לא יודע אם אחיה עד אז", הוא אומר, "אני מיואש מזה שאני לא יכול לעבוד. אני מרגיש שאני כבר לא גבר, שאני לא יכול לפרנס את עצמי וצריך את ביטוח לאומי. אני לא יכול לעמוד בגב זקוף. אתה יודע מה זה בן אדם בדיכאון? כל היום אני סוגר את עצמי מתחת לשמיכה ולא רוצה לראות אנשים. הכתובת על הקיר".

למה הכוונה?

"היו לי ניסיונות התאבדות. באחת הפעמים בית החולים הציל אותי. הייתי במוות קליני 20 יום. אני רוצה שביום מותי אוכל לקחת את עצמי לשירותים ולחזור לבד למיטה. לא רוצה שייקחו אותי. אני רוצה למות בכבוד".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "נושא הדיור במדינת ישראל הוא בסמכותו הבלעדית של משרד השיכון, ואכן יעקוב הגיש בקשה למשרד לקבלת דירה בחולון. משרד השיכון דחה את הבקשה בנימוק שרק מגיל 67 הוא יהיה זכאי לכך. בעקבות זאת, פנה העו"ס המטפל בו בשירותי הרווחה של עיריית חולון, מספר פעמים למשרד השיכון ולבסוף הסכימו במשרד לתת לו דירה בערד או בקריית אתא או בצפת, ואולם הוא סירב לכך ומתעקש לקבל דירה רק בחולון".

"כמו כן, הוא זכאי לקבל 1,170 שקל סיוע בשכר דירה (בגלל שהוא גר במקלט) ושירותי הרווחה יוכלו לסייע לו בציוד ביתי לדירה, אם ישכור דירה. לצערנו, יעקוב מתעקש לקבל פתרון שאינו זכאי לו מבחינת משרד השיכון ואין לעירייה יכולת להשפיע בעניין זה. יצוין, שמספר מטופלי רווחה שהיו במצב דומה עברו להתגורר בדירות מחוץ לחולון והם מרוצים מכך".

ממשרד הבינוי והשיכון: "יעקוב יום טוב זכאי לסיוע בשכר דירה מטעם המשרד, בשל הגדרתו כדר רחוב על ידי משרד הרווחה. מסיבות השמורות עמו, אינו מממש סיוע זה. יום טוב הינו יחידני המתקיים מקצבת אי כושר השתכרות בשיעור של 75 אחוז יציבה. בצר לנו שאינו עומד בקריטריונים המזכים לקבלת דירה בידור הציבורי בשל כך שאינו עונה לגודל משפחה מזכה, וכן בבית גיל זהב בשל מצבו הבריאותי".

עוד נמסר כי יו"עם זאת באפשרותו לערער על החלטת ועדה אכלוס עליונה לוועדה ציבורית שהינה הדרג הבכיר הדן בחריגים".

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה חולון כאן והיו הראשונים לדעת

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    זוהי חולון ופניה…. בניה מטורפת וצפופה בח300 ,500, איזור פארק פרס… מה יקרה עם יעקב תושב חולון שחי כמו בימי הביניים … 2020 עיריית חולון !!!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    איפה הרווחה. לשרים מעלים משכורות ולתושביםצלא גואגים. מסכןסו

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הוא לא היחיד בחולון. לצערי הרב יש עוד אנשים כמוהו שיצא לי להכיר אישית שחיים בתת תנאים, אפילו ללא מזון חם וחימום, ללא מקלחת. בג׳סי כהן יש אדם נכה שמתקלח במקווה ושאנשים נותנים לו מזון. אדם זה כל כך צנוע שלא רואים עליו. מתלבש מסודר ונקי ותמיד מחייך

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר