גג היקב במקוה ישראל

בעקבות הגשמים קרס גג היקב במקוה ישראל: מי דואג לשימור המבנים ההיסטוריים?

המבנים ההיסטוריים במקוה ישראל זקוקים לשיפוץ ולשימור, אבל אף אחד לא לוקח אחריות. מנכ"ל הכפר זועם: "לא הגיוני ששיפוץ סמל ברמה לאומית ימומן מכספי תלמידים"

פורסם בתאריך: 29.1.20 17:43

איתני הטבע הכריעו את היקב ההיסטורי המפורסם של כפר החקלאי מקווה ישראל.
היום (רביעי), בשעות הבוקר המוקדמות, קרס האגף המערבי של מבנה היקב ככול נראה בעקבות הגשמים ומזג האוויר הסוער. זאת, לאחר שהיה סגור במשך חצי שנה בעקבות מצבו הירוד.

אנשי מקווה ישראל נדהמו לגלות הבוקר את שקרס גג מבנה היקב הוותיק. זאת, ככול הנראה בעקבות סערת הגשמים האחרונה. יחד עם זאת, מפני שהמבנה היה סגור בחודשים האחרונים, אף אחד מן הצוות והתלמידים לא נפגע. כמו כן, לא צפויה סכנה בעקבות הקריסה.



היקב ההיסטורי נבנה בשלהי המאה ה-19, כחלק מהחצר של בית הספר החקלאי הראשון שנבנה בארץ ישראל, ונחשב ליקב היהודי הראשון בארץ. מתחת למבנה היקב מצוי מרתף, המורכב מארבעה קמרונות שנחצבו בסלע הכורכר המקומי, חומר החציבה שימש לבניית המבנים בכפר החקלאי.

גג המבנה נבנה מאגדי עץ, הנשענים בחלקם על עמודי עץ מעוטרים ומכוסים ברעפי מרסי אדומים. בשנים 1928-1948 פעלו במרתפי היקב מתנדבי ה"הגנה" מקרב המורים, העובדים והתלמידים. בנוסף נבנו במקום מקומות למסתורי נשק, "סליקים" ונערכו במקום טקסי השבעה לארגון ה"הגנה".

לפני כחצי שנה נסגרה הכניסה ליקב בעקבות מצבו, והוא הוגדר כמבנה מסוכן בעקבות זרמי המים שחלחלו אליו. כל הגורמים עבדו יחד על תכניות הצלה ושימור המבנה, אבל ככול הנראה הגשמים החזקים של חודש ינואר זרזו את תהליך הידרדרות הסלע וגרמו לקריסה חלקו המערבי של המבנה.

בשנים האחרונות קודמה תכנית לשימור המרכז ההיסטורי של מקווה ישראל. מרבית המבנים ההיסטוריים שופצו ושומרו, כאשר תוכנן לשפץ גם את מבנה היקב. הוכנה תוכנית הנדסית ואדריכלית לשימורו ובמקביל חזרה תעשיית היין למקוה ישראל לקראת חגיגות 150 שנה להקמתו של כפר הנוער החקלאי.



רונן צפריר, מנכ"ל כפר הנוער החקלאי מקוה ישראל, אמר: "זה מורכב מאוד לנהל מוניציפליה מכספי משרד החינוך בלבד והכנסות בית הספר. מדובר על בארות מים, אשפה, תחזוקת כבישים ולזה יש להוסיף את האתרים ההיסטוריים".

צפריר הוסיף: "ההשקעה בשיפוץ היקב עומדת על 20-30 מיליון שקל. אנחנו כל פעם משפצים טלאי אחרי טלאי, אבל זה לא הגיוני ששיפוץ יקב היסטורי, סמל ברמה לאומית, ימומן מכספי תלמידים. הוא  סגור כבר חצי שנה כתוצאה מעבודות הנדסיות שאנחנו עושים וצוותי התחזוקה עולים לגג על מנת לתחזק אותו באופן שוטף. אני תקוה שנצליח להביא לשולחן אחד את כל הגורמים שיש להם עניין לחדש ולשמר את היקב הראשון בארץ ישראל".

עוד ציין כי "לדעתי, מדינת ישראל לא יודעת איך לטפל במקוה ישראל, למרות שקיבלנו כמה מיליונים מתוכנית מורשת, ובשיתוף המועצה לשימור אתרים הושקעו כשבעה  מיליון שקלים לטיפול ושיקום בית הכנסת והשדרה ההיסטורית".

 

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר