צילום: גלית סבג

זעקת העצמאים: "במקום עסקים רואים יותר ויותר חנויות עם שלטים 'להשכרה'"

עו"ד רועי כהן מחולון, המשמש כיו"ר לשכת ארגוני העצמאים בישראל, על הקריסה של בעלי העסקים: "אתה רואה ייאוש בכל מקום"

פורסם בתאריך: 17.7.20 10:00

שלשום (רביעי) הצהירו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ על הענקת מענק לכל אזרח, שינוע בין 750 שקל לרווקים ועד 3,000 שקל למשפחה עם שלושה ילדים ומעלה. זאת, לאחר שבשבוע שעבר הצהירה הממשלה על נתינת המענק העצמאיים אשר נכנסו למשבר כלכלי קשה בעקבות הקורונה. גובה המענק המירבי נקבע ל-7,500 שקל, אולם כעת נודע כי רק שליש מתוך בעלי העסקים בארץ קבלו אותו, וכי השאר יקבלו מענקים קטנים יותר בגובה שנע בין 3,000 – 5,000 שקלים בלבד.

מתווה המענק לכל אזרח סופג ביקורת קשה, לצד הזעם הגובר של בעלי העסקים והעצמאים שמדווחים על קריסה כלכלית. בחודשים אחרונים יותר ויותר בעלי עסקים נאלצים לסגור ולעיתים לוותר על מפעל חייהם. גם בחולון עסקים רבים נכנסו למשבר. חנויות רבות בעיר, בפרט ברחוב סוקולוב שהיה בעבר הלב הפועם של חולון, נסגרו. המצב דומה גם במרכזים מסחריים קטנים באזורים אחרים בעיר.



מי שעוקב בדאגה אחרי הקריסה הכלכלית הוא עו"ד רועי כהן, חבר מועצת העיר חולון בעבר וכיום משמש כיו"ר ל.ה.ב – לשכת ארגוני העצמאים בישראל. "אני לא מבין מאיפה התעוזה הזו לתת לעצמאיים פחות משכירים. לכן אתה רואה את המחאה שהולכת ומתרבה בשטח כדי שתהיה להם יכולת קיום לשרוד", אומר עו"ד כהן.

"שורש הביעה הוא שהעצמאים מופקרים ואין עבורם פתרון", הוא מסביר, "על פי המתווה שנקבע אנשים שהפסידו בשנת 2018 והרוויחו ב-2019, לא יכולים לקבל את המענק לפי הדוח של 2019. כנ"ל לגבי עסקים שנפתחו החל מאוקטובר 2019. הם נופלים בין הכיסאות והתרענו על כך שעצמאי צריך לקבל דמי אבטלה כמו שכיר, אבל עצמאיים מקבלים בין 3,000 ל-5,000 שקל".

עוד לפני הקורונה התמודדו בעלי העסקים הקטנים והבינוניים עם מציאות קשה. לדבריו של עו"ד כהן, במהלך התקופה האחרונה רבים מהם נאלצים להתמודד עם ירידה בכנסות בשיעור של 50 אחוז בעוד ההוצאות נשארו על 100 אחוז. מצב זה מותיר רבים מהם בגירעונות תקציביים אשר לא מותירים להם כל בריריה, אלא להיסגר.

"ראיתי בעל מסעדה מחולון שהחליט לסגור אותה אחרי 20 שנה ממקום של מצוקה קיומית", מספר עו"ד כהן, "הוא ממש הרגיש שהוא לא מסוגל להתקיים עם הנתונים הקיימים וזה פגע לו בבריאות. הוא קיבל הודעות מהבנקים והספקים וצ'קים שחזרו, לא הייתה לו כל ברירה".

"הרבה קולות מהשטח בחולון מגיעים אליי", מוסיף עו"ד כהן, "ברחוב סוקולוב ובכל העיר יש יותר ויותר חנויות עם שלטים של השכרה או מכירה, אחרי שעסקים נסגרו. בעלי העסקים מספרים שיש להם 100 אחוז הוצאות ו-50 אחוז רווח. אי אפשר לשרוד ככה לאורך זמן. אתה רואה ייאוש בכל מקום, ואתה רואה אנשים מיואשים שלא מבינים למה המדינה לא נותנת להם יכולת הישרדות. הם לא יכולים לשלם את האגרה של השמירה ואת הארנונה. מישהו צריך לתת את הסיוע. לצערי זה לא קורה ולכן אותם עסקים לא מחזירים עובדים מחל"ת".

עו"ד כהן ממשיל להילחם יחד עם בעלי העסקים בתקווה שיקבלו סיוע שיציל אותם מקריסה. "אני מקווה שיימצאו במהרה את הפתרונות הדרושים בממשלה, ואני מקווה שגם ראש העירייה, מוטי ששון, יירתם לעזור באמצעות הכלים העומדים לרשותו. אני סומך על ראש העיר שיוביל את האלונקה ושנשרוד את התקופה הזו".



אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ז

    עקב כך שכולם מסתובבים צפופים בעבודה בים במכולת וברחוב אז מה הפלא שהתחלואה עולה והכלכלה יורדת? זה הולך ביחד!!

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר