כך הרגשתם בשיאו של הגל הראשון: אלה ממצאי הסקר העירוני המיוחד

לפני כארבעה חודשים, עם התפרצות הקורונה בישראל, ערכה העירייה סקר תושבים מיוחד שנועד לבחון את תחושת השייכות לעיר, מידת החוסן האישי והקהילתי ושביעות הרצון מתפקוד העירייה. "השקמה חולון" מביא את ממצאים

פורסם בתאריך: 30.7.20 11:20

עד כמה הייתם שבעי רצון מתפקוד הקהילה והעירייה בשיאו של הגל הראשון? במהלך חודש אפריל, בזמן שהמדינה הייתה מצויה בסגר, בשיאו של גל הקורונה הראשון, ביצעה עיריית חולון סקר חוסן קהילתי בקרב 1,650 תושבים. מטרת הסקר הייתה לבדוק מהן התחושות של התושב מול הרשויות ושביעות רצונו מהן במהלך אותה תקופה.

לאחר שממצאי הסקר נותחו ונשלחו אל העירייה, פנתה לעירייה הפעילה החברתית מחולון, ליאורה פור, כדי שתפרסם את ממצאי הסקר ואת מסקנותיו. בעקבות פנייה זו הגיעו לידיה של פור ממצאי הסקר אשר מתפרסמים כאן ב"השקמה חולון" לראשונה.



הסקר מבוסס על כלי שפותח בתהליך שיתופי של 18 חוקרים ממוסדות אקדמיים מתחומים ורשויות שלטוניות שונות. נמצא כי חוסן קהילתי מושפע ממספר גורמים, בהם תפיסת תפקוד הרשות, אמון ברשות ובמקבלי ההחלטות, עזרה הדדית, דאגה לאחר, תפיסת מסוגלות קהילתית והיכרות עם מערך ההתארגנות בתפקידים בחירום, תפיסת מוכנות יישובית, תפיסת כשירות לחירום, גאוות שייכות לעיר, ערכים ואידאולוגיה.

לצורך הסקר נשלחו שאלונים מקוונים למכשירי טלפון ניידים של עשרות אלפי תושבים, מתוכם 1,650 השיבו על הסקר.

מהממצאים עולה כי מחצית מהנשאלים דיווחו על הרעה בסטטוס התעסוקתי שלהם במהלך אותה תקופה, בין היתר בעקבות יציאה לחל"ת או פיטורים. בנוסף דיווחו רבים על פגיעה כלכלית. עוד עולה מהסקר כי כמחצית מהנשאלים העידו על סיוע לבני משפחה ושכנים במידה בינונית עד גבוהה. כרבע מהנשאלים העידו על סיוע במידה נמוכה.

בנוסף, עולה מהנתונים כי 84 אחוז מהנשאלים דיווחו על חוסן אישי במידה בינונית עד גבוהה ועל יכולת התמודדות במידה בינונית עד גבוהה במידה שהמאבק בנגיף הקורונה בישראל יהיה ממושך. כמו כן עולה כי 64 אחוז מהנשאלים דיווחו על חוסן קהילתי במידה בינונית עד גבוהה.

עוד מהסקר: 63 אחוז מהמשיבים הצהירו כי הם קשורים לעיר ולשכונת מגוריהם בעת הזו, באופן בינוני עד חזק, וכי הדבר משפיע במידה גבוהה על תחושת החוסן הקהילתי שלהם. 58 אחוז מהמשיבים נמצאו שבעי רצון במידה בינונית עד גבוהה מהקהילתיות בעיר בעת משבר הקורונה.

51 אחוז מן הנשאלים הסכימו במידה בינונית עד גבוהה על כך שתושבי חולון יוזמים פעולות המסייעות לעיר ולתושביה במצב החירום שנוצר. בהקשר זה נמדדה גם שביעות רצון התושבים משירותי עירייה שונים בעת הזו. נמצאה שביעות רצון בינונית משירותי התברואה ומהשירותים הדיגיטליים לתושב, לצד ירידה קלה בשביעות הרצון משירותי המוקד העירוני והפיקוח. גורם המנהיגות נמצא משפיע במידה בינונית על תחושת החוסן הקהילתי.

לגבי הנושאים האישיים, עולה כי מחצית מהתושבים חשים מתח ולחץ במידה בינונית עד גבוהה וחוששים לבריאותם וכי הקושי המשמעותי ביותר עבורם הוא ריחוק מחברים ובני משפחה. לגבי מצבם של הילדים ובני הנוער במהלך תקופה זו, ענו 80 אחוז מההורים כי הריחוק של ילדיהם מהחברים, מקשה עליהם במידה רבה.

ממצאי הסקר צפויים להעמיק את הבנת העירייה באשר למידע שהתושבים מצפים לקבל ולמצוא פתרונות נוספים להעברת מידע לתושבים. כבר בימים אלה נערכת העירייה להפעלת העברת הודעות ישירות לטלפונים הניידים של כלל תושבי העיר.

בתגובה לממצאים מסרה ליאורה פור: "המענה לסקר נמוך מאוד ומראה על בעיה חמורה שהייתה עם הסקר עליו התרעתי. כמו כן, מחצית מהעיר ברוב השאלות חושבת שהעיר לא מתפקדת טוב במשבר וגם לא ההנהגה, ומחצית מהתושבים דיווחו על הרעה כלכלית. מה העירייה עשתה עם זה? האם התקיימו ישיבות חירום בשיתוף חברי המועצה, כעת כשאנחנו מתמודדים עם הגל השני?".

מעיריית חולון נמסר בתגובה: "בעקבות ממצאי הסקר פעלה העירייה במספר מישורים: הוקמו קבוצות חוסן, שודרג המרחב הציבורי, בוצע שיפור של השירותים המקוונים של העירייה מול התושבים ובקרוב יוכלו לפנות ב-6 ערוצי תקשורת שונים לעירייה, נערך "שולחן עגול" בנושא תעסוקה שבו חברים הביטוח הלאומי, לשכת התעסוקה, העירייה והחברות העירוניות, החלה עבודה על תמיכה וקידום עסקים והקמת קניון וירטואלי ועוד. כדרכה בקודש בחרה הגב' פור לתקוף את העירייה מבלי להבין את מטרתו של הסקר ולהתעלם במכוון מכל הפעילות שעשתה העירייה בעקבות תוצאותיו."

 

 



אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר