מתפללים. אילוסטרציה

"אנחנו נרדפים על ידי יהודים. אין סיבה שלא נטוס לאומן"

טל כהן, חסיד ברסלב המתגורר בשכונת קריית שרת, זועם: "ההתנגדויות הן יותר אנטי דתיות מאשר שמירה על חיי האזרחים"

פורסם בתאריך: 31.8.20 10:43

סימן שאלה המרחף סביב נסיעת אלפי מתפללים לאומן בראש השנה. אתמול אמר נשיא אוקריאנה שראש הממשלה בנימין נתניהו כפה עליו את סגירת הגבולות. בישראל נשמעים קולות רבים נגד הנסיעה לאומן, זאת מחשש שהיא תגרום להדבקה המונית בתוך אירועי ראש השנה. במקביל הורה ראש הממשלה להקים צוות שרים מיוחד לבחינת מתווה הטיסה לאומן, לאחר שאלפי חסידים הצטרפו למפגינים בבלפור.

בחסידות ברסלב הדעות חלוקות ונשמעים קולות התומכים בנסיעה אל ציון הקבר של הצדיק בכל מחיר. בינתיים הספיקו להגיע בסוף השבוע האחרון מתפללים ראשונים מישראל אל אומן אך לא הורשו להיכנס לקבר.

טל כהן, בן 41, חסיד ברסלב המתגורר בשכונת קריית שרת בחולון, נשוי ואב לחמישה, נהג לנסוע אל אומן שבאוקראינה מדי ראש השנה במהלך חמש השנים האחרונות. לדבריו הוא מקווה כי יצליח לנסוע לשם גם השנה אם הדבר יתאפשר.



"התחלתי לטוס לאומן לפני קצת יותר מחמש שנים", מספר כהן, "תמיד רציתי להיות שם. החוויה שיש שם היא משהו שאי אפשר להסביר במילים. זו חוויה שצריך להרגיש אותה. הכמות הגדולה של האנשים ומגוון האוכלוסייה שמגיעה לשם, מחילונים ועד חרדים, כולם באים באהבה גדולה. יש שם המון תורה, ריקודים ושמחה".

"זאת תחושה שקשה להסביר במילים, מן התעלות ודבקות בבורא. רצון ממש לעבוד את השם. רבי נחמן, לפני פטירתו השאיר צוואה: כל מי שיגע לקברו, יאמר את התיקון הכללי, ייתן פרוטה לצדקה ויחזור בתשובה על מעשיו, הרבי הבטיח שיפעל בשבילו בעולם הבא. לכן יש חשיבות להגיע אל הצדיק. מי שלא מצליח לצאת מהארץ יכול לנסוע קברות צדיקים בארץ.הנסיעה זה דבר שקשה לנו לוותר עליו. זה לא עניין של דווקא כדי להכעיס. אנחנו באמת מאמינים שהתפילה שם יותר גדולה לעם ישראל. הנסיעה עצמה היא לא חגיגה. זה יום דין, זה יום משפט. בני האדם נידונים ביום הזה".

אתה מתכוון להיות שם בראש השנה?

"אני מאוד מקווה ומתפלל שכן. אני מקנא בכל אלה שהצליחו, הם מסרו את נפשם כדי להגיע אל הצדיק בראש השנה. צריך לקחת אחריות ולשמור על הכללים. אנחנו כפופים להנחיות ומשתדלים להבין את המציאות שהיא לא פשוטה בכלל. ראינו שהחסידים שהצליחו להיכנס לשם, כולם עם מסכות ושומרים על המרחק. חייבים להקפיד כמה שאפשר על ההנחיות שמשרד הבריאות. יחד עם זאת, היה אפשר לעשות מתווה עם פחות אנשים בטיסה והגבלת המתפללים".

ובכל זאת הפרויקטור של משרד הבריאות מתנגד לנסיעה מחשש להדבקה המונית.

"אם יאמרו לי שזו סכנת נפשות אז לא אסע. במידה שיש ודאות לסכנת חיים, ההלכה אומרת שאסור לנו לנסוע לשם. אני חושב שההתנגדות של גמזו היא מאוד מוגזמת והיא עברה את גבול הטעם הטוב לצערי. אני חושב שההתנגדויות הן יותר אנטי דתיות מאשר שמירה על חיי האזרחים. זה ממש מקומם".

"פה בארץ לא אוכפים את החוקים אבל פתאום באומן כן. פתחתם מדינות לנופש אבל לנסוע אל אומן אסור. כל מה שלא דתי מותר, וכל מה שהוא מקום של קדושה סוגרים. ישאירו פאבים פתוחים אבל בית כנסת יסגרו. זה לא הוגן. באיזשהו מקום אנחנו היהודים של היהודים, אלה שנרדפים אחרי היהודים. הם רודפים אותנו בתוך היהדות שלנו".

במהלך הגל הראשון של הקורונה, נרשמה הדבקה גבוהה בריכוזים חרדיים.

"הייתה בעיה, בין היתר בגלל שהציבור החרדי פחות מחובר למדיה. היום התחושה היא שיש הקפדה יתרה, גם בקרב הציבור החרדי בחולון. בבתי הכנסת שלנו מקפידים על ההנחיות ממש ברמות קיצוניות פה בחולון. יש הרבה משמעות. אני בטוח שגם בערים נוספות ממושמעים".

 

תגובות

3 תגובות
  1. אני

    ולמה אנחנו צריכים לממן 14 ימי בידוד לאלפי החוזרים מאומן? הרי לזה אין להם כסף

  2. אורי

    אכן 3 תנאים היו לרבי נחמן זצ"ל
    לאמר את התיקון הכללי, לתתפרוטה לצדקה ולחזור בתשובה.
    אמירת התיקון בתוך 10דקות, לתת פרוטה לצדקה לא בעייה , המילכוד הגדול נמצא בתנאי השלישי, לחזור בתשובה . מה היא החזרה בתשובה? איש אינו יודע. וכבר אמרו חכמינו ,במקום שבעלי תשובה עומדים ,אפילו צדיקים גמורים אינם עומדים , יש כאלו החושבים ,שאם הגיעו לקבר,הם מקבלים כרטיס כניסה לגן עדן ,טמבלים. את כל התנאים ניתן לקיים בארץ הקודש אז מדוע לצאת לגלות ? הוכחה לכך ,עד לאן מגיעה שטיפת מוח.

  3. דמ

    לאומן? אם יש כסף לטיסות, עדיף להשקיע ולעזור לנזקקים. במקום הנאות וחוויות הזויים. מה גם מי שלא מבין על הסיכון של המגפה, נראה שהוא דפוק!

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה חולון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר